| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Dodatek specjalny dla pracownika samorządowego

Dodatek specjalny dla pracownika samorządowego

Nie wszystkim urzędnikom przysługuje dodatek specjalny. O świadczenie, o którym mowa w zdaniu poprzednim może starać się pracownik samorządowy pochodzący z wyboru.

Prezydent miasta otrzymał od dwóch pracowników prośbę o przyznanie im dodatku specjalnego. Zagrozili, że jeśli spotkają się z odmową, odwołają się do sądu. Czy przysługuje im takie prawo?

Nie. Dodatek specjalny obligatoryjnie przysługuje jedynie pracownikom samorządowym pochodzącym z wyboru. W odniesieniu do pozostałych zatrudnionych może być on przyznany w wyniku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań.

Wysokość i tryb przyznawania tej gratyfikacji finansowej pracodawca określa w regulaminie wynagradzania, który zaliczany jest do zakładowych źródeł prawa pracy. W uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z 11 grudnia 2013 r. (znak: 23/64/13) czytamy, że przyznanie dodatku wynika ze spełnienia określonych ustawowo przesłanek oraz bezwzględnie musi charakteryzować się okresowością. Dlatego nie może zostać przyznany na czas nieokreślony, gdyż prowadziłoby to do naruszenia zasad ogólnych nawiązania stosunku pracy (pismo MSWiA znak: DAP/026-25/10 AKu z dn 5.02.2010). Ponadto jego wysokość jest ograniczona ilością środków finansowych pozostających w dyspozycji urzędu na wynagrodzenia.

Zobacz: Ustrój i jednostki

Urzędnik samorządowy ma prawo, co robi zazwyczaj za pośrednictwem swojego przełożonego, do wystąpienia do pracodawcy o przyznanie mu dodatku specjalnego. Jednakże musi być on właściwie uzasadniony i odpowiadać normom z art. 36 ust. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902) i regulaminowi wynagradzania. Pracodawca ma obowiązek dokonania analizy wniosku o dodatek, przy czym nie jest zobligowany go przyznać. W przypadku negatywnej decyzji podwładny nie ma podstaw prawnych do dochodzenia takiego dodatku przed sądem pracy, bowiem jest to zobowiązanie pieniężne jedynie o charakterze fakultatywnym. Oczywiście to ograniczenie nie dotyczy wójtów, burmistrzów czy prezydentów.

Prof. Bogumił Szmulik radca prawny z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

ŚWIADCZENIE WYCHOWAWCZE, CZYLI 500 ZŁ NA DZIECKO

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »