| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły samorządowej, rządowej i społecznej

Dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły samorządowej, rządowej i społecznej

Którym aktem prawnym powinien kierować się pracodawca, ustalając dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły: rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych, rozporządzeniem Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych?


Nie ma jednego aktu prawnego regulującego kwestie dodatku funkcyjnego dla sekretarzy wszystkich szkół. To, które przepisy mają zastosowanie w danej szkole, zależy od tego, jaki jest dla niej tzw. organ prowadzący.

W polskim systemie oświaty funkcjonują szkoły zakładane i prowadzone przez różne podmioty:

• samorządy,

• administrację rządową,

• inne osoby prawne (m.in. stowarzyszenia, fundacje) i obywateli.

Szkoły samorządowe

Najwięcej placówek prowadzonych jest przez jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, samorządy województw). Status prawny pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionymi w takich szkołach określają przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (art. 5d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty). Przepisy dotyczące dodatku funkcyjnego w szkołach, dla których podmiotem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego, zawarte są w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. W rozporządzeniu tym nie ma określonych konkretnych kwot dodatku dla sekretarzy szkół. Są tylko pewne ograniczenia co do jego maksymalnej wysokości. W przypadku sekretarzy szkół zostało zastrzeżone, że dodatek funkcyjny nie może przekroczyć 80% najniższego wynagrodzenia zasadniczego obowiązującego w danej gminie, powiecie czy województwie dla pracowników samorządowych, których obejmuje rozporządzenie z 2 sierpnia 2005 r. Rozporządzenie to zostało wydane na mocy ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, która 1 stycznia 2009 r. przestała obowiązywać i została zastąpiona ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. zachowują moc do wejścia w życie nowego rozporządzenia, z tym że nie dłużej niż do 30 czerwca 2009 r. W nowym rozporządzeniu nie będzie dla zatrudnionych na umowę o pracę określonego katalogu stanowisk, na których przysługuje dodatek funkcyjny, ani ograniczeń jego wysokości. Określenie warunków i sposobu przyznawania dodatku funkcyjnego będzie leżało w gestii pracodawcy.

Szkoły rządowe

W szkołach prowadzonych przez ministrów: edukacji narodowej, kultury i dziedzictwa narodowego, rolnictwa i rozwoju wsi, sprawiedliwości oraz środowiska mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych.

Najniższe wynagrodzenie zasadnicze dla pracowników, których dotyczy to rozporządzenie, wynosi 1000 zł. Ustalono 6 stawek dodatku funkcyjnego, liczonego jako procent wynagrodzenia zasadniczego. Sekretarzowi szkoły można przyznać stawkę od 2 do 4. Dodatek funkcyjny może wynieść w stawce:

• drugiej - od 6 do 20% (60 - 200 zł) najniższego wynagrodzenia zasadniczego,

• trzeciej - od 8 do 30% (80 - 300 zł) najniższego wynagrodzenia zasadniczego,

• czwartej - od 10 do 50% (tj. 100 - 500 zł) najniższego wynagrodzenia zasadniczego.

Szkoły społeczne i prywatne

Sporo szkół prowadzonych jest też m.in. przez organizacje społeczne (stowarzyszenia, fundacje) oraz osoby fizyczne. W odniesieniu do takich szkół nie ma powszechnie obowiązujących przepisów regulujących kwestie wynagrodzenia sekretarzy. Jakie są składniki ich wynagrodzenia w takich placówkach, jak ustalana jest ich wysokość, to zależy od rozwiązań przyjętych u danego pracodawcy.

Jarosław Żarowski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458)

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 6, poz. 33)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych (Dz.U. nr 82, poz. 493)

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

ŚWIADCZENIE WYCHOWAWCZE, CZYLI 500 ZŁ NA DZIECKO

Eksperci portalu infor.pl

Marcin M. Wyrzykowski

Główny Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »