| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Podatki i opłaty > Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa

Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa

Koniec roku wiąże się z koniecznością podjęcia przygotowań do przyszłorocznego wymiaru podatkowego. Przy tej okazji gminy mogą się też zdecydować na pobór tych należności od podatników (osób fizycznych) w formie inkasa.

Jednymi z najważniejszych dochodów zasilających gminne budżety są wpływy z tytułu danin zbiorczo i umownie określanych jako ,,podatki i opłaty lokalne”, do których należą m.in. uregulowane w trzech ustawach:

1) podatki: od nieruchomości, rolny, leśny,

2) opłaty: targowa, miejscowa, uzdrowiskowa, reklamowa, od posiadania psów.

Z uwagi na znaczącą rolę dochodów z tych tytułów w gminnych budżetach, organy stanowiące JST szczebla gminnego zostały wyposażone przez ustawodawcę nie tylko w możliwość kształtowania stawek tych danin (przy założeniu, że nie mogą być one wyższe niż obwieszczane corocznie stawki maksymalne przez Ministra Finansów), lecz również zasad ich poboru.

Zobacz serwis: Podatki i opłaty

Prawo do określania zasad poboru podatków i opłat lokalnych dotyczy wyłącznie osób fizycznych i polega na możliwości wprowadzenia inkasa (czyli poprzez gotówkową wpłatę u określonej osoby, tj. u inkasenta). Wynika z następujących regulacji prawnych:

● podatek od nieruchomości i wszystkie wymienione opłaty – odpowiednio art. 6 ust. 12 oraz art. 19 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,

● podatek rolny – art. 6b ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,

● podatek leśny – art. 6 ust. 8 ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym.

Co istotne, możliwość wprowadzenia poboru w formie inkasa nie dotyczy osób fizycznych będących podatnikami z tytułu podatku od środków transportowych. Dzieje się tak z uwagi na taki sam jak u osób prawnych sposób powstawania zobowiązań podatkowych.

Rada gminy, która skorzysta z ustawowego uprawnienia w zakresie wprowadzenia inkasa jako formy poboru, w odpowiedniej uchwale określa nie tylko inkasentów, lecz także należne im wynagrodzenie za wykonywane na rzecz gminy czynności poboru jej dochodów.

Nie ulega więc wątpliwości, że tylko organ stanowiący w gminie ma prawo do wprowadzenia inkasa jako formy poboru. Potwierdziło to również orzecznictwo sądów administracyjnych.

Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z 15 maja 2014 r. (sygn. akt I SA/Gl 1757/13) „wyznaczenie inkasenta należy do wyłącznej kompetencji rady gminy i nie może być przez nią przenoszone na inne podmioty, w tym na pozostałe, upoważnione przez nią organy”.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa

W artykule omówiono także zasady wyznaczania i wynagradzania inkasentów.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

ŚWIADCZENIE WYCHOWAWCZE, CZYLI 500 ZŁ NA DZIECKO

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »