| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę

Odpowiedzialność pracownika administracji publicznej za zwłokę

Organy administracji publicznej mają obowiązek by niezwłocznie załatwiać wszelkie sprawy. Pracownik takiego organu może ponosić odpowiedzialność za nieuzasadnioną zwłokę lub zaniedbania z jego strony. Reguluje to art.38 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA) oraz inne ustawy do, których się odwołuje.

Prawo administracyjne określa obowiązek organów administracji publicznej do załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki. Oznacza to, że organ powinien załatwić sprawę bez zwłoki, jeżeli okaże się, że sprawa może zakończyć się przed upływem ustawowych terminów. Dotyczy to spraw, które nie wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, chyba że sprawa załatwiana jest przez organ odwoławczy. Organ administracji publicznej może wydać rozstrzygnięcie na podstawie faktów mu znanych oraz powszechnie znanych a także na podstawie dowodów wniesionych przez stronę, jeżeli uzna je za wystarczające.

Niezałatwienie sprawy w terminie

Obywatel ma prawo wymagać by jego sprawa została załatwiona w terminie. Nieuzasadnione niezałatwienie sprawy przez pracownika organu sprawia, że ten pracownik może ponosić odpowiedzialność na podstawie art.38 KPA. W każdym przypadku gdy sprawa nie może zostać załatwiona z zachowaniem terminu, należy powiadomić stronę. Powiadomienie powinno określać przyczynę zwłoki oraz nowy termin załatwienia strony. Dotyczy to również sytuacji niezałatwienia sprawy z przyczyn niezależnych od organu. Niedopełnienie obowiązku powiadomienia strony przez pracownika organu oraz niezałatwienie sprawy w dodatkowym terminie, również może być podstawą ponoszenia przez niego odpowiedzialności. 

Zobacz również: Ustrój i jednostki

Przepisy KPA nie wyznaczają jednego rodzaju odpowiedzialności jaką może ponosić pracownik, który winien jest zaistnienia w/w przesłanek. Art.38 mówi, że pracownik może ponosić odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną albo innego rodzaju określoną w innych przepisach prawa.

Odpowiedzialność porządkowa

Za niewielkie wykroczenia odpowiedzialność porządkową na podstawie Kodeksu pracy oraz pragmatyk służbowych będzie ponosił pracownik podmiotu, który na mocy prawa lub na podstawie porozumień, został powołany do załatwiania określonych spraw ze sfery publicznej. W przypadku odpowiedzialności porządkowej w zasadzie nie ma postępowania. Kodeks pracy normuje tylko sposób ukarania oraz odwołania się od tej decyzji. Na tej podstawie pracownik może zostać ukarany co najwyżej upomnieniem lub naganą.

Odpowiedzialność dyscyplinarna

Za poważne przewinienia pracownik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Pracownik urzędów państwowych będzie odpowiadał dyscyplinarnie na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych natomiast pracownik samorządowy – na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych. Pracownik na podstawie odpowiedzialności dyscyplinarnej, może zostać ukarany:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

ŚWIADCZENIE WYCHOWAWCZE, CZYLI 500 ZŁ NA DZIECKO

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »