| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

Pracownicy samorządowi muszą liczyć się z tym, że poddawani będą tzw. ocenie okresowej. Jednak nie każdy samorządowiec takiej ocenie zostanie poddany. W artykule wskazano, kogo ona dotyczy, omówiono tryb jej przeprowadzania oraz skutki otrzymania przez pracownika dwukrotnej oceny negatywnej.

Jak wynika z art. 27 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych), okresowej ocenie podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych. Takie brzmienie przepisu oznacza, że ocenom nie podlegają doradcy i asystenci oraz pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
Dodatkowo okresowych ocen nie przeprowadza się również w stosunku do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania i wyboru, czyli m.in.:
● marszałka województwa, wicemarszałka oraz pozostałych członków zarządu województwa - jeżeli statut województwa tak stanowi,
● starosty, wicestarosty oraz pozostałych członków zarządu powiatu - jeżeli statut powiatu tak stanowi,
● wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
● zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz
● skarbnika gminy, powiatu czy województwa.

Kierownik jednostki może objąć procedurą ocen okresowych również pozostałych pracowników zatrudnionych na stanowiskach innych niż urzędnicze. Wynika to z prawa pracodawcy do oceny pracy pracowników, a w szczególności - stopnia wywiązywania się z obowiązków pracowniczych. Procedura przewidziana dla tych pracowników może być taka sama jak w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. Decyzja w tym zakresie należy do kierownika.

Okresowa ocena pracownika samorządowego ma dotyczyć wypełniania przez niego obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku oraz tzw. podstawowych obowiązków pracownika samorządowego. Katalog podstawowych obowiązków został określony przepisami ustawy o pracownikach samorządowych. Jest to katalog zamknięty, który obejmuje obowiązki podlegające ocenie. Należą do nich:
● dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
● przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
● wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
● udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania,
● dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
● zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
● zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
● stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
● sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego
-
art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

W artykule wyjaśniono kto i kiedy dokonuje okresowych ocen pracowników oraz jaki jest tryb przeprowadzania tych ocen.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK