REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Michał Kaczmarek
Prawo, decyzja administracyjna/ Fot. Fotolia
Prawo, decyzja administracyjna/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest konieczne dla przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o ile decyzja ta poprzedzać będzie wydanie innej decyzji określonej w przepisach prawnych.

Zobacz aktualny: Ochrona przyrody - zmiany 2017 r.

REKLAMA

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzji środowiskowej) jest konieczne jeśli łącznie spełnione są warunki określone w art. 71 ust. 2 i art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ustawa).

Art. 71 ust. 2 ustawy wprowadza dwie kategorie przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, art. 72 ust. 1 ustawy stanowi zaś, iż wydanie decyzji środowiskowej konieczne jest dla uzyskania enumeratywnie wymienionych w tym przepisie decyzji (tzw. decyzji inwestycyjnych).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

„Przedsięwzięcie” w rozumieniu ustawy

REKLAMA

W art. 72 ust. 1 ustawy wprowadzono zamknięty katalog decyzji, dla których wydania konieczne jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Tak więc podmiot, który zamierza wystąpić o jedną z decyzji inwestycyjnych lub też dokonać zgłoszenia budowy, wykonania robót budowlanych lub zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego bądź jego części, musi uzyskać w pierwszej kolejności decyzję środowiskową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsięwzięcie podejmowane przez dany podmiot musi być zaliczone do kategorii mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

REKLAMA

Przedsięwzięcie - zgodnie z definicją zawartą w ustawie - to zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko polegająca na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin. Przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie także, jeśli są realizowane przez różne podmioty.

Warto w tym miejscu sięgnąć do definicji przedsięwzięcia zawartej w uchylonym już art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. W wyroku z dnia 7 października 2005 r. (sygn. akt II OSK 89/05) NSA uznał, że przedsięwzięcie zdefiniowane w jako ingerencja w środowisko polegająca na przekształceniu lub zmianie zagospodarowania terenu, jest tożsame ze zmianą sposobu zagospodarowania terenu wymagającą ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w rozumieniu art. 39 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Biorąc pod uwagę, że poprzednia i obecna definicja przedsięwzięcia są do siebie zbliżone, a w zakresie rozwiązań z zakresu planowania przestrzennego nie zaszły istotne zmiany, to należy przyjąć, że pogląd zaprezentowany w orzecznictwie nie stracił na aktualności. Takie określenie przedsięwzięcia nie rozwiązuje jednak wszystkich problemów, gdyż nie pozwala ustalić precyzyjnie, kiedy występuje jedno przedsięwzięcie, kiedy kilka.

Pojęcie „zamierzenia budowlanego”, nie zostało w ustawie zdefiniowane, występuje jednakże w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (dalej: prawo budowlane). Przykładowo, w świetle art. 33 prawa budowlanego, pozwolenie budowlane dotyczy całego zamierzenia budowlanego. W literaturze podnosi się, że przez zamierzenie budowlane należy rozumieć zamiar realizacji obiektu budowlanego. Obiekt budowlany to z kolei albo budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, albo budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, bądź też obiekt małej architektury.

Znaczenie trudniej ustalić, jak należy interpretować pojęcie „innej ingerencji w środowisko polegającej na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu”. Ustawodawca nie daje tutaj żadnych wyjaśnień, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że chodzi również o wydobywanie kopalin.

Podejmując próbę zdefiniowania przedsięwzięcia, można także sięgnąć do art. 72 ust. 1 ustawy zawierającego katalog decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięć, a zatem pod pojęciem tego ostatniego można więc rozumieć między innymi realizację zamierzenia budowlanego, poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, inwestycje infrastrukturalne polegające między innymi na budowie dróg i autostrad, linii kolejowych, lotnisk użytku publicznego, przedsięwzięć związanych z Euro 2012, terminalu gazu skroplonego i sieci szerokopasmowych itd. Zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy, za przedsięwzięcia mogą być także uznane zmiany w obiektach.

Czytaj także: Oceny środowiskowe na zmienionych zasadach

Przedsięwzięcia mogące zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć:

- mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (ocena oddziaływania na środowisko jest dokonywana obligatoryjnie)

- mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (ocena oddziaływania na środowisko ma miejsce, jeśli obowiązek taki zostanie stwierdzony).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wylicza bardzo szczegółowo rodzaje przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko obejmują 51 kategorii. Wykaz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zawiera z kolei 107 kategorii inwestycji. Częściowo są to przedsięwzięcia tego samego rodzaju, co zaliczone do pierwszej grupy, jednakże charakteryzujące się innymi, mniejszymi parametrami. Warto zwrócić uwagę na fakt, że za przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko mogą być uznane zmiany już istniejących.

W praktyce pojawiają się wątpliwości interpretacyjne związane z ustaleniem zakresu przedmiotowego przedsięwzięć, których realizacja musi być poprzedzona wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak jest jednoznacznych rozwiązań odnoszących się do tego obowiązku w przypadku przedsięwzięć wzajemnie powiązanych lub realizowanych etapowo.

Obowiązujące przepisy zasadniczo odnoszą się do przedsięwzięć wprost zakwalifikowanych do grupy mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Nie odnoszą się one natomiast bezpośrednio do tych, które mogą być źródłem takiego oddziaływania jako element większej całości lub wtedy, gdy liczba obiektów oddziałujących na środowisko na danym terenie jest bardzo duża.


Poza wskazanymi powyżej kategoriami przedsięwzięć można jeszcze wyróżnić grupę przedsięwzięć nieobjętych rozporządzeniem.

Działania te mogą wymagać uzyskania określonych decyzji inwestycyjnych, jednakże jeśli nie zostały zaliczone do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (zawsze lub potencjalnie), nie wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Jeśli postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej zostało w takiej sytuacji wszczęte, organ zaś uzna, że konkretne przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do określenia uwarunkowań środowiskowych jego realizacji, z punktu widzenia procesowego uzasadnione może być umorzenie postępowania na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: kpa), jako bezprzedmiotowego. Wydanie zaś decyzji w tych przypadkach, gdy nie jest ona wymagana, skutkować będzie tym, że obarczona będzie wadą nieważności wymienioną w art. 156 § 1 pkt 2 kpa., jako wydana bez podstawy prawnej (wyrok WSA w Kielcach z dnia 27 października 2010 r., sygn. akt II SA/Ke 493/10).

Czytaj także: Można przenosić decyzje środowiskowe

Decyzje inwestycyjne. Wielość decyzji i ich zmiana

W świetle art. 72 ust. 1 ustawy wydanie decyzji środowiskowej następuje zasadniczo przed uzyskaniem wyliczonych enumeratywnie decyzji inwestycyjnych. Są to przykładowo decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, koncesja na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wydanie decyzji środowiskowej może także nastąpić m.in. przed dokonaniem zgłoszenia budowy. Jeśli realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać innej decyzji niż wymienione w art. 72 ust. 1 ustawy, wówczas uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie będzie konieczne.

Dokonując analizy obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warto zwrócić uwagę na problem wielości decyzji inwestycyjnych. Realizacja przedsięwzięcia może wymagać uzyskania więcej niż jednej decyzji inwestycyjnej. Zgodnie  z art. 72 ust. 5 ustawy jedną decyzję środowiskową wydaje się także w przypadku, gdy dla danego przedsięwzięcia jest wymagane uzyskanie więcej niż jednej decyzji inwestycyjnej lub gdy wnioskodawca uzyskuje odrębnie decyzje dla poszczególnych etapów realizacji przedsięwzięcia. Niezależnie zatem od ilości koniecznych do uzyskania decyzji inwestycyjnych, decyzja środowiskowa wydawana jest jednokrotnie i powinno to nastąpić przed wystąpieniem o pierwszą z decyzji inwestycyjnych.

Co do zasady zmiana decyzji inwestycyjnej powinna być poprzedzona uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Art. 72 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, że wymogu uzyskania decyzji środowiskowej nie stosuje się jednak w przypadku zmiany wszystkich decyzji inwestycyjnych w zakresie ustalenia lub zmiany formy lub wielkości zabezpieczenia roszczeń mogących powstać wskutek wykonywania działalności  objętej decyzją oraz zmiany danych wnioskodawcy (tego samego podmiotu).

Czytaj także: Nowa lista przedsięwzięć o znaczącym oddziaływaniu na środowisko

Drugi przypadek zwolnienia z obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczy modyfikacji pozwolenia na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz decyzji o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Wyłączenie będzie dotyczyło przypadków polegających na odstąpieniu od zatwierdzonego projektu budowlanego dotyczących charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji lub zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, które nie spowodują zmian uwarunkowań określonych w decyzji środowiskowej (art. 72 ust. 2 pkt 1a ustawy).

Art. 72 ust. 2 pkt 2 ustawy stanowi, iż wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie stosuje się także w przypadku zmiany koncesji regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego oraz decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopalin. W odniesieniu do tych aktów decyzja środowiskowa nie będzie wymagana w razie zmniejszenia powierzchni, w granicach której ma być prowadzona działalność, a także w sytuacji przeniesienia decyzji na inny podmiot.

Każda inna zmiana decyzji inwestycyjnej będzie wymagała wydania decyzji środowiskowej. Rozwiązanie takie należy uznać za wątpliwe, w szczególności gdy zmiana decyzji nie wpłynie na wielkość oddziaływania na środowisko.

Michał Kaczmarek

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    Dentysta na NFZ 2024 – jakie zabiegi? Jeszcze w tym roku więcej świadczeń gwarantowanych! [projekt rozporządzenia]

    Chyba większość osób leczy w Polsce zęby prywatnie, ale trzeba wiedzieć, że można to zrobić również w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli – jak to się mówi potocznie „na NFZ”. Lista takich refundowanych świadczeń stomatologicznych jest całkiem długa. Trzeba tylko znaleźć dentystę (stomatologa), który ma podpisaną umowę z NFZ na udzielanie świadczeń stomatologicznych. Przedstawiamy listę świadczeń gwarantowanych (refundowanych przez NFZ) z zakresu leczenia stomatologicznego obowiązujących teraz, a także informujemy o projekcie rozporządzenia, które ma wydłużyć listę tych świadczeń - najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

    REKLAMA

    Bilety na EURO 2024 dla kibiców z Polski - sprzedaż od 28 marca. Gdzie można kupić? Jakie ceny?

    W dniu 28 marca 2024 r. o godzinie 14.00 rozpocznie się sprzedaż biletów dla kibiców reprezentacji Polski na turniej finałowy piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2024. Sprzedaż potrwa do 8 kwietnia i prowadzona jest wyłącznie przez UEFA. Będzie dostępna na portalu euro2024.com.

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

    Rząd: Dyplom MBA z Collegium Humanum nie pozwoli zasiąść w radzie nadzorczej spółki Skarbu Państwa

    Centrum Informacyjne Rządu poinformowało 27 marca 2024 r., że w procesie opiniowania kandydatów do rad nadzorczych dyplomy MBA uzyskane w Collegium Humanum nie będą uznawane przez Radę ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

    Prof. Szukalski: Łódź i Poznań już są na etapie demograficznego zjazdu

    Prof. Piotr Szukalski, demograf z Uniwersytetu Łódzkiego w rozmowie z PAP o kondycji polskich miast i ich przyszłości demograficznej. 

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Ile wolnego mają uczniowie na święta? Kiedy kolejne dni wolne?

    Wolne na święta. Wielkanocna przerwa w nauce zacznie się już od czwartku 28 marca. Uczniowie do zajęć wrócą 3 kwietnia. Kiedy będą następne dni wolne? 

    MEN: Powstał zespół ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad powołaniem ogólnopolskiego rzecznika praw ucznia

    W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.

    REKLAMA