REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opis przedmiotu zamówienia

Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający wskazuje swoje rzeczywiste potrzeby w opisie przedmiotu zamówienia. Powinien przy tym stosować takie zasady opisu, które umożliwią każdemu wykonawcy złożenie oferty i będą zgodne z prawem.

REKLAMA

Pojęcie „opis przedmiotu zamówienia” występuje wyłącznie w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp) oraz w drukach ZP-1 i ZP-2. W charakterystyce ogłoszenia o zamówieniu (np. art. 48 ust. 2 pkt 3 upzp) ustawodawca posługuje się pojęciem „określenie przedmiotu zamówienia...”, które należy rozumieć jako ogólną informację o przedmiocie zamówienia, przedstawioną w sposób zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych. Sporządzanie opisu przedmiotu zamówienia należy do wyłącznych uprawnień oraz obowiązków zamawiającego i jest jedną z najważniejszych czynności związanych z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ponieważ wskazuje na rzeczywiste potrzeby zamawiającego.

REKLAMA

Zasady sporządzania opisu przedmiotu zamówienia zostały określone w art. 29-31 upzp. Do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień. Opis przedmiotu zamówienia jest niezbędny dla prawidłowego ustalenia wartości zamówienia, a w konsekwencji do zastosowania właściwego trybu udzielenia zamówienia. Odzwierciedla on rzeczywiste potrzeby zamawiającego, umożliwia wykonawcy obliczenie ceny oferty oraz, zgodnie z zasadą równego traktowania wykonawców, zapewnia, że wszyscy wykonawcy rozumieją opis przedmiotu zamówienia tak samo.

REKLAMA

Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty (art. 29 ust. 1 upzp). Przedmiot zamówienia nie może być opisany za pomocą pojęć niedookreślonych, np. dwa supermocne silniki, nowoczesny podnośnik hydrauliczny, doskonała izolacyjność termiczna, wysoka częstotliwość, płynne otwieranie, łagodne zatrzymanie, solidne wykonanie, prosta obsługa, tanie źródło ciepła, niska emisja zanieczyszczeń.

Opis przedmiotu zamówienia kierowany jest do określonego kręgu podmiotów, które mogą wyrazić chęć wykonania zamówienia, dlatego też użyte w art. 29 ust. 1 upzp sformułowanie za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń należy odnieść do języka fachowego używanego w branży, w której działają zainteresowane podmioty. Zamawiający musi używać do opisu zamówienia określeń, stosowanych i używanych w dziedzinie, której przedmiot zamówienia dotyczy, i zrozumiałych dla wszystkich, którzy trudnią się tą działalnością. Opis przedmiotu zamówienia musi uwzględniać wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, w tym również umożliwić wykonawcom obliczenie ceny oferty z uwzględnieniem wszystkich czynników (elementów) mających wpływ na wysokość ceny.

CECHY OPISU PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) musi być wyraźny, dokładnie określony, mieć tylko jedno znaczenie (musi być rozumiany tak samo przez wszystkich zainteresowanych) i nie może budzić wątpliwości,

2) musi przedstawiać przedmiot zamówienia wszechstronnie, dogłębnie, szczegółowo i dokładnie; opis przedmiotu zamówienia powinien zawierać możliwie wszystkie niezbędne informacje o przedmiocie zamówienia,

3) musi być ścisły i precyzyjny oraz odznaczać się starannością i dbałością o szczegóły,

4) musi być łatwy do zrozumienia (łatwo dający się wytłumaczyć), jasny, oczywisty i wyraźny.

Zamawiający nie może opisywać przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (art. 29 ust. 2 upzp). Postępowanie o udzielenie zamówienia musi być prowadzone tak, aby nie prowadziło do wyłączenia bez uzasadnionej przyczyny chociażby jednego wykonawcy z możliwości złożenia oferty, stwarzając korzystniejszą sytuację pozostałym wykonawcom. Utrudnianiem uczciwej konkurencji będzie opisanie przedmiotu zamówienia w sposób wskazujący na konkretny produkt, przy czym produkt ten nie musi być nazwany przez zamawiającego, a wystarczy tylko, że użyte w tym opisie cechy i parametry zostaną określone tak, aby mógł je spełnić tylko określony wykonawca.

Zamawiający nie może również opisywać przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i jednocześnie gdy zamawiający nie może użyć w opisie dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne” (art. 29 ust. 3 upzp). Obydwie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Użyte w art. 29 ust. 3 upzp sformułowanie oznacza możliwość złożenia przez wykonawcę tzw. oferty równoważnej. Przepis nie nakłada jednak na zamawiającego obowiązku sprecyzowania cech równoważności. Co więcej, w obecnym stanie prawnym ustawodawca w art. 30 ust. 5 upzp nakłada na wykonawcę, który powołuje się na równoważne rozwiązania, obowiązek wykazania, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego.

Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia także za pomocą cech technicznych i jakościowych, ale z zachowaniem Polskich Norm (dalej: PN) przenoszących normy europejskie, lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przenoszących te normy. Jeżeli w przypadku określonego przedmiotu zamówienia nie występują PN przenoszące normy europejskie lub normy innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy, zamawiający uwzględnia w następującej kolejności:

1) europejskie aprobaty techniczne,

2) wspólne specyfikacje techniczne,

3) normy międzynarodowe,

4) inne techniczne systemy odniesienia ustanowione przez europejskie organy normalizacyjne.

W przypadku braku PN przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących te normy oraz wyżej wymienionych aprobat, specyfikacji, norm i systemów zamawiający uwzględnia w kolejności:

1) Polskie Normy,

2) polskie aprobaty techniczne,

3) polskie specyfikacje techniczne.

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający musi wskazać w opisie przedmiotu zamówienia, że dopuszcza rozwiązania równoważne. Natomiast wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym, musi wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego.

Zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia przepisów, jeżeli zapewni dokładny opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych, które mogą obejmować także opis oddziaływania na środowisko.

Definicje specyfikacji technicznych, norm (międzynarodowych, europejskich i krajowych), europejskich aprobat technicznych oraz wspólnych specyfikacji technicznych, o których mowa w art. 30 ust. 2 upzp, są zawarte w załączniku VI do Dyrektywy 2004/18/WE. Problematyka Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych została uregulowana w ustawie z 12 września 2002 r. o normalizacji.

Ustawodawca nie nakłada na zamawiającego obowiązku stosowania PN do opisu przedmiotu zamówienia, niemniej jednak wskazuje, iż dokonując opisu przedmiotu zamówienia, należy to czynić zgodnie z wynikającymi z norm wymaganiami (KIO/UZP 272/08 z 11 kwietnia 2008 r.).

Cechy techniczne i jakościowe

Opis przedmiotu zamówienia powinien odpowiadać rzeczywistym potrzebom zamawiającego. W tym celu powinien on w opisie przedmiotu zamówienia wskazać cechy techniczne i jakościowe istotne z punktu widzenia jego rzeczywistych potrzeb. Cecha (właściwość) to element odróżniający lub charakteryzujący pod jakimś względem istoty lub przedmioty, ich czynności i stany oraz procesy i zjawiska zachodzące w otaczającej rzeczywistości. Cechy techniczne przedmiotu to właściwości przedmiotu, które można odróżnić od innych właściwości oraz określić za pomocą jednostek lub wskaźników (parametrów), które przedstawiają prawdziwą (rzeczywistą) wartość danej cechy. Cechy techniczne określają techniczne parametry konstrukcji i technologii wyrobu decydujące o jego funkcjach, a ich cechą jest to, że są mierzalne.

Cechy techniczne i jakościowe to suma cech wyrobu lub usługi, która sprawia, że spełniają one wymagania zamawiającego.

Przykład

Jednostką ciśnienia w układzie SI jest paskal (Pa), lecz nadal często ciśnienie podawane jest w jednostkach atmosfery technicznej (at) lub fizycznej (atm):

1 Pa = 0,0000102 at

1 Pa = 0,0000098 atm

1 at = 98.100 Pa

1 atm = 101.325 Pa

W zależności od rzeczywistych potrzeb zamawiającego oraz specyfiki przedmiotu zamówienia cechy techniczne mogą być określone:

1) pojedynczą wartością:

a) wysokość pojazdu - 140 cm,

b) sprawność urządzenia - 0,90;

2) zakresem wartości:

a) moc silnika 70-80 kW,

b) sprawność urządzenia 0,90-0,94;

3) górną granicą wartości:

a) czas ekspozycji nie większy niż 1 s,

b) średnica zawracania ze wspomaganiem kierownicy nie może przekraczać 10,5 m;

4) dolną granicą wartości:

a) np. sprawność kotła kondensacyjnego co najmniej 96% (0,96),

b) przenikalność cieplna mierzona współczynnikiem przenikania ciepła dla zaprawy termicznej nie mniejsza niż 0,30.

Czytaj także:  Uczciwa konkurencja w przetargach>> 

Przykład

Opis przedmiotu zamówienia za pomocą cech technicznych

Cechy jakościowe to zespół właściwości i charakterystyk wyrobu lub usługi, które noszą w sobie zdolność zaspokojenia określonej potrzeby. Cechy jakościowe mogą być obiektywne, mierzalne (np. klasa wytrzymałości, klasa odporności antywłamaniowej, klasa odporności ogniowej, funkcjonalność) oraz subiektywne, niemierzalne, doznawane za pomocą zmysłów i oceniane przez każdego inaczej (np. smak, zapach, barwa, dźwięk). Cechy jakościowe odnoszą się do wartości użytkowej przedmiotu zamówienia, np. stopnia realizacji oczekiwanych funkcji, komfortu użytkowania, łatwości obsługi i konserwacji, zdolności do pracy bezusterkowej, czasu zachowania cech użytkowych, bezpieczeństwa użytkowania.

Czytaj także: Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach>>

Opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane

Roboty budowlane to wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (dalej: PB), także realizacja obiektu budowlanego w rozumieniu tej ustawy, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego (art. 2 pkt 8 upzp).

Taka definicja robót budowlanych powoduje, że:

1) pojęcie robót budowlanych w rozumieniu upzp nie jest równoznaczne z pojęciem robót budowlanych w rozumieniu PB i jest pojęciem szerszym i wieloznacznym,

2) określone w art. 2 pkt 8 upzp pojęcie robót budowlanych w zakresie realizacji obiektu budowlanego w rozumieniu PB za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego odnosi się wyłącznie do robót budowlanych w rozumieniu PB,

3) zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane (na wykonanie robót budowlanych) za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, a jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu PB, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego.

Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne.

Szczegółowy zakres i formę dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytowego.

ZAPAMIĘTAJ!

Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy musi być tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie, a umowa jest nieważna w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w SIWZ.

Józef Edmund Nowicki

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101)

• Ustawa z 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz.U. Nr 169, poz. 1386; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217)

• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytowego (Dz.U. Nr 202, poz. 2072: ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 75, poz. 664)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w wojsku. Nowy plan MON

14 sierpnia nastąpi istotna zmiana w strukturach dowodzenia Wojsk Obrony Terytorialnej. Jak poinformował wiceszef Ministerstwa Obrony Narodowej, Cezary Tomczyk, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej, WOT zostaną bezpośrednio podporządkowane Sztabowi Generalnemu Wojska Polskiego.

Bezpłatne szkolenia wojskowe dla każdego! - Trenuj z Wojskiem 5

Bezpłatne szkolenia wojskowe dla każdego ruszają. To już 5. edycja programu Trenuj z Wojskiem. Można nauczyć się posługiwania się bronią, strzelania na trenażerze, przetrwania, zachowania podczas alarmów, walki wręcz, a nawet rzutu granatem. Kiedy odbywają się szkolenia? Kto może się zgłosić?

Top 10 szkół przyjaznych LGBTQ+ w 2024 roku. Nowy ranking

W ramach 4. ogólnopolskiej edycji Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+, przeprowadzonej pod hasłem "Szkoła Zaufania", zebrano opinie 20 tys. osób. Po raz pierwszy wyniki zostały zaprezentowane w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Szkoły, które zdobyły najwyższe miejsca, otrzymają tarcze z rysunkiem tęczy i napisem "Szkoła Zaufania".

Europejska karta parkingowa dla osób z niepełnosprawnościami. Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy

Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy, które mają na celu ułatwienie życia osobom z niepełnosprawnościami w całej Unii Europejskiej. Przepisy te wprowadzają ogólnounijną kartę dla osób z niepełnosprawnościami oraz europejską kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Rada Krajowa KO zatwierdziła listy do Parlamentu Europejskiego. Sienkiewicz podał się do dymisji

Rada Krajowa Platformy Obywatelskiej zatwierdziła listy Koalicji Obywatelskiej do Parlamentu Europejskiego. Na czele list znajdują się znane postacie, w tym członkowie rządu.

Jak walczyć z przymrozkami? Gdzie? kiedy? Co z kwitnącymi sadami, ogrodami, plantacjami? [prognoza pogody]

Przymrozki 24-26 kwietnia. Gdzie? kiedy? Jakie? Co z kwitnącymi jabłoniami, gruszami, śliwami, borówką, porzeczkami?

Jaka jest liczba ludności w Polsce? Dane GUS

Liczba ludności w Polsce znów się zmniejszyła. Ile wynosi na koniec I kwartału 2024 r.? GUS podał dane. 

Różowe skrzyneczki w szkołach. MEN pracuje nad nowym projektem

Wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz poinformowała, że resort bierze pod uwagę kwestię dostępności w szkołach tzw. różowych skrzyneczek ze środkami higieny intymnej. Przekazała, że w środę spotka się w tej sprawie z przedstawicielami samorządu.

REKLAMA

ZNP: gwałtowna zainteresowanie nauczycieli urlopami dla poratowania zdrowia. Emerytury stażowe bez tego urlopu

W ciągu ostatnich trzech lat o 40 proc. wzrosła liczba wniosków nauczycieli o urlopy dla poratowania zdrowia, a także liczba zwolnień lekarskich. Nie skorzystają z urlopu nauczyciele na wcześniejszych emeryturach.

Nowa lista lektur. Co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej?

W projekcie MEN znalazły się m.in. lektury szkolne wydane w ostatnich latach. Jakie pozycje zniknęły z listy?

REKLAMA