REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Domy opieki – jak zapewnić jakość opieki długoterminowej

Domy opieki – jak zapewnić jakość opieki długoterminowej
Domy opieki – jak zapewnić jakość opieki długoterminowej

REKLAMA

REKLAMA

Co jakiś czas przez prasę przetaczają się smutne doniesienia o skandalicznym standardzie w domach opieki. Przykładem mogą być ostatnio głośno relacjonowane wypadki w Zgierzu, gdzie po śmierci sześciu podopiecznych zamknięto dom opieki (działający formalnie jako noclegownia). Jak im zapobiec?

Mądry samorząd przed szkodą - 4 obszary działań profilaktycznych dla zapewnienia jakości w opiece długoterminowej

Rzecznik Praw Obywatelskich oraz Najwyższa Izba Kontroli zwrócili się już z prośbą do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o przebudowę regulacji prawnych związanych z prowadzeniem domów opieki. Jednak na wyniki trwających w Ministerstwie prac legislacyjnych na pewno trzeba będzie jeszcze poczekać, bowiem – cytując Panią Wiceminister Elżbietę Bojanowską – „wprowadzenie kolejnych wymogów prawnych wymaga dogłębnego rozważenia”.

REKLAMA

Odpowiedzialne jednostki samorządu terytorialnego (JST) nie powinny w tej sytuacji biernie czekać na ustawodawcę i zmianę przepisów. Wszelkie działania usprawniające można zacząć oddolnie od małych kroków lub od wprowadzania rozwiązań systemowych – zależnie od zasobów i potrzeb samorządu.

Co zatem samorządy mogą zrobić już dziś, by zapobiec nieprawidłowościom i przygotować lokalne systemy usług opiekuńczych na nadchodzące zmiany demograficzne?

1. Zadbać o lepszy przepływ informacji

REKLAMA

Warto zweryfikować i udrożnić kanały komunikacyjne funkcjonujące pomiędzy poszczególnymi służbami i wydziałami działającymi w obszarze pomocy społecznej i opieki zdrowotnej. Zorganizowanie cyklicznych spotkań interesariuszy tych systemów, od reprezentantów wydziałów przez jednostki organizacyjne JST, dyrekcje domów pomocy społecznej, służby porządkowe czy lokalne organizacje pozarządowe, może być nie tylko okazją do rozmowy na szerszym forum, ale również źródłem bardzo cennych – często nieoficjalnych – informacji o potencjalnych zagrożeniach dla osób starszych.

Lepszy przepływ informacji to także ciągła edukacja społeczności lokalnej na temat dostępnych form wsparcia dla osób starszych oraz ułatwienie zgłaszania ewentualnych nieprawidłowości. Mieszkańcy powinni wiedzieć o instytucjach, do których można się zwrócić w razie podejrzeń, że osoby starsze są ofiarami przemocy (zarówno doświadczanej w placówkach opieki, jak i w domach rodzinnych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skuteczne w budowaniu świadomości, uwrażliwianiu i zachęcaniu do reagowania mogą być kampanie społeczne mające za cel przeciwdziałanie przemocy wobec osób starszych. Podstawową rolę informacyjną w mniejszych gminach wypełnią też szeroko dystrybuowane broszury, informatory czy plakaty z nazwami, numerami telefonów i zadaniami poszczególnych jednostek i organizacji.

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

2. Proaktywnie zadbać o standard usług, zamiast zarządzać kryzysem post factum

Ustawa o pomocy społecznej definiuje jedynie podstawowe wymogi formalne dla domów opieki. Na pewno nie są to kompleksowe normy gwarantujące wysoką jakość usług. Wypracowanie lokalnego systemu zarządzania jakością w placówkach opieki długoterminowej oraz monitorowanie spełniania tych wymogów to zadanie niewątpliwie potrzebne, ale wykraczające poza zasoby i możliwości finansowe większości JST.

Dlaczego więc nie skorzystać z już wypracowanych rozwiązań, przetestowanych i dostępnych w Unii Europejskiej i w Polsce?

W ostatnich latach w wielu krajach powstawały systemy zarządzania jakością i certyfikowania podmiotów świadczących opiekę dla osób starszych i niesamodzielnych. Przykładem może być projekt WeDo Europejskiego Partnerstwa na rzecz dobrostanu i godności osób starszych lub EQalin® – system certyfikacji wdrożony dotychczas przez ponad 150 placówek opiekuńczych w Europie, który w kilku regionach został uznany przez władze lokalne za standard wymagany od wszystkich jednostek świadczących opiekę nad osobami starszymi i niesamodzielnymi.

Polska pod tym względem dorównuje swoim zachodnim sąsiadom. Samorządy mogą skorzystać z krajowego programu certyfikacji personelu, dóbr i usług skierowanych do osób starszych OK Senior (http://www.oksenior.pl). Metodyka i kryteria certyfikacji opracowane zostały w partnerstwie Healthy Ageing z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej, PCG Polska i TÜV Rheinland Polska. „Dzięki programowi certyfikacji OK Senior, który ma już za sobą pierwsze audyty, osoby starsze i ich bliscy mogą łatwo zidentyfikować sprawdzone domy opieki spełniające zdefiniowane kryteria” – komentuje Agata Miśkowiec, ekspert PCG Polska i Dyrektor Działu Współpracy z Samorządami Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

Polecamy: VAT w samorządach

3. Wykorzystać możliwości nowoczesnych technologii

Nowoczesne systemy IT ułatwiają placówkom opieki zapewnienie podopiecznym wysokiego standardu usług i bezpieczeństwa mimo ciągłych braków kadrowych i rosnących kosztów opieki. Zarządzanie domem pomocy społecznej czy zakładem opiekuńczo-leczniczym z wykorzystaniem systemu informatycznego to z jednej strony sprawne zarządzanie operacyjne, a  z drugiej możliwość podejmowania bardziej strategicznych decyzji w oparciu o szczegółowe dane.

W Polsce są dostępne systemy IT dedykowane dla opieki długoterminowej, które to ułatwiają. Jednym z najbardziej kompleksowych i jednocześnie zorientowanych na monitorowanie jakości usług świadczonych w placówkach opieki jest system SupraCare.

Z punktu widzenia dyrektorów jednostek opieki długoterminowej i samorządów je nadzorujących analizy danych gromadzonych w systemie informatycznym pozwalają na zwiększoną kontrolę nad ośrodkami, precyzyjny rachunek kosztów i większą transparentność działań. „Nowa wiedza wynikająca z raportów z systemu SupraCare pozwala nam nie tylko lepiej dostosować funkcjonowanie domu i formę opieki do indywidualnych potrzeb każdego mieszkańca, ale jest także potwierdzeniem zwiększającej się efektywności naszej codziennej pracy.” – zauważa Małgorzata Słomian, Dyrektor DPS Syrena, jednego z największych warszawskich domów pomocy społecznej, który wdraża nowoczesne technologie w opiece nad seniorami w celu wzmocnienia systemu usług opiekuńczych.

Odpowiedni system IT wdrożony we wszystkich placówkach opieki podległych danemu JST umożliwi ich wielowymiarowe porównywanie w celu standaryzacji opieki i rozpowszechniania najlepszych praktyk. Takie rozwiązania będą coraz popularniejsze wśród samorządów dojrzałych i gotowych do pracy nad efektywnością i stałym doskonaleniem usług świadczonych mieszkańcom.


4. Stworzyć innowacyjne systemy usług opiekuńczych oparte o rzetelną diagnozę potrzeb

Przygotowując się na zwiększone zapotrzebowanie na opiekę samorządy terytorialne powinny promować innowacyjne rozwiązania i reformować lokalny system usług opiekuńczych, by był bardziej elastyczny i dopasowany do różnorodnych potrzeb osób starszych. Te działania powinny być jednak każdorazowo poparte zebraniem obiektywnych i pełnych informacji co do potrzeb i oczekiwań mieszkańców.

„Warto poszerzyć podstawowy zakres danych dostępnych w samorządowych jednostkach organizacyjnych. Zaproszenie osób starszych i ich bliskich do wspólnego wypracowania strategii, nazwania problemów, formułowania celów i ustalania priorytetów dla danej społeczności na pewno pozytywnie wpłynie na obecny wizerunek JST i późniejszy odbiór zaplanowanych usług.” – podpowiada Ewa Rogalska, konsultant PCG Polska.

Wsparciem we wdrażaniu wszystkich powyższych rozwiązań może być przystąpienie do programu Gmina OK Senior pod parasolem Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej, gdzie zespół ekspertów od opieki długoterminowej i usług dla seniorów służy samorządom pomocą w realizacji takich inicjatyw.

Agata Miśkowiec, Ewa Rogalska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

Wenecja - od kiedy będą obowiązywać nowe zasady wjazdu, obowiązkowa rejestracja i opłata?

Aż 60 tysięcy turystów odwiedziło Wenecję w ostatnią niedzielę przed wejściem w życie nowych zasad wjazdu do historycznego centrum i rezerwacji wizyt. Ponadto w tych dniach odbyło się także Biennale Sztuki. Takich tłumów we włoskim mieście jeszcze nie było. 

Kto wygrał w drugiej turze wybory na prezydenta miasta? PKW podała wyniki

Państwowa Komisja Wyborcza podała wyniki II tury niedzielnych wyborów samorządowych. Jak wyglądają one w największych miastach?

REKLAMA

Będzie eksplozja w Polsce? 15 000 zachorowań w Chinach. Wzrost o 1500%. Źle w Bułgarii, Czechach. I Chorwacji

Czy ta choroba eksploduje w Polsce tak jak w innych krajach. Krztusiec atakuje coraz więcej krajów.

Min. edukacji B. Nowacka: W najbliższym roku szkolnym nie będzie HIT, WOS i edukacji obywatelskiej

Min. B. Nowacka Nowacka odrzuciła pomysł ZNP co do przywrócenia WOS na rok szkolny 2024/2025. Krótko stwierdziła: To byłby chaos.

REKLAMA