| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

Pracownicy samorządowi muszą liczyć się z tym, że poddawani będą tzw. ocenie okresowej. Jednak nie każdy samorządowiec takiej ocenie zostanie poddany. W artykule wskazano, kogo ona dotyczy, omówiono tryb jej przeprowadzania oraz skutki otrzymania przez pracownika dwukrotnej oceny negatywnej.

Jak wynika z art. 27 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych), okresowej ocenie podlegają pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych. Takie brzmienie przepisu oznacza, że ocenom nie podlegają doradcy i asystenci oraz pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi.
Dodatkowo okresowych ocen nie przeprowadza się również w stosunku do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania i wyboru, czyli m.in.:
● marszałka województwa, wicemarszałka oraz pozostałych członków zarządu województwa - jeżeli statut województwa tak stanowi,
● starosty, wicestarosty oraz pozostałych członków zarządu powiatu - jeżeli statut powiatu tak stanowi,
● wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
● zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz
● skarbnika gminy, powiatu czy województwa.

Kierownik jednostki może objąć procedurą ocen okresowych również pozostałych pracowników zatrudnionych na stanowiskach innych niż urzędnicze. Wynika to z prawa pracodawcy do oceny pracy pracowników, a w szczególności - stopnia wywiązywania się z obowiązków pracowniczych. Procedura przewidziana dla tych pracowników może być taka sama jak w przypadku pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. Decyzja w tym zakresie należy do kierownika.

Okresowa ocena pracownika samorządowego ma dotyczyć wypełniania przez niego obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku oraz tzw. podstawowych obowiązków pracownika samorządowego. Katalog podstawowych obowiązków został określony przepisami ustawy o pracownikach samorządowych. Jest to katalog zamknięty, który obejmuje obowiązki podlegające ocenie. Należą do nich:
● dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
● przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
● wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
● udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania,
● dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
● zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
● zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
● stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
● sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego
-
art. 24 i art. 25 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

W artykule wyjaśniono kto i kiedy dokonuje okresowych ocen pracowników oraz jaki jest tryb przeprowadzania tych ocen.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK