| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Podatki i opłaty > Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa

Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa

Koniec roku wiąże się z koniecznością podjęcia przygotowań do przyszłorocznego wymiaru podatkowego. Przy tej okazji gminy mogą się też zdecydować na pobór tych należności od podatników (osób fizycznych) w formie inkasa.

Jednymi z najważniejszych dochodów zasilających gminne budżety są wpływy z tytułu danin zbiorczo i umownie określanych jako ,,podatki i opłaty lokalne”, do których należą m.in. uregulowane w trzech ustawach:

1) podatki: od nieruchomości, rolny, leśny,

2) opłaty: targowa, miejscowa, uzdrowiskowa, reklamowa, od posiadania psów.

Z uwagi na znaczącą rolę dochodów z tych tytułów w gminnych budżetach, organy stanowiące JST szczebla gminnego zostały wyposażone przez ustawodawcę nie tylko w możliwość kształtowania stawek tych danin (przy założeniu, że nie mogą być one wyższe niż obwieszczane corocznie stawki maksymalne przez Ministra Finansów), lecz również zasad ich poboru.

Zobacz serwis: Podatki i opłaty

Prawo do określania zasad poboru podatków i opłat lokalnych dotyczy wyłącznie osób fizycznych i polega na możliwości wprowadzenia inkasa (czyli poprzez gotówkową wpłatę u określonej osoby, tj. u inkasenta). Wynika z następujących regulacji prawnych:

● podatek od nieruchomości i wszystkie wymienione opłaty – odpowiednio art. 6 ust. 12 oraz art. 19 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,

● podatek rolny – art. 6b ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,

● podatek leśny – art. 6 ust. 8 ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym.

Co istotne, możliwość wprowadzenia poboru w formie inkasa nie dotyczy osób fizycznych będących podatnikami z tytułu podatku od środków transportowych. Dzieje się tak z uwagi na taki sam jak u osób prawnych sposób powstawania zobowiązań podatkowych.

Rada gminy, która skorzysta z ustawowego uprawnienia w zakresie wprowadzenia inkasa jako formy poboru, w odpowiedniej uchwale określa nie tylko inkasentów, lecz także należne im wynagrodzenie za wykonywane na rzecz gminy czynności poboru jej dochodów.

Nie ulega więc wątpliwości, że tylko organ stanowiący w gminie ma prawo do wprowadzenia inkasa jako formy poboru. Potwierdziło to również orzecznictwo sądów administracyjnych.

Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z 15 maja 2014 r. (sygn. akt I SA/Gl 1757/13) „wyznaczenie inkasenta należy do wyłącznej kompetencji rady gminy i nie może być przez nią przenoszone na inne podmioty, w tym na pozostałe, upoważnione przez nią organy”.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa

W artykule omówiono także zasady wyznaczania i wynagradzania inkasentów.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

ŚWIADCZENIE WYCHOWAWCZE, CZYLI 500 ZŁ NA DZIECKO

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »