REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gospodarowanie majątkiem trwałym w jednostkach budżetowych

Zasady gospodarowania majątkiem trwałym w samorządowych jednostkach budżetowych wynikają z uregulowań wewnętrznych kierownika jednostki, wydanych na mocy art. 68 i 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych. Generalną zasadą jest, że jednostka budżetowa ma obowiązek gospodarowania swoim majątkiem w sposób racjonalny i oszczędny oraz utrzymywania mienia w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem normalnego zużycia.

Wydatki bieżące przedszkola publicznego – zakup usług księgowych

Wydatki bieżące przedszkola publicznego mogą stanowić m. in. wydatki na zakup usług księgowych prowadzonych przez biuro rachunkowe – wyjaśnia  Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

Rachunek bieżący jednostki oświatowej

Podstawowym kontem w każdej jednostce budżetowej jest rachunek bieżący, ponieważ odzwierciedla operacje związane z realizacją planu finansowego. Również w jednostce oświatowej dochody i wydatki ewidencjonowane są na koncie 130 „Rachunek bieżący jednostki”.

Budżet jst na 2014 r. a przekroczenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia

Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.

REKLAMA

Sprawozdanie Rb-NDS

Sprawozdanie Rb-NDS kwartalne o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego sporządza się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań Rb-NDS w imieniu jednostki należy do obowiązków przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego.

Wydzielony rachunek dochodów w szkole

Wydzielony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą szkoły jako jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty. Jednostki budżetowe to forma organizacyjno-prawna, w której działają szkoły. Jej podstawową cechą jest to, że nieodpłatnie realizuje ona zadania publiczne, pokrywając swoje wydatki ze środków otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu JST, a ewentualne dochody odprowadza bezpośrednio na rachunek budżetu państwa lub budżetu JST.

Zasady ewidencji pozabilansowej jednostki oświatowej

W zakładowym planie kont jednostki oświatowej konieczne jest ujęcie szczegółowych zasad ewidencji pozabilansowej, ponieważ w przepisach wskazane zostały jedynie ogólne zasady jej prowadzenia, które wymagają doprecyzowania.

Wskaźnik zadłużenia jst w 2014 r. - ocena RIO

W części jednostek samorządu terytorialnego istnieje realne zagrożenie niespełnieniem w 2014 r. wskaźnika zadłużenia określonego w art. 243 – wskazuje Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.

REKLAMA

Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym w państwowych jednostkach budżetowych

Zbliża się termin sporządzenia sprawozdań z wykonania wydatków w układzie zadaniowym za I półrocze 2013 r., a doświadczenia w tym temacie są niewielkie, gdyż będzie to dopiero trzecie sprawozdanie w tym zakresie od czasu wprowadzenia takiego obowiązku. W artykule wskazano elementy gwarantujące poprawność weryfikacji sporządzenia sprawozdania Rb-BZ1, poczynając od właściwej ewidencji wydatków i zobowiązań, po określenie procedur sprawdzających ich zgodność z innymi sprawozdaniami budżetowymi.

Klasyfikacja budżetowa opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W jakim rozdziale oraz w jakim paragrafie dochodów ujmować opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?

Nowy wskaźnik zadłużenia od 2014 r. - będą problemy?

Nowy wskaźnik zadłużenia ma zacząć obowiązywać od 2014 r. Problem ze wskaźnikiem dla samorządu oznaczałby utratę prawa uchwalenia budżetu.

Powierzenie głównemu księgowemu obowiązków w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości

Za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych odpowiada jej kierownik, przy czym może on określone obowiązki w tym zakresie powierzyć pracownikom tej jednostki (art. 53 uofp).

Ewidencja nieruchomości gminnych

Nieruchomości należące do gmin podlegają obowiązkowej ewidencji w kilku rejestrach prowadzonych na podstawie różnych przepisów i służących różnym celom. Podstawowym rejestrem, w którym są ujmowane dane na temat nieruchomości, jest ewidencja geodezyjna gruntów i budynków prowadzona na podstawie art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy z 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Wynagrodzenie asystenta rodzinnego

W gminnym ośrodku pomocy społecznej od 2012 r. realizowane jest nowe zadanie – wsparcie rodziny, w ramach którego ośrodek wypłaca wynagrodzenie asystenta rodzinnego ze środków własnych. W trakcie roku Ministerstwo Finansów ogłosiło konkurs, z którego pozyskano środki na wypłatę wymienionego wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Czy wydatki poniesione na wynagrodzenie wraz z pochodnymi będą stanowiły wydatki strukturalne? Jeśli tak, to w jakiej części – czy tylko środki otrzymane, czy środki własne, czy ogół wydatków oraz w jakim obszarze i kodzie je wykazać?

Ewidencja opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Rada miejska ustaliła opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy, powstającymi na zamieszkałych nieruchomościach. Jak należy prawidłowo ewidencjonować przypisy z tytułu ww. należności?

Ewidencja strat nadzwyczajnych

Straty nadzwyczajne ewidencjonowane są na koncie syntetycznym 771 „Straty nadzwyczajne”. Na koncie tym ujmuje się straty nadzwyczajne poniesione na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, np. straty spowodowane przez powódź lub inne zdarzenie losowe.

Ewidencja wody zużytej na cele technologiczne w oczyszczalni ścieków

Samorządowy zakład budżetowy wykonuje zadania w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków. Do oczyszczania ścieków zużywa wodę do celów technologicznych. Jak prawidłowo zaksięgować jej zużycie, jeśli zakład prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 w podziale na poszczególne działalności, a obciążenie będzie następowało na podstawie informacji (odczyt licznika) i po cenach ustalonych w zatwierdzonych taryfach? Czy prawidłowy jest zapis Wn 401 (oczyszczalnia) w § 4260 i Ma 240 oraz równolegle Wn 240 i Ma 700 (woda) w § 0830? Czy jednak właściwe będzie ujęcie zapisem: Wn 761 i Ma 790 (obroty wewnętrzne) bez klasyfikacji budżetowej i pod datą 31 grudnia przeksięgowanie z konta 761 na stronę Wn 490, a następnie na konto 860? Jak zaprezentować te operacje w rachunku zysków i strat – w pozycji A.II (konto 490) z wartością ujemną i A.III (konto 790) z wartością dodatnią?

Ewidencja kosztów finansowych w jednostce pomocy społecznej

Koszty finansowe ewidencjonowane są na koncie 751 „Koszty finansowe”. Konto funkcjonuje w zespole 7.

Rozliczenie dotacji - ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

W kwestii rozliczenia dotacji ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie odsyła do ustawy o finansach publicznych. Czy zatem przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą być  odrębnymi przepisami stanowiącymi o sposobie rozliczenia dotacji?

Klasyfikacja budżetowa paliwa zakupionego podczas podróży zagranicznej

Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej można zaliczyć koszty zakupionego paliwa do samochodu służbowego w trakcie delegacji zagranicznej? Moim zdaniem, należałoby ująć oddzielnie koszty diet, ryczałtów i noclegów w § 442, natomiast zakup paliwa w § 4210. Czy słuszne jest moje stanowisko w tej sprawie?

Ewidencja kosztów operacyjnych w jednostce pomocy społecznej

Pozostałe koszty operacyjne to koszty niezwiązane z podstawową działalnością jednostki pomocy społecznej, występujące „przy okazji” prowadzenia działalności.

Dopłaty z ZFŚS do „wczasów pod gruszą”

W związku z feriami zimowymi pracownicy posiadający dzieci otrzymali dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostki (chodzi o dopłaty do tzw. wczasów pod gruszą). Takie dopłaty wypłacono także byłym pracownikom jednostki – obecnym emerytom i rencistom. Czy dopłaty te należy opodatkować po stronie osób, które je otrzymały?

Ewidencja księgowa kosztów w instytucji pomocy społecznej

Każda instytucja pomocy społecznej jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.  Nie może zlecić prowadzenia księgowości innym wyspecjalizowanym jednostkom, np. biurom rachunkowym. Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) dzieli ewidencję księgową na ewidencję syntetyczną i analityczną.

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych

Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.

Wydatki strukturalne jednostek sektora finansów publicznych

Wydatki strukturalne to krajowe wydatki publiczne poniesione w obszarach interwencji funduszy strukturalnych w związku z realizacją operacji i celów (np. projektu, działania, zadania), określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów.

Wykonanie projektu chodnika przy drodze a klasyfikacja wydatku

Jednostka budżetowa zawarła umowę o dzieło na wykonanie usług projektowych z emerytem (dotyczy budowy chodnika przy drodze). Czy wydatek ten należy ująć w § 430 „Zakup usług pozostałych”?

Koszty na przełomie roku w instytucji pomocy społecznej

Na przełomie roku dla ewidencji kosztów mają ogromne znaczenie następujące nadrzędne zasady rachunkowości – memoriału, współmierności przychodów i kosztów, ostrożności i istotności.

Konta zespołu 6– jak ewidencjonować produkty wytworzone przez jednostkę?

Konta zespołu 6 "Produkty" służą do ewidencji produktów wytworzonych przez jednostkę oraz kosztów rozliczonych w czasie.

Konta zespołu 5 – ewidencja kosztów w układzie kalkulacyjnym

Konta zespołu 5 "Koszty według typów działalności i ich rozliczenie" służą do ewidencji i rozliczenia kosztów w układzie kalkulacyjnym. Nie ujmuje się na kontach zespołu 5 kosztów finansowanych, zgodnie z odrębnymi przepisami, z funduszy celowych i innych oraz kosztów inwestycji, pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów operacji finansowych i strat nadzwyczajnych.

Konta zespołu 3 – ewidencja zapasów materiałów i towarów

Konta zespołu 3 "Materiały i towary" służą do ewidencji zapasów materiałów (konta 310 i 340) i towarów (konta 330 i 340) oraz rozliczenia zakupu materiałów, towarów i usług (konto 300).

Konta zespołu 2 – ewidencja rozrachunków oraz rozliczeń po zmianach

Nowelizacja rozporządzenia z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont wprowadziła liczne zmiany w zakresie kont zespołu 2. Jedną z ważniejszych zmian jest dodanie nowego konta zespołu 2 - konta 245 „Wpływy do wyjaśnienia”.

Konta zespołu 4 – jak prawidłowo ewidencjonować koszty?

Konta zespołu 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie” służą do ewidencji kosztów w układzie rodzajowym i ich rozliczenia. Należy pamiętać, że ujmuje się je w księgach rachunkowych w momencie ich powstania, niezależnie od terminu zapłaty. Sprawdź jak aktualnie ewidencjonować koszty.

Konta zespołu 1 – ewidencja środków pieniężnych po zmianach

Konta zespołu 1 odzwierciedlają operacje pieniężne oraz obroty i stany środków pieniężnych oraz krótkoterminowych papierów wartościowych. Dlatego też prawidłowa ewidencja na kontach zespołu 1 jest niezmiernie ważna.

Konta zespołu 0, czyli jak księgować majątek trwały?

Ewidencja majątku trwałego na kontach zespołu 0 jest bardzo istotna. Majątek trwały w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych obejmuje bowiem znaczącą grupę aktywów rzeczowych i finansowych.

Klasyfikacja działów budżetowych

Klasyfikacja budżetowa umożliwia jednostkom samorządu terytorialnego grupowanie dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetu według jednolitych kryteriów. Klasyfikacja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów ustalona została m.in. według działów.

Terminy składania sprawozdań przez jednostki sektora finansów publicznych

W kwietniu mijają kolejne terminy na złożenie przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań budżetowych i sprawozdań finansowych. W ślad za Regionalną Izbą Obrachunkową przypominamy o najbliższych terminach w sprawozdawczości.

Ewidencja księgowa kosztów

Każda jednostka oświatowa jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jeżeli na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: uso) organ prowadzący szkoły i placówki oświatowe powierzył prowadzenie rachunkowości powołanym do tego celu jednostkom obsługi lub urzędowi JST, to prowadzą one rachunkowość dla każdej jednostki oświatowej w odrębnych księgach rachunkowych.

Ewidencja nadpłaconych składek w księgach rachunkowych

Nadpłacone składki na ubezpieczenia społeczne podlegają zwrotowi. Podstawą do ich odzyskania jest złożenie do ZUS odpowiedniego wniosku i nieposiadanie żadnych zaległości wobec ZUS.;

Fundusz Pracy – sposób wykazania środków w aktywach bilansu

Jednostki budżetowe są zobowiązane do prowadzenia ewidencji zdarzeń dotyczących gospodarowania środkami pieniężnymi Funduszu Pracy. Ewidencja księgowa środków z Funduszu Pracy powinna bowiem zapewnić możliwość wykazania ich w aktywach bilansu jednostki budżetowej. Jak tego dokonać?

Fundusz sołecki – wydatkowanie środków zgodne z RIO

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim nie określa w zasadzie reguł wydatkowania środków wydzielonych w budżecie gminy jako środki funduszu sołeckiego. Poniższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z pewnością rozwieje pojawiające się wątpliwości.

Uchwała budżetowa JST- elementy obligatoryjne i fakultatywne

Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej każdej jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym. Przedmiotowy zakres uchwały budżetowej określa ustawa o finansach publicznych.

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego - granice zadłużania

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego jest ściśle kontrolowane przez przepisy ograniczające dopuszczalność zadłużania. Ustalenie sztywnych granic zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego ma na celu zapobieganiu nadmiernemu zadłużaniu tych jednostek, a w konsekwencji nadmiernym kosztom i wydatkom związanym z zadłużeniem.

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego – zasady ogólne

Zgodnie z regulacjami ustawy o finansach publicznych jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać zobowiązania. Rodzaj zaciąganych zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego oraz cel, sfinansowaniu którego mają służyć jest jednak ściśle określony.

Dotacje celowe z budżetu państwa – jak uniknąć obowiązku zwrotu i sankcji?

Dotacje celowe z budżetu państwa są jedną z kategorii obligatoryjnych (stałych) dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Należy jednak pamiętać, że nieprzestrzeganie przepisów skutkuje m.in. obowiązkiem zwrotu dotacji celowej.

Wolne środki budżetowe jednostki sektora finansów publicznych

Pojęcie wolnych środków budżetowych jednostki sektora finansów publicznych określa nowelizacja ustawy o finansach publicznych z  16 grudnia 2010 r. Do dnia wejścia w życie nowelizacji wolne środki nie posiadały bowiem ustawowej definicji.

Wydatki publicznoprawne- zasada pierwszeństwa

Zasadę pierwszeństwa niektórych wydatków publicznoprawnych określa ustawa o finansach publicznych. Nieprawidłowe realizowanie obowiązku wynikającego z tej zasady powoduje naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Sprawozdanie Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych JST

Sprawozdanie Rb-28S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych JST przedstawia pełną szczegółowość poniesionych wydatków przez JST, z uwzględnieniem upływu czasu, za jaki jest sporządzane.

Sprawozdanie Rb-27S – zasady sporządzania

Sprawozdanie Rb-27S obrazuje źródła dochodów jednostki oraz ich realizację za określony czas. Głównym celem sprawozdania Rb-27S jest dostarczenie informacji o zachodzących w jednostce procesach gromadzenia środków publicznych oraz zakresie ich wydatkowania na realizację ustawowo przypisanych zadań. Na co należy zatem zwrócić szczególną uwagę przy sporządzaniu sprawozdania Rb-27S, by nie popełnić błędu?

Absolutorium dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego

Instytucja absolutorium dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego służy kontroli wykonywania budżetu przez organ wykonawczy jednostek samorządu terytorialnego. Kontrola ta dokonywana jest corocznie przez organy stanowiące tych jednostek. Obowiązujące przepisy umożliwiają wyodrębnienie czterech etapów procedury absolutoryjnej.

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostek samorządu terytorialnego

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest jednym z dokumentów stanowiących podstawę podjęcia przez radę uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium dla zarządu. Należy pamiętać, że termin złożenia przez zarząd sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do organu stanowiącego tej jednostki i regionalnej izby obrachunkowej upływa 31 marca 2013 r.

REKLAMA