| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Adresowanie kopert

Adresowanie kopert

Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail

Informacji na temat adresowania kopert jest sporo (ustala je Polska Norma, ustala poczta, ustalają także niektóre branże), ale żadne ustalenia nie są na tyle ogólne, aby można było je polecać jako jednoznaczne w każdej sytuacji.

Pół wieku temu obowiązujące było pisanie na kopercie przed nazwiskiem adresata skrótu WP. (Wielmożny Pan(i). Ćwierć wieku temu rozpoczynało się pisanie adresu od SZ.P. (Szanowny Pan(i) i właściwie tak już zostało. Jedynie nieliczni mają odwagę być tymi mniej uprzejmymi (jak to nazywasz) i pisać po prostu Pan(i).

39.90 złŚciągi księgowego - PDF

Co do pisania pozostałych elementów adresu, należy oprzeć się na przejrzystych kryteriach (stosownie do sytuacji). W biznesie, biurze, pracy zawodowej spotykamy się wielokrotnie z sytuacjami, w których można przyjąć różne rozwiązania, zależnie od przyjętego kryterium. Gdy procedur nie ma, albo one się nie sprawdzają, należy użyć zdrowego rozsądku:

● używać tytułów zawodowych tam, gdzie środowisko jest wrażliwe na tytulaturę: władze krajowe i samorządowe, dyplomacja, środowisko prawnicze,

● koniecznie używać tytułów naukowych korespondując z wyższymi uczelniami, środowiskami naukowymi,

● darować sobie tytuły adresując pisma do przedstawicieli tych środowisk, w których tytuł naukowy nie jest żadnym wyznacznikiem pozycji zawodowej, albo też treść sprawy nie przystaje do tytulatury, na przykład monit w sprawie opłaty należności.

Czytaj także: Procedury obiegu dokumentów>>

Oczywiście, czasami trzeba wybrać „mniejsze zło”, jeśli nazwisko i imię adresata wraz z tytułami nie mieści się w jednym wersie, ze szkodą dla przejrzystości tego adresu:

dr hab. Mieczysław Tchórzewski-Mossakowski

st. adiunkt Wyższej Szkoły Zarządzania Nieruchomościami i Ruchomościami

ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego

33-333 Strzelce Opolskie

chyba będzie trzeba zrezygnować z tytułu służbowego – starszy adiunkt.

W niektórych środowiskach tytułowanie (zarówno w kontaktach bezpośrednich, jak i na piśmie) wygląda śmiesznie. Byłam niedawno w kancelarii prawnej, w której dwóch panów (jeden starszy, drugi młodszy) zwracało się do siebie per panie mecenasie. Jakież było moje zdziwienie, kiedy dowiedziałam się od innej osoby korzystającej z usług tej kancelarii, że to ojciec i syn tak rozmawiają ze sobą służbowo.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ26
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Anna Nasiłowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem Infor.pl »