| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Rozwój i promocja > Marketing > Wybory parlamentarne 2015: spotkania z wyborcami mają znaczenie

Wybory parlamentarne 2015: spotkania z wyborcami mają znaczenie

Spotkania z wyborcami mogą być skutecznym narzędziem kampanii wyborczej – przekonuje dr Sergiusz Trzeciak, specjalista w zakresie marketingu politycznego i wizerunku publicznego, autor książki "Drzewo kampanii wyborczej". Sukces takich działań zależy jednak od skali przedsięwzięcia oraz cech samych kandydatów.

Wioleta Matela-Marszałek: Czy Pańskim zdaniem obecne spotkania z wyborcami wyglądają inaczej niż dziesięć czy piętnaście lat temu?

Dr Sergiusz Trzeciak: Kandydaci coraz profesjonalniej podchodzą do spotkań z wyborcami. Wielu przekonało się, iż są one skuteczne. Przykładem mogą być radni, którym udało się wygrać wybory samorządowe na burmistrzów, a później wybory parlamentarne.

Zobacz również: Kampania samorządowa w internecie

Pamiętajmy jednak, iż same spotkania stanowią spore wyzwanie organizacyjne. W wyborach samorządowych kandydaci w swoich okręgach wyborczych mogą sami chodzić „od drzwi do drzwi”. W przypadku wyborów parlamentarnych mamy do czynienia z zupełnie inną skalą takiej akcji.

Łatwiej jest wziąć udział w konferencji lub debacie z innymi kandydatami?

Pod względem organizacyjnym na pewno tak. Każdy kandydat powinien sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, czy udział w dyskusji jest jego mocną stroną i czy dobrze zaprezentuje się na tle innych kandydatów. Uważam, że czasem lepiej jest zrezygnować z jakiejś debaty niż źle na niej wypaść.

Kluczowa jest tu odpowiedź na pytanie: „jakie są moje mocne strony?”. Jeżeli jest to na przykład bezpośredni kontakt, to wskazana jest kampania bezpośrednia. Osoby, które dobrze wypadają w mediach powinny chodzić do mediów. Narzędzia komunikacji z wyborcami należy dobrać odpowiednio do cech do samego kandydata.

Jedną z popularniejszych form kampanii są bezpośrednie spotkania. Coraz więcej kandydatów wychodzi do ludzi, spotykając się z nimi na przykład na targach czy rozdając materiały wyborcze. Łatwo zauważyć, że kandydaci w terenie wzorują się na liderach partii, poruszających się np. Szydłobusem czy R-busem.

Jak ocenia Pan skuteczność kampanii bezpośredniej?

Kampania bezpośrednia jest bardzo skuteczna pod warunkiem, iż jest zorganizowana na określoną skalę. Ważny jest również efekt synergii. Wyjaśnię to na przykładzie. Jeżeli organizujemy spotkanie z wyborcami, to możemy również umieścić zdjęcia z wydarzenia na Facebooku lub Twitterze albo opublikować filmy na YouTubie. W przypadku liderów i znanych kandydatów bezpośrednie spotkania z wyborcami mogą stać się pretekstem do zaistnienia w mediach. Mamy wówczas do czynienia z pełną synergią.

Czy miejsce prowadzenia spotkań ma wpływ na sukces kampanii?

Radzę kandydatom, by stworzyli mapę politycznych wpływów i rozpoczęli kampanię tam, gdzie istnieje największe poparcie dla ich ugrupowania.

Czego życzyłby Pan kandydatom, odbywającym przedwyborcze spotkania?

Mam uniwersalne życzenie dla kandydatów: żeby wiedzieli, po co chcą być w parlamencie. Bez takiej wiedzy sukces wyborczy nie spełni oczekiwań ani wyborców, ani samego kandydata. Kandydat, który wie, po co angażuje się w politykę, łatwiej komunikuje się z obywatelami. Jego komunikacja jest spójniejsza, a ta wewnętrzna spójność jest wiarygodna dla wyborców.

Dr Sergiusz Trzeciak

Politolog, prawnik, ekspert z zakresu marketingu politycznego, wizerunku publicznego i public relations. Doradza osobom publicznym, zarówno ze świata polityki, jak i biznesu, współpracuje z partiami politycznymi, administracją, samorządem, NGO oraz z przedsiębiorstwami. Prowadzi szkolenia z zakresu marketingu politycznego, kampanii wyborczych, kształtowania wizerunku i marki osobistej. Jest autorem 9 książek oraz wielu publikacji dotyczących marketingu politycznego, kampanii wyborczych, analizy polityki oraz marki osobistej.

www.trzeciak.pl

Polecamy serwis: Marketing

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

ŚWIADCZENIE WYCHOWAWCZE, CZYLI 500 ZŁ NA DZIECKO

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »