| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Fundusz Kolejowy - projektowane zmiany

Fundusz Kolejowy - projektowane zmiany

Znane są już założenia projektu zmian w ustawie o Funduszu Kolejowym oraz ustawie o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prywatne. Projekt został przygotowany przez Ministra Infrastruktury.

Projekt zmian do ustawy o Funduszu Kolejowym

W projekcie możemy przeczytać, iż zgodnie z "Master Planem dla transportu kolejowego w Polsce do 2010 r." rząd polski musi zrobić coś nowego. Tą nowinką ma być stworzenie systemowych rozwiązań dla funkcjonowania kolejnictwa w Polsce.  Z tego też powodu zakłada się, iż stworzenie właściwych warunków systemowych przyniesie postęp w wydawaniu środków z UE.

Wykorzystanie środków UE na kolej równe zero!

Z projektu możemy się dowiedzieć m.in., że "do chwili obecnej w ramach POIiŚ nie wydano żadnych środków na realizację inwestycji kolejowych. W 2010 r. optymistycznie należy założyć, że istnieje możliwość realizacji wydatków w ramach Projektów POIiŚ na kwotę ok. 1 mld zł. W latach 2011 – 2014 należy więc wykorzystać w przybliżeniu ok. 7 mld zł, wydać ok. 7 mld zł rocznie – zgodnie z obecnie obowiązującą listą indykatywną".

Nie jest to informacja krzepiąca, tym niemniej miejmy nadzieję, iż osoby odpowiedzialne za wydatkowanie środków z UE na potrzeby sfinansowania niezbędnych inwestycji kolejowych w Polsce, staną na wysokości zadania. Co zrobić by wydawać więcej? Wykorzystać narzędzie, które udało się w autostradach. Minister Infrastruktury wpadł zatem na pomysł, aby z Funduszu Kolejowego zrobić drugi Fundusz Drogowy.

Skąd zatem wziąć pieniądze na wkład własny? Może z Funduszu Kolejowego?

Wydaje się, iż w związku z ww. problemami, warto zainicjować procedury, które doprowadzą do pełnego wykorzystania dostępnych pieniędzy na  inwestycje zaplanowane w ramach programu POIiŚ.  

Ministerstwo Infrastruktury przeprowadziło symulacje możliwości korekty listy inwestycji kolejowych w ramach POIiŚ 2007-2013. Poprzez ten krok dostosowano ją do - jak się wydaje - rzeczywistych możliwości finansowych (zabezpieczeń środków krajowych, pamiętajmy o wkładzie własnym!), które według szacunków MI oszacowano na sumę 26 903,3 mln zł. Koszty kwalifikowane według tych wyliczeń to:  20 666,7 mln zł, a koszty niekwalifikowane: 6 236,7 mln zł.

Czytaj także: Fundusz Kolejowy spłaci zadłużenie PKP>>

Jakie nastąpią zmiany?

Proponowane zmiany do ustawy o funduszu kolejowym:

1.  Zmiana brzmienia ust. 3 w art. 3 pozwoli na przeznaczenie środków Funduszu na spłatę kredytów i pożyczek wraz z odsetkami oraz innymi kosztami obsługi kredytów i pożyczek zaciąganych przez zarządcę infrastruktury na inwestycję wieloletnie, a także na pokrycie kosztów emisji i wykupu obligacji.  

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Mizera

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK