| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Rozwój i promocja > Partnerstwo publiczno-prywatne > Partnerstwo publiczno-prywatne - dopłaty w 2014 r.

Partnerstwo publiczno-prywatne - dopłaty w 2014 r.

W 2014 roku podział ryzyk zakłada neutralność zobowiązań partnerstwa publiczno–prywatnego dla długu publicznego przy odpowiednim podziale i wyważeniu ryzyk. Powoduje to, że wytworzone przy wynikającym z podziału EUROSTAT aktywa i pasywa księgowe zaliczą się do bilansu partnera prywatnego i nie obciążą bilansu podmiotu publicznego. Przy takim ujęciu sprawy w uchwale budżetowej j.s.t pokazywane będą jedynie wydatki bieżące (stanowiące zobowiązania wymagalne) ponoszone w danym roku budżetowym na obsługę zobowiązań podmiotu publicznego.

Dopłaty partnera publicznego w projektach PPP po 1 stycznia 2014 r.

Definicja dopłat

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym wprowadza pojęcie dopłat, które są częścią wkładu własnego w przedsięwzięcie PPP. Jest to świadczenie bądź to partnera publicznego, bądź prywatnego, polegające na poniesieniu części wydatków na realizację przedsięwzięcia w tym sfinansowaniu dopłat do usług świadczonych przez partnera prywatnego.

W praktyce dopłaty będą „dofinansowaniem” partnera publicznego do usług świadczonych przez partnera prywatnego. Będą pojawiać się w projektach gdzie wynagrodzenie partnera prywatnego stanowią płatności dokonywane przez użytkowników końcowych i dopłaty od podmiotu publicznego np. opłata wstępu na halę sportową, basen lub lodowisko gdzie część ceny biletu będzie płacił użytkownik a pozostałą część podmiot publiczny.

W projektach budowlanych (budownictwo komunalne) partner prywatny będzie otrzymywał dopłaty z tytułu np. zarządzania budynkiem i zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych. Ustawa pozostawia partnerom swobodę co do sposobu płatności dopłat jak i ich wysokości.

Dopłaty mogą być oznaczone w umowie o PPP jako regularna płatność podmiotu publicznego np. kwartalnie, miesięcznie lub rocznie albo też będą uzależnione od wystąpienia określonego zdarzenia np. niezawinionej straty (projekt w Niesulicach). Wtedy będą miały charakter wyjątkowy, będą wyrazem współpracy stron w realizacji projektu i pomocy partnerowi prywatnemu poprzez wyrównanie straty.

Dopłaty będą występowały wszędzie tam gdzie wynagrodzenie dla partnera prywatnego będzie pochodziło w całości lub większości od partnera publicznego lub też gdy pożytki z przedsięwzięcia nie pokryją w całości rynkowego wynagrodzenia partnera prywatnego.

Dopłaty w świetle finansów publicznych

Problematyka dopłat była omawiana w artykule „Czy dopłaty w umowach o partnerstwo publiczno – prywatne są tytułami dłużnymi?” z dnia 11 stycznia 2012 r. Wątpliwości zawarte w tytule tego artykułu zostały wyjaśnione i na dzień dzisiejszy można przyjąć, że : zgodnie z decyzją EUROSTAT-u nr 18/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. zobowiązania z tytułu umów o partnerstwie publiczno – prywatnym nie są zaliczane do długu sektora finansów publicznych jeżeli partner prywatny przejmie na siebie ryzyko budowy oraz co najmniej jedno z ryzyk: popytu lub dostępności.

Zobacz również: Wybór partnera prywatnego w partnerstwie publiczno-prywatnym

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

GP People sp. z o.o. sp.K.

Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK