| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Spółka komunalna > Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce

Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce

Czy powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce jest jedyną możliwością realizacji tego zadania? Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu wskazuje dostępne rozwiązania.

Gmina w przetargu na odbiór odpadów  komunalnych ma prawo wskazać regionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych,  do której odpady będą przekazywane.  Warunkiem  wybrania wskazanej instalacji  jest działanie w trybie i na zasadach, które wynikają z art. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.  Tak stwierdził Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w piśmie z dnia 5 kwietnia 2013 r. (sygn. KRRIO-WA-0100/28/Ł/02-2013).  

Zgodnie z art. 6d wspomnianej ustawy to  gmina, a nie przedsiębiorca może wskazać wykonawcy instalację regionalną, do której powinien przekazywać odpady.  Zasada ta ma zastosowanie wtedy, gdy zagospodarowanie zostało wcześniej zlecone i wybór został dokonany zgodnie z regulacją zawartą w art.  3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wskazane stanowisko zostało zaakceptowane przez Ministra Środowiska (pismo z dnia 21 października 2013 r.).

Warto przyjrzeć się aktualnemu orzecznictwu sądów w tym zakresie. W poruszanej kwestii wypowiedział się WSA w Białymstoku (sygn. II SA/Bk 95/13), w wyroku z dnia 20 grudnia 2013 r. stwierdzono, iż spółce  mogą zostać przekazane uprawnienia w zakresie nadzorowania i gospodarowania odpadami komunalnymi . Podkreślone zostało również, że zadanie dotyczące odzysku i unieszkodliwiania odpadów jest zadaniem własnym gminy.

Polecamy serwis: Gospodarka komunalna

Sąd zwrócił także uwagę na to iż zgodnie z unormowaniem art. 6d ust. 1 wspominanej ustawy wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest podmiotem obowiązanym do zorganizowania przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości  (z art. 6c), albo przetargu zarówno na odbieranie jak i zagospodarowanie tych odpadów.  Sąd oceniając daną regulację wskazuje, że przetarg może obejmować; odbieranie oraz odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Gmina organizująca przetarg , który dotyczy tylko odbioru odpadów może wskazać, pomijając tryb przetargowy , instalację do której mają trafić odpady komunalne.  Sąd uznał, że art. 3a ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości nie uzasadnia potrzeby przeprowadzenia przetargu.

Zdaniem sądu nie ma konieczności organizowania przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów w sytuacji , gdy w Regionie Centralnym jest więcej niż jeden RIPOK (Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych).

Gmina może wykonywać zadania użyteczności publicznej zarówno poprzez utworzone w tym celu jednostki organizacyjne  (w szczególności zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego), jak i za pośrednictwem innych, niepowiązanych organizacyjnie z gminą podmiotów, os. fizycznych, os. prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (na podstawie zawartych z nimi umów o wykonywanie zadań).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »