| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Rachunkowość budżetowa > Wydzielony rachunek dochodów w szkole

Wydzielony rachunek dochodów w szkole

Wydzielony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą szkoły jako jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty. Jednostki budżetowe to forma organizacyjno-prawna, w której działają szkoły. Jej podstawową cechą jest to, że nieodpłatnie realizuje ona zadania publiczne, pokrywając swoje wydatki ze środków otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu JST, a ewentualne dochody odprowadza bezpośrednio na rachunek budżetu państwa lub budżetu JST.

Podstawową zasadą funkcjonowania każdej jednostki budżetowej jest więc brak związku między jej dochodami i wydatkami, co więcej, jednostka budżetowa, nawet jeśli osiągnie jakieś dochody (co nie jest jednak jej podstawowym celem), nie może ich przeznaczyć na ponoszone wydatki, ale musi odprowadzić je do odpowiedniego budżetu (państwa lub JST). Jest to tzw. metoda finansowania brutto. W myśl przepisów uofp od tej zasady istnieje wyjątek. Stanowią go jednostki budżetowe realizujące zadania oświatowe, w których na mocy ustawy o systemie oświaty organ stanowiący JST może podjąć decyzję o utworzeniu wydzielonego rachunku dochodów własnych. 

FUNKCJONOWANIE WYDZIELONEGO RACHUNKU DOCHODÓW WŁASNYCH
1. Wyodrębniony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty.
2. Jednostki samorządowe mogą gromadzić na wyodrębnionym rachunku bankowym dochody określone w uchwale przez organ stanowiący JST, w szczególności pochodzące:
● ze spadków, zapisów i darowizn w formie pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej (szkoły),
● z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej (szkoły).
3. Organ stanowiący JST, zgodnie z art. 223 ust. 2 uofp, ma obowiązek określić w uchwale:
● jednostki, które mogą gromadzić dochody na rachunku dochodów własnych,
● źródła pochodzenia tych środków, czyli źródła, z jakich dochody mogą być gromadzone na wydzielonym rachunku jako dochody własne szkoły,
● przeznaczenie dochodów własnych,
● sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów własnych (planu dochodów i wydatków) oraz dokonywania zmian w tym planie i zasad jego zatwierdzania.
4. Szczególną zasadą jest obowiązek odprowadzania na rachunek JST niewykorzystanych do końca roku środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku dochodów własnych. Środki finansowe pozostające na dzień 31 grudnia na wydzielonym rachunku dochodów własnych podlegają odprowadzeniu na rachunek JST w terminie do 5 stycznia następnego roku.
5. Dochody własne nie mogą być przeznaczane na finansowanie wynagrodzeń osobowych.
Ewidencja dochodów własnych w jednostkach oświatowych odbywa się na koncie 132 „Rachunek dochodów jednostek budżetowych”, które jest przeznaczone do ewidencji dochodów własnych tworzonych na opisanych zasadach określonych w art. 223 uofp. Zasady ewidencji na koncie 132 przedstawiono na schemacie 5. 

Polecamy: Forum

SCHEMAT 5. Ewidencja dochodów własnych 

Zobacz również: Zasady ewidencji pozabilansowej jednostki oświatowej

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Mejri

Dorota Mejri – Psycholog, coach, konsultant, trener biznesu. Szkolenia prowadzi od 17 lat. Absolwentka studiów podyplomowych z Zarządzania i Marketingu , Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz Krakowskiej Szkoły Trenerów i Psychoterapeutów Gestalt Ukończyła Podyplomowe Studium Coachingu i Mentoringu Organizacyjnego na UŁ. Posiada certyfikaty CoachWise Coaching Essentials oraz CoachWise Mentoring Essentials. Prowadzi warsztaty z zakresu kompetencji menedżerskich, efektywności osobistej oraz warsztaty doskonalące umiejętności komunikacyjne i interpersonalne. Uczestniczyła w realizacji wielu projektów doradczych, m.in. dla PKO BP S.A. (wprowadzenie i realizacja nowej strategii personalnej), Renault Kiljańczyk (analiza CRM). Jest współrealizatorką projektu standaryzacji obsługi klienta z kilkunastu zakładach energetycznych w Polsce, a także konsultantem i audytorem w zakresie wprowadzania i realizacji standardów obsługi klienta dla PGE Dystrybucja S.A. Przygotowała i zrealizowała projekt coachingu dla kadry menedżerskiej Veolii, którym objęto 26 dyrektorów i kierowników firmy. Osobiście przeprowadziła 10 procesów coachingowych w tym projekcie. Aktywnie uczestniczy w pracach grupy Experiential Educators Europe, prowadząc warsztaty poza granicami Polski.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK