| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Audyt i kontrola > Udostępnienie audytorowi danych osobowych pracowników

Udostępnienie audytorowi danych osobowych pracowników

W jednostce podległej starostwu (szkole) przeprowadza się audyt wewnętrzny. Pracownik starostwa (audytor wewnętrzny), powołując się na art. 282 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, zażądał imiennego wykazu pracowników zaangażowanych w proces udzielania zamówień publicznych – z podaniem ich stażu pracy, poziomu i kierunku wykształcenia, nazwy uczelni, odbytych szkoleń, wymiaru czasu pracy itp. Czy żądanie imiennego wykazu o tej treści jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych?

Odpowiedź: Żądanie udostępnienia danych dotyczących pracowników zatrudnionych w danej jednostce – zwłaszcza gdy chodzi o osoby biorące udział w procesach zamówień publicznych – może być zasadne w zakresie posiadanego wykształcenia, odbytych szkoleń lub posiadanych kwalifikacji. Można rozważać, czy celowe jest udzielenie informacji dotyczących uczelni, którą ukończył dany pracownik – i czy pytanie to jest związane z zakresem kontroli. Jednak w przypadku kontroli danych osobowych pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy audytor wewnętrzny może niewątpliwie żądać udostępnienia akt osobowych pracowników, które zawierają odpowiedzi na wszystkie zadane przez audytora pytania.

Uzasadnienie

W przypadku żądania uzyskania konkretnych danych osobowych należy pamiętać, że każdorazowo odpowiedzialność za udostępnienie bądź odmowę udostępnienia danych ponosi kierownik danej jednostki organizacyjnej (tj. w przypadku szkoły jej dyrektor). Przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych precyzują zarówno sposób, jak i zakres przekazywanych danych. Dane mogą być zatem przez administratora wykorzystywane w innym celu niż ten, w jakim zostały zgromadzone, o ile nie narusza to praw i wolności osoby, której dotyczą te dane, i służy celom naukowym, dydaktycznym, historycznym lub statystycznym. W przypadku kontroli prowadzonej przez audytora wewnętrznego należy uwzględnić przepisy szczególne dotyczące praw i obowiązków audytora, wynikające m.in. z ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jak również cel przeprowadzanej kontroli.

Audytor ma prawo wstępu do pomieszczeń jednostki oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych oraz do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem jednostki – w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych – jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

Zobacz serwis: Audyt i kontrola

Pracownicy jednostki mają obowiązek udzielania informacji i wyjaśnień, a także sporządzania i potwierdzania kopii, odpisów, wyciągów lub zestawień, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

W przypadku udostępniania, jak również przetwarzania danych osobowych osób, które są pracownikami jednostki kontrolowanej przez audytora – i jednocześnie pracownikami podlegającymi w konsekwencji pod starostwo powiatowe – nie ma wątpliwości, że dane te powinny być udostępnione na prośbę audytora, o ile jest to zasadne do przeprowadzenia danej kontroli w jednostce. Również zakres pozyskiwanych w ramach kontroli danych musi być adekwatny do przedmiotu kontroli i służyć jedynie jej celom. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów (z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych) wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego.

Potrzeba dostępu do dokumentów – w tym do danych osobowych w nich zawartych – wyznaczana jest zakresem przedmiotowym prowadzonej przez audytora wewnętrznego kontroli.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost. zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1548),

● Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1371).

Magdalena Szochner-Siemińska

ekspert w zakresie prawa administracyjnego i prawa pracy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Talento

Firma konsultingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »