REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legitymacja sposobem na wykorzystanie e-podpisu

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

REKLAMA

Legitymacja doradcy podatkowego umożliwia wgranie e-podpisu. Jeśli klient upoważni doradcę, może on podpisać e-deklarację. Doradcy, których certyfikaty straciły ważność, mogą je zaktualizować.

Doradcy podatkowi są jedną z grup zawodowych, które mogą wykorzystać e-podpis nie tylko do osobistych rozliczeń z fiskusem, ale także do kontaktów w imieniu klientów. Ponadto dzięki legitymacji, która umożliwia wgranie certyfikatu e-podpisu oraz oprogramowania, mogą w dość łatwy sposób korzystać z e-deklaracji.

REKLAMA

Legitymacje doradców

Krzysztof Podsiadło, członek Komisji Rozwoju, Promocji Zawodu i Współpracy z Regionami Krajowej Rady Doradców Podatkowych potwierdza, że każda legitymacja doradcy podatkowego zawiera mikroprocesor kryptograficzny, który może być, w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym, bezpiecznym urządzeniem, miejscem na certyfikat kwalifikowany i odpowiednie oprogramowanie, jakie wgrywa kwalifikowany podmiot (Centrum Certyfikacji).

- Każdy doradca podatkowy mający legitymację miał i ma możliwość posiadania certyfikatów podpisu elektronicznego - mówi GP Krzysztof Podsiadło.

REKLAMA

Przyznaje, że dla doradców podatkowych jest to obecnie bardzo aktualny temat. Do zainteresowania doradców e-podpisem przyczyniło się udostępnienie systemu e-Deklaracje wszystkim podatnikom, co potwierdza Piotr Augustyniak, doradca podatkowy Hogan & Hartson. Przypomina on, że e-podpis wgrany do legitymacji funkcjonuje już od kilku lat.

- Ze względu na regulacje związane z jego wykorzystaniem nie jest to narzędzie powszechnie stosowane. W początkowej fazie wydawania legitymacji doradcy zamawiali podpis bardziej z ciekawości niż jego przydatności w pracy - przyznaje Piotr Augustyniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje jednak, że przełomowym momentem z punktu widzenia użyteczności tego narzędzia jest wprowadzenie możliwości elektronicznego przesyłania deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych. Podobnie uważa Małgorzata Napiórkowska-Kubicka, doradca podatkowy w Accreo Taxand.

REKLAMA

Przypomnijmy. Od początku 2008 r. wszystkie firmy, po spełnieniu określonych warunków, mają możliwość przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. E-deklaracja - przypomina Małgorzata Napiórkowska-Kubicka - musi być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Piotr Augustyniak przyznaje z kolei, że kwalifikowany podpis elektroniczny można wprawdzie wykorzystać także w rozliczaniach przy wystawianiu e-faktur, podpisywaniu umów i dokumentów w codziennej działalności kancelarii, ale ze względu na konieczność posiadania oprogramowania i sprzętu u wszystkich uczestników operacji (np: dwóch stron umowy) nie jest on zbyt często stosowany.

 

 


Tajemnica zawodowa

Podpis elektroniczny zapewnia także zachowanie tajemnicy zawodowej przy przesyłaniu dokumentów między doradcą a klientem oraz między doradcą a urzędem skarbowym, na co zwraca uwagę Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

- Artykuł 168 Ordynacji podatkowej dopuszcza możliwość wnoszenia na piśmie podań, żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń i wniosków za pomocą poczty elektronicznej. E-podpis umożliwia podpisywanie i szyfrowanie dokumentów elektronicznych, może być zatem wykorzystywany do szyfrowania i podpisywania przesyłanej pocztą elektroniczną korespondencji między doradcą podatkowym a jego klientem z wyłączeniem ryzyka naruszenia art. 37 ustawy doradztwie podatkowym - stwierdza ekspert Accreo Taxand.

Przesłanie tych samych dokumentów zwykłą pocztą elektroniczną nie zabezpiecza przed ujawnieniem ich treści osobom postronnym, natomiast e-podpis gwarantuje, że dane są bezpieczne. W ten sposób doradcy podatkowi zmniejszają ryzyko związane z utratą informacji i przedostaniem się ich do osób trzecich. W konsekwencji klient ma pewność, że informacje, które przekazuje doradcy, są odpowiednio chronione i zabezpieczone.

Aktualizacja certyfikatu

Legitymacje doradców podatkowych mają miejsce na e-podpis, ale nie oznacza to, że każdy, kto ma kartę, może automatycznie korzystać z e-podpisu. Ponadto - jak zwraca uwagę Krzysztof Podsiadło - certyfikaty tracą ważność (okres ważności wynosi rok lub dwa lata). Doradca może jednak zaktualizować certyfikat.

- Jeżeli doradcy podatkowi chcą wznowić lub uzyskać po raz pierwszy certyfikat podpisu elektronicznego (gdy wcześniej nie składali wniosku o wydanie certyfikatów, a posiadają legitymację), powinni ze strony PCCE Sigillum PWPW (jedno z Centrum Certyfikacji, z którym umowę podpisała KIDP - przyp. red.) pobrać odpowiedni formularz i wypełnić go zgodnie ze wskazaną procedurą - wyjaśnia Krzysztof Podsiadło.

Następnie - kontynuuje nasz rozmówca - formularz należy dostarczyć do Sigillum i umówić się na wgranie certyfikatu w wybranym Punkcie Rejestracji PCCE Sigillum. Na spotkanie doradca musi zabrać: legitymację oraz dokumenty tożsamości właściwe ze względu na wnioskowany certyfikat.

Do celów uzyskania lub aktualizacji certyfikatu doradcy podatkowi nie mają obowiązku ujawniania miejsca wykonywania zawodu. Do legitymacji wgrywany jest certyfikat na imię i nazwisko osoby fizycznej (niezależny od wykonywanego zawodu). Krzysztof Podsiadło przyznaje, że trudno obecnie określić, ilu doradców podatkowych posiada ważny kwalifikowany certyfikat. Jest to bowiem indywidualna sprawa każdego doradcy.

Koszt e-podpisu

Doradca podatkowy, zgodnie z uchwałą KRDP, nie ponosi kosztów wydania legitymacji. Został on przeniesiony na Krajową Radę. Michał Korbas, aplikant radcowski w Auxilium, zwraca uwagę, że doradca podatkowy musi jednak zapłacić za wydanie lub odnowienie certyfikatu podpisu elektronicznego i czytnik kart, który jest wydawany wraz z certyfikatem przez centrum certyfikacji. Michał Korbas wyjaśnia, że czytnik to niewielkie urządzenie (czarne pudełko) podłączane do komputera przez złącze USB. W najnowszych modelach notebooków wbudowane są zazwyczaj czytniki kart, a zatem dodatkowe urządzenie nie jest wtedy niezbędne.

Michał Korbas zwraca również uwagę na formalności, których muszą dopełnić dorady podatkowi, dysponujący kwalifikowanym e-podpisem wbudowanym w legitymację.

- Jeśli chcą w imieniu podatników przesyłać deklaracje drogą elektroniczną, klienci muszą ich upoważnić na formularzu ZAW-E1. Osoba upoważniona, czyli doradca podatkowy, będzie musiała jedynie potwierdzić zgłoszenie drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E2 - stwierdza nasz rozmówca.

Jego zdaniem wygodniejszą formą korzystania z e-podpisu jest legitymacja posiadająca mikroprocesor kryptograficzny niż zestaw do e-podpisu.

Jeśli jednak doradca nie ma jeszcze legitymacji, musi złożyć wniosek o wydanie karty. Wzór takiego wniosku dostępny jest na internetowych stronach oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Wymogi e-podpisu

Doradcy podatkowi zwracają uwagę również na trudności związane z e-podpisem. Chodzi m.in. o to, że musi to być podpis kwalifikowany z certyfikatem, podczas gdy - zdaniem doradców - wystarczyłby bezpieczny e-podpis. Z informacji GP wynika, że na razie nie jest planowana zmiana wymogów dotyczących podpisu elektronicznego. Możliwe są jednak inne ułatwienia. Jak przyznał w rozmowie z GP Witold Jarzynka, zastępca dyrektora departamentu rozwoju systemów informatycznych Ministerstwa Finansów, w przyszłości wymogi proceduralne dotyczące e-podpisu mogą zostać uproszczone. Resort nie wyklucza bowiem podpisywania umów z centrami certyfikacji w celu łatwiejszej weryfikacji tożsamości podatnika. Skorzystaliby na tym nie tylko podatnicy, ale również ich pełnomocnicy, w tym doradcy podatkowi. Jak podkreśla osoba, która chce przesyłać deklaracje elektronicznie, musi przejść przez procedurę weryfikującą tożsamość w centrum certyfikacji oraz podobną procedurę, by skorzystać z systemu e-Deklaracje.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dentysta na NFZ 2024 – jakie świadczenia. Jeszcze w tym roku więcej świadczeń gwarantowanych! [projekt rozporządzenia]

    Mimo, że wiele osób leczy zęby prywatnie, to trzeba wiedzieć, że można to zrobić również w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli – jak to się mówi potocznie „na NFZ”. Lista takich refundowanych świadczeń stomatologicznych jest całkiem długa. Trzeba tylko znaleźć dentystę (stomatologa), który ma podpisaną umowę z NFZ na udzielanie świadczeń stomatologicznych. Przedstawiamy listę świadczeń gwarantowanych (refundowanych przez NFZ) z zakresu leczenia stomatologicznego obowiązujących teraz, a także informujemy o projekcie rozporządzenia, które ma wydłużyć listę tych świadczeń.

    Bilety na EURO 2024 dla kibiców z Polski - sprzedaż od 28 marca. Gdzie można kupić? Jakie ceny?

    W dniu 28 marca 2024 r. o godzinie 14.00 rozpocznie się sprzedaż biletów dla kibiców reprezentacji Polski na turniej finałowy piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2024. Sprzedaż potrwa do 8 kwietnia i prowadzona jest wyłącznie przez UEFA. Będzie dostępna na portalu euro2024.com.

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

    Rząd: Dyplom MBA z Collegium Humanum nie pozwoli zasiąść w radzie nadzorczej spółki Skarbu Państwa

    Centrum Informacyjne Rządu poinformowało 27 marca 2024 r., że w procesie opiniowania kandydatów do rad nadzorczych dyplomy MBA uzyskane w Collegium Humanum nie będą uznawane przez Radę ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

    REKLAMA

    Prof. Szukalski: Łódź i Poznań już są na etapie demograficznego zjazdu

    Prof. Piotr Szukalski, demograf z Uniwersytetu Łódzkiego w rozmowie z PAP o kondycji polskich miast i ich przyszłości demograficznej. 

    Wielkanoc 2024. Ile wolnego mają uczniowie na święta? Kiedy kolejne dni wolne?

    Wolne na święta. Wielkanocna przerwa w nauce zacznie się już od czwartku 28 marca. Uczniowie do zajęć wrócą 3 kwietnia. Kiedy będą następne dni wolne? 

    MEN: Powstał zespół ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad powołaniem ogólnopolskiego rzecznika praw ucznia

    W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.

    Kiedy wyniki wyborów samorządowych? Szefowa KBW o możliwym terminie

    Szefowa Krajowego Biura Wyborczego Magdalena Pietrzak ocenia, że zbiorcze wyniki głosowania w wyborach samorządowych mogłyby być ogłoszone w środę 10 kwietnia. 

    REKLAMA

    W Wielki Piątek 29 marca 2024 r. część urzędów będzie nieczynna

    W piątek nie w każdym urzędzie załatwimy sprawę. Warto zatem wcześniej sprawdzić jak w tym dniu będą pracowały poszczególne instytucje.

    Karta Rodziny Wojskowej 2024

    Karta Rodziny Wojskowej 2024 - dla kogo i jakie ulgi będzie obejmowała? Kiedy można spodziewać się projektu ustawy zapowiadanej przez Ministra Obrony Narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza?

    REKLAMA