Polskie samorządy w działaniu
REKLAMA
Bring Up
Problemy terenów zdegradowanych są jednymi z głównych w politykach europejskich od lat 80. ubiegłego wieku, szczególnie w regionach z tradycją przemysłową, pogłębionymi przez integrację nowych państw członkowskich z centralnej Europy. Mimo trwającego procesu restrukturyzacji gospodarki europejskiej odsetek terenów zdegradowanych pozostaje na wysokim poziomie, a obecny kryzys ekonomiczny i finansowy powoduje nowe problemy.
REKLAMA
W szczególności znaczący wpływ kryzysu obserwowany jest w często wzrastającym odsetku tzw. nieużytków miejskich. Kryzys finansowy w sposób fundamentalny zmienił uwarunkowania prywatnych i publicznych strategii odnowy i rewitalizacji.
Sieć tematyczna Bring Up będzie współpracować nad wdrożeniem lokalnych planów działania w dziedzinie przyspieszonej rewitalizacji nieużytków:
● poprzez wsparcie ryzyka inwestycyjnego dla inwestorów prywatnych
● przez integrację funduszy publicznych i EFRR w partnerstwach publiczno-prywatnych
● poprzez tworzenie struktur odnawiających ofertę terenów niemogących podlegać prawom rynku
Polski partner: Sosnowiec
Common Sense
Common Sense jest innowacyjną europejską platformą Władz Zarządzających i Miast, które wspólnie chcą tworzyć nowe możliwości dla miast, poczynając od ich własnych obowiązków. Poprzez wzmocnienie współpracy Władze Zarządzające i Miasta planują stymulować wysiłki i efektywność zasobów europejskich w miastach, aby lepiej wdrażać zintegrowany i zrównoważony rozwój miejski.
REKLAMA
Obecnie wszystkie miasta europejskie doświadczają skutków kryzysu ekonomicznego i finansowego. Co więcej, wpływ zmian klimatu staje się coraz ważniejszy dla rozwoju miejskiego. Rozwiązania obecnych problemów mogą być wypracowane wyłącznie poprzez bliską rzeczywistą współpracę pomiędzy rządami na wszystkich poziomach, bazując na zintegrowanej i trwałej polityce miejskiej.
Przez globalny kryzys ekonomiczny społeczność europejska stoi w obliczu sporego zadania. Na szali położona jest stabilność zatrudnienia, trudności w firmach, a szczególnie widoczny jest wpływ kryzysu w dzielnicach zdegradowanych. Aby odbudować gospodarkę w perspektywie krótkoterminowej, potrzebne jest zintegrowane podejście idące w parze z innymi metodami stymulacji ekonomii. Bardzo istotne jest zagwarantowanie spójności społecznej w momentach zapaści poprzez stymulowanie przedsiębiorczości i odporności na wahania rynku w dzielnicach. W tym celu konieczna jest eliminacja nierówności w dostępie do edukacji oraz przeciwdziałanie napięciom społecznym i kulturowym. Poprzez podnoszenie świadomości działań wolontariackich i uczestnictwa mieszkańców w życiu dzielnicy nie tylko wprowadzamy inną jakość życia do dzielnic, ale również podnosimy poczucie bezpieczeństwa. Te działania wymagają dużych nakładów i wymagają efektywnej kooperacji na poziomie europejskim.
Polski partner: Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Active Travel Network
Rozwiązywanie problemów transportowych poprzez promocję chodzenia pieszo i jazdy rowerem w małych i średnich miastach.
Celem projektu jest rozwiązywanie problemów transportowych powodowanych użytkowaniem samochodów przez jedną osobę (kierowcę) w miastach małych i średniej wielkości poprzez motywowanie do chodzenia pieszo/jeżdżenia na rowerze (NMT). W świetle kryzysu ekonomicznego i ciągle rosnących cen paliw NMT jest sensowną alternatywą dla samochodów przy krótkich dystansach w miastach. Dodatkowo projekt przyczynia się do zmniejszenia wykorzystania paliw kopalnych i wydzielania CO2. Profesjonalna kampania społeczna skierowana do decydentów, podmiotów lokalnych i mieszkańców będzie wdrożona przez określony czas. Wzrost NMT w miastach powinien również przyczynić się do poprawy stanu zdrowia mieszkańców. Lokalna gospodarka, w szczególności sklepy w centrach miast, mogą skorzystać z większej liczby spacerujących i rowerzystów jako klientów.
Czytaj także: Przepis na idealne miasto >>
Główne punkty projektu
Zarówno chodzenie pieszo, jak i jeżdżenie na rowerze są środkami transportu, które wykorzystuje lub może wykorzystywać większość ludzi. Są darmowe, nie zanieczyszczają środowiska, efektywnie wykorzystują przestrzeń i nie wykorzystują żadnych paliw kopalnych. Obecna sytuacja w miastach charakteryzuje się korkami ulicznymi, hałasem i zanieczyszczeniem powietrza, którego stężenia często przekraczają normy europejskie. Nasz projekt chce przyczynić się do zmiany zwyczajów transportowych. Zaplanowane w projekcie działania są zaplanowane w bezpośrednim powiązaniu z „Planem działania poprawy efektywności energetycznej UE”.
ZAPROSZENIE
Partnerzy Krajowego Punktu Kontaktowego URBACT II zapraszają na konferencję „Zintegrowane zarządzanie obszarami metropolitalnymi”, która odbędzie się w dniach 18–19 maja 2010. Pierwszy dzień konferencji zaplanowano w Kielcach, drugi – w Częstochowie. Oba miasta są partnerami projektu CityRegion.Net. Szczegółowy program konferencji dostępny jest na stronie www.urbact.pl
Czytaj także: Konsekwencje nieprawidłowości w projektach unijnych >>
REKLAMA
REKLAMA