REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie i zarządzanie kosztami w projekcie unijnym

Betina Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Planowanie i zarządzanie kosztami powinno współgrać z ustalonymi wcześniej celami projektu i opracowanym harmonogramem prac. Wymaga zatem uważnego sterowania ich przebiegiem i szczegółowej kontroli osób odpowiedzialnych za zarządzanie.

Zarządzanie kosztami projektu ma zapewnić jego prawidłową realizację zgodnie z przyjętym budżetem, a ich planowanie powinno koncentrować się przede wszystkim na określeniu zasobów potrzebnych do realizacji projektu oraz dokładnym oszacowaniu kosztów. Zaplanowanie kosztów bywa trudne, zwłaszcza przed rozpoczęciem projektu. Dlatego przed planowaniem kosztów bardzo istotne jest opracowanie harmonogramu całego projektu, z którym późniejszy budżet projektu powinien korelować.

Bardzo pomocne przy planowaniu kosztów mogą być informacje z wcześniej zrealizowanych projektów bądź opinie osób doświadczonych w danej dziedzinie. Należy jednak pamiętać, by aktualizować je o ceny zasobów, które będą obowiązywały w okresie realizacji nowych działań.

Prognozy kosztów projektu należy zaklasyfikować do właściwej kategorii kosztów, do których najczęściej należą: koszty związane z personelem, koszty związane z beneficjentami ostatecznymi i pozostałe koszty, których nie można ująć w dwóch pierwszych kategoriach. Po zakończeniu etapu planowania kosztów, należy opracować budżet projektu, który w odróżnieniu od planu kosztów jest wiążący i stanowi podstawę akceptacji wydatków ponoszonych na realizację działań.

Sporządzenie budżetu projektu jest jednym z najistotniejszych etapów projektu. Tworząc go należy nie tylko zadbać o to, by był on adekwatny do harmonogramu projektu, oparty na realnych wyliczeniach, ale by określał wydatki, które będą pokryte z dotacji w ramach EFS, czyli wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane. Dla jasnego określenia kosztów pomocny będzie z pewnością podręcznik dla realizatorów projektów unijnych, czy informacje z instytucji wdrażających projekty UE. W budżecie projektu można ująć również koszty niekwalifikowane, jest to możliwe, ale należy pamiętać, że te wydatki w całości sfinansować będzie musiał realizator projektu.

Budżet projektu powinien zostać podzielony nie tylko na lata, ale wręcz na miesiące. Taki podział budżetu na okresy z pewnością pozwala na sprawne monitorowanie powstawania kosztów projektu i umożliwia sprawdzenie wykonania założonego budżetu poprzez porównanie stanu obecnego z planowanym. A to z kolei pozwoli osobom odpowiedzialnym za zarządzanie kosztami odpowiednio reagować w razie różnic i podejmować działania korygujące, pozwalające usunąć niezgodności czy błędy, a dalej w oparciu o przyczyny ujawnionych zmian w planie kosztów podjąć działania zapobiegające takim odchyleniom w przyszłości. Zasady postępowania w przypadku odchyleń w kosztach od założeń projektowych powinny być punktem każdego planu zarządzania kosztami.

Trzeba zaznaczyć, iż odchylenia od planu kosztów nie zawsze wynikają z zaniedbań czy błędów przy realizacji projektu. Często powiązane są po prostu z ogólnymi zmianami w projekcie bądź są niezależne od realizatora projektu i mogą pojawić się nawet w najlepiej oszacowanym budżecie. Niewielkie zmiany w planie kosztów nie są czymś złym. Ważna jest tylko stała kontrola kosztów, która pozwoli na szybkie i właściwe dokonywanie zmian.

Precyzyjnie opracowany plan zarządzania kosztami oraz bieżący nadzór nad kosztami w trakcie realizacji projektu, porównywanie kosztów rzeczywiście poniesionych z kosztami założonymi projektu pozwoli zapewnić jego ukończenie w ramach ustalonego budżetu.

Betina Piotrowska

specjalista ds. szkoleń i organizacji w projektach europejskich, Doradztwo Gospodarcze DGA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

Wenecja - od kiedy będą obowiązywać nowe zasady wjazdu, obowiązkowa rejestracja i opłata?

Aż 60 tysięcy turystów odwiedziło Wenecję w ostatnią niedzielę przed wejściem w życie nowych zasad wjazdu do historycznego centrum i rezerwacji wizyt. Ponadto w tych dniach odbyło się także Biennale Sztuki. Takich tłumów we włoskim mieście jeszcze nie było. 

Kto wygrał w drugiej turze wybory na prezydenta miasta? PKW podała wyniki

Państwowa Komisja Wyborcza podała wyniki II tury niedzielnych wyborów samorządowych. Jak wyglądają one w największych miastach?

REKLAMA

Będzie eksplozja w Polsce? 15 000 zachorowań w Chinach. Wzrost o 1500%. Źle w Bułgarii, Czechach. I Chorwacji

Czy ta choroba eksploduje w Polsce tak jak w innych krajach. Krztusiec atakuje coraz więcej krajów.

Min. edukacji B. Nowacka: W najbliższym roku szkolnym nie będzie HIT, WOS i edukacji obywatelskiej

Min. B. Nowacka Nowacka odrzuciła pomysł ZNP co do przywrócenia WOS na rok szkolny 2024/2025. Krótko stwierdziła: To byłby chaos.

REKLAMA