| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Czy można domagać się dostępu do drogi publicznej

Czy można domagać się dostępu do drogi publicznej

Właściciel działki przyległej do drogi publicznej wystąpił do zarządcy drogi z wnioskiem o udostępnienie mu do niej dostępu. Wykazał, że w każdym innym wariancie musiałby ustanawiać służebności przez kilka sąsiednich działek, co łączyłoby się dla niego z dużymi nakładami finansowymi. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zarządca drogi?

Odpowiedź

Do zarządcy drogi publicznej nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące służebności drogi koniecznej, ani inne, na podstawie których właściciel nieruchomości mógłby dochodzić dostępu do drogi. Nie można bowiem tych relacji sprowadzać do przepisów cywilnych. Właściciel może jedynie, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.), wystąpić do zarządcy drogi z wnioskiem o wydanie decyzji-zezwolenia na budowę lub przebudowę zjazdu.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Uzasadnienie

Decyzja o zezwoleniu na budowę lub przebudowę zjazdu z drogi stanowi pewien odpowiednik decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, która w tym przypadku nie musi być wydawana (wyrok WSA w Rzeszowie z 28 maja 2014 r., sygn. akt II SA/Rz 112/14). Po wydaniu zezwolenia dla zjazdu powinno zostać jeszcze uzyskane pozwolenie na budowę.

Ustalając lokalizację zjazdu, zarządca nie jest związany ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (jeżeli taki dla danej działki obowiązuje). Przy wydaniu zezwolenia ma pewną swobodę działania, jest to bowiem decyzja uznaniowa. Zgodnie z art. 29 ust. 4 u.d.p., można odmówić wydania zezwolenia ze względu na wymogi wynikające z warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Także wyrażenie zgody na lokalizację zjazdu następuje w ramach uznania administracyjnego i zgodnie z tym organ ma możliwość wyboru rozstrzygnięcia. Wybór ten jednak musi wynikać z wszechstronnego rozważenia okoliczności faktycznych sprawy (wyrok WSA w Warszawie z 11 grudnia 2012 r., sygn. akt VII SA/Wa 1464/12).

Zarządca drogi musi więc określić, jakie byłyby konsekwencje lokalizacji zjazdu w danym miejscu (również z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego). Okoliczności te dokładnie muszą zostać wskazane w uzasadnieniu do decyzji (wyrok NSA z 27 lutego 2014 r., sygn. akt I OSK 1786/12). Przy tej okazji zawsze musi być brany pod uwagę stan faktyczny z dnia wydawania decyzji.

Przy okazji zjazdu z drogi można wyróżnić konflikt dwóch interesów:

1) indywidualnego, który może się przejawiać zarówno w ograniczeniu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, jak również ułatwieniu realizacji funkcji mieszkaniowej działki,

2) społecznego, który wyraża się w zapewnieniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

W orzecznictwie nie budzi wątpliwości to, że interes społeczny ma tutaj zdecydowany prymat (wyrok WSA w Poznaniu z 9 stycznia 2013 r., sygn. akt III SA/Po 1075/12). Dla lokalizacji zjazdu decydującego znaczenia nie ma również ustanowienie służebności drogi koniecznej na przedmiotowej działce (wyrok WSA w Gdańsku z 14 marca 2013 r., sygn. akt III SA/Gd 66/13).

MACIEJ J. NOWAK

radca prawny, ekspert w zakresie prawa administracyjnego

PODSTAWA PRAWNA

● art. 29 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 260; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1310)

Zobacz również: Zatwierdzenie organizacji ruchu - zaskarżenie

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Wydawnictwo Septem

Septem (literatura poradnikowa) - To literatura poradnikowa dla wszystkich - począwszy od pasjonatów odczuwających nieustanny głód wiedzy po wszystkich poszukujących w książce dobrej rady i interesującej rozrywki.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »