| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Audyt i kontrola

Inwentaryzację trzeba przeprowadzić raz do roku

Aktualizacja: 13.01.2010

Kierownik jednostki zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych na ostatni dzień każdego roku obrotowego. »

Jakie sprawozdania powinien sporządzać audytor

Aktualizacja: 13.01.2010

Do piątego dnia po zakończeniu miesiąca sprawozdawczego audytorzy wewnętrzni jednostek podsektora rządowego muszą przesyłać do Ministerstwa Finansów raport z realizacji audytu. »

Kiedy można się odwołać do GKO

Aktualizacja: 13.01.2010

Jeśli rzecznik dyscypliny lub inny uprawniony organ złoży wniosek o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych do komisji orzekającej, obwiniony ma szereg możliwości dochodzenia swoich racji. Jeśli orzeczenie komisji I instancji będzie dla niego niekorzystne, może odwołać się do Głównej Komisji Orzekającej, a nawet do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. »

Jakie zasady obowiązują przy przeprowadzaniu spisu z natury w jednostkach budżetowych

Aktualizacja: 13.01.2010

Jakie są podstawowe czynności i zasady poprzedzające inwentaryzację polegającą na spisie z natury? Jak należy powołać komisję inwentaryzacyjną? »

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa

Aktualizacja: 13.01.2010

Instrukcja inwentaryzacyjna, to jeden z nieobowiązkowych elementów przyjętych zasad rachunkowości w jednostce budżetowej. Powinna ona dawać informację o organizacji dokumentacji inwentaryzacji oraz o podziale kompetencji między kierownikiem jednostki budżetowej a głównym księgowym. »

Zasady przeprowadzania kontroli przetargów

Aktualizacja: 13.01.2010

Dwa podstawowe narzędzia kontrolne prezesa Urzędu Zamówień Publicznych to kontrola uprzednia prowadzona przed zawarciem umowy oraz kontrola następcza, dokonywana już po udzieleniu zamówienia. Podstawowym dokumentem, w którym są utrwalane czynności zamawiającego, to protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. »

Kontrola dokumentów oraz instrukcja kasowa

Aktualizacja: 13.01.2010

Nieobligatoryjna część polityki rachunkowości w jednostce budżetowej to m.in. instrukcja obiegu i kontroli dokumentów oraz instrukcja kasowa. Ta część polityki rachunkowości wynika z tzw. praktyki rachunkowości i z faktu, że mimo iż konkretne przepisy nie określają wprost obowiązku opracowania takich dokumentów, to jednak pewne rozwiązania muszą zostać uregulowane pisemnie. »

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

Aktualizacja: 13.01.2010

Przepisami ustawy o finansach publicznych w 2001 r. ustanowiono obowiązek i zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W czerwcu i lipcu 2006 r. na podstawie nowelizacji ustawy o finansach publicznych ogłoszono szereg nowych rozporządzeń i komunikatów regulujących funkcjonowanie audytu wewnętrznego w tych jednostkach »

Informacja z wykonania budżetu jednostki samorządu za pierwsze półrocze

Aktualizacja: 13.01.2010

31 sierpnia 2007 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r. organowi stanowiącemu jednostki oraz regionalnej izbie obrachunkowej. »

Jak przygotowywać okresowe sprawozdania z pomocy publicznej

Aktualizacja: 13.01.2010

Jak należy sporządzać i przekazywać sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, w tym okresowe sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie? »

Doręczenia zarządzeń gminy wojewódzkim organom nadzorczym

Aktualizacja: 13.01.2010

Określony w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) 30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 tej ustawy, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał. »

Niezłożenie oświadczenia nie może być podstawą do odwołania wójta przez premiera

Aktualizacja: 13.01.2010

Naruszenie przez wójta gminy przepisu art. 24h ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym wójt jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, nie jest tożsame i nie stanowi naruszenia prawa przez gminę, uzasadniającego skorzystanie przez premiera z uprawnień do odwołania wójta na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy. »

Wojewoda nie może zabraniać gminie zaskarżania jego decyzji

Aktualizacja: 13.01.2010

Akty nadzoru nie mogą wkraczać w prawo gminy do ich zaskarżania, wobec czego nadzór nie może swoimi działaniami niweczyć prawa gminy do dostępu do sądu - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. »

Przychody, wydatki budżetowe i sprawozdania

Aktualizacja: 13.01.2010

Jak interpretować art. 183 ustawy o finansach publicznych? Jaka jest szczegółowość planu przychodów i wydatków? Jak prawidłowo sporządzać kwartalne sprawozdanie Rb-NDS? »

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »