| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka przestrzenna > Jakie są możliwości zawieszenia postępowania o ustalenie warunków zabudowy

Jakie są możliwości zawieszenia postępowania o ustalenie warunków zabudowy

Czy można zawiesić postępowanie o ustalenie warunków zabudowy, jeżeli rada gminy nie podjęła jeszcze uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

Odpowiedź

Tak. Postępowanie o ustalenie warunków zabudowy można zawiesić, jeżeli istnieje realna możliwość uchwalenia planu miejscowego w terminie zawieszenia, czyli maksymalnie dziewięć miesięcy, nawet jeżeli nie została jeszcze formalnie podjęta uchwała rady gminy o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego.

Uzasadnienie

Prowadzone przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) postępowanie o ustalenie warunków zabudowy (dalej: WZ) ma na celu określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy wyłącznie terenu nieobjętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ustawodawca, konstruując założenia polskiego systemu planistycznego, przyjął zasadę pierwszeństwa w określaniu sposobu zagospodarowania terenu planom miejscowym, które w sposób najpełniejszy realizują władztwo planistyczne gminy. Zasadę tę celnie wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 30 lipca 2013 r. (sygn. akt II SA/Bk 333/13), stwierdzając, że plan miejscowy stanowi podstawowy instrument planowania i zagospodarowania przestrzennego, a decyzja WZ wydawana w sytuacji braku planu ma jedynie charakter zastępczy, stanowi substytut ustaleń planowych.

Polecamy serwis: Gospodarka przestrzenna

Zasada pierwszeństwa planu miejscowego znajduje wyraz m.in. w art. 62 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.), która upoważnia wójta do zawieszenia postępowania WZ na czas nie dłuższy niż dziewięć miesięcy od dnia złożenia wniosku inwestora. Celem tej instytucji jest zapobieżenie sytuacji, w której doszłoby do wydania decyzji WZ ustalającej inne przeznaczenie terenu lub parametry zabudowy niż opracowywany plan miejscowy. Dlatego, choć przesłanki zawieszenia nie zostały wprost wyrażone w tym artykule, w orzecznictwie przyjmuje się, że podstawą zawieszenia postępowania WZ powinno być stwierdzenie przez wójta istnienia realnej sprzeczności pomiędzy zamierzonym zagospodarowaniem terenu a koncepcją przyjmowaną w pracach planistycznych (wyrok WSA we Wrocławiu z 25 listopada 2010 r., sygn. akt II SA/Wr 528/10).

Kwestią istotną przy podejmowaniu postanowienia o zawieszeniu postępowania WZ jest stopień zaawansowania prac planistycznych. Ustawodawca wskazał bowiem, że zawieszenie postępowania WZ możliwe jest na dziewięć miesięcy od dnia złożenia wniosku przez inwestora. Podkreśla się jednocześnie, że nie jest dopuszczalne zawieszenie postępowania WZ w sytuacji, w której z góry wiadomo, że okres zawieszenia nie jest wystarczający do uchwalenia planu miejscowego (wyrok WSA w Warszawie z 18 sierpnia 2010 r., sygn. akt IV SA/Wa 902/10). Dlatego urzędnicy prowadzący postępowanie WZ muszą każdorazowo ocenić, czy ze względu na konieczny zakres prac planistycznych możliwe jest ich zakończenie i przyjęcie przez radę gminy uchwały przyjmującej plan miejscowy przed końcem dopuszczalnego okresu zawieszenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Artur Rosiński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »