| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Audyt i kontrola > Potwierdzenie sald – sposób przeprowadzenia, analiza i dobre praktyki

Potwierdzenie sald – sposób przeprowadzenia, analiza i dobre praktyki

Potwierdzenie sald to jednaą z metod przeprowadzania inwentaryzacji. Należy pamiętać, że właściwe przeprowadzenie metody potwierdzenia sald ma znaczenie kluczowe dla jej wiarygodności i rzetelności oraz prawidłowego ujęcia rozliczenia inwentaryzacji dla celów podatkowych.

Potwierdzenie sald jest drugą metodą inwentaryzacji. Zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości, metodą tą inwentaryzuje się:

1. Środki pieniężne na rachunkach bankowych, a także lokaty i kredyty bankowe. Salda rachunków bankowych weryfikowane są na bieżąco przy księgowaniu wyciągów bankowych, natomiast na koniec roku banki dodatkowo wysyłają do jednostek informacje o saldach środków pieniężnych na rachunkach oraz saldach kredytów wraz z odsetkami. Inwentaryzacja musi być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrachunkowego.

2. Aktywa finansowe przechowywane przez inne jednostki – inwentaryzacja musi być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrachunkowego.

3. Papiery wartościowe w formie zdematerializowanej (zmiana wniesiona nowelizacją ustawy), tzn. papiery, które nie są zapisane w formie dokumentu (na papierze), a prawa do tych papierów powstają w momencie zapisania ich na rachunku bankowych papierów wartościowych i przysługują posiadaczowi tego rachunku. Inwentaryzacja musi być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrachunkowego.

4. Należności (także udzielone pożyczki), oprócz należności spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych.

Polecamy: Zamknięcie roku oraz instrukcja sporządzania sprawozdania finansowego za 2015 r. w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Jednostka posiadająca należności ma obowiązek wysłania do swoich dłużników potwierdzenia salda. Potwierdzenie takie zawiera wykaz dokumentów i ich kwot, które składają się na saldo należności. Wysyła się dwa egzemplarze potwierdzenia (zwyczajowo odcinek A i odcinek B) z prośbą, by dłużnik potwierdził wykazane saldo lub zamieścił specyfikację różnic (na odcinku B) i odesłał do wierzyciela. Dodatkowy egzemplarz wysłanego salda pozostaje w dokumentacji jednostki.

Ustawa nie przewiduje „milczącej akceptacji salda” w związku z tym potwierdzenia nie odesłane uważa się za niepotwierdzone i saldo podlega inwentaryzacji metodą weryfikacji.

W kwestii potwierdzania sald zerowych interpretacje są dwie, jedna zakłada, że nie ma obowiązku potwierdzania sald zerowych, natomiast druga zakłada, że obowiązek taki istnieje i należy salda zerowe potwierdzać. Zdaniem wielu praktyków dobrze jest potwierdzać salda zerowe w celu weryfikacji ich prawidłowości w przypadku, gdy, w roku obrotowym wstępowały transakcje z danym kontrahentem.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Dawid Tomaszewski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »