| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Kultura > Usługi nieodpłatnego wstępu do muzeum a prewspółczynnik

Usługi nieodpłatnego wstępu do muzeum a prewspółczynnik

Czy w sytuacji, gdy wszystkie usługi własne instytucji kultury są opodatkowane w formie biletów wstępu i „wynajmu”, natomiast jedyną nieodpłatną usługą są wydawane bilety bezpłatne, przysługujące odwiedzającym w „dzień bezpłatny” oraz bilety bezpłatne dla dzieci będzie miał zastosowanie tzw. prewspółczynnik?

Darmowe bilety w muzeum a prewspółczynnik w VAT obowiązujący od stycznia 2016 r.

Zainteresowany podmiot to Muzeum, które zadało pytanie, czy w sytuacji gdy – wszystkie usługi własne instytucji kultury są opodatkowane w formie biletów wstępu i „wynajmu”, natomiast jedyną nieodpłatną usługą są wydawane bilety bezpłatne, przysługujące odwiedzającym w „dzień bezpłatny” oraz bilety bezpłatne dla dzieci do lat 4 – Muzeum winno zastosować nowe regulacje określone w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT tj. preproporcjonalne odliczenie (tj. wskaźnik preproporcji VAT) czy też Wnioskodawca będzie mógł podobnie jak w latach poprzednich odliczać w 100% podatek naliczony od nabywanych towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy na wstępie zwrócił uwagę na kluczową treść art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Polecamy: VAT w samorządach (książka)

Z uwagi na tak określoną instytucję proporcji organ uznał za konieczne szersze rozpatrzenie kwestii celu prowadzonej działalności gospodarczej:  „cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika.”

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Muzeum, VAT/ Fot. Fotolia
Muzeum, VAT/ Fot. Fotolia

KPA. Komentarz do zmian90.30 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Rudaś

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK