REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wizytówka ciągle w cenie

REKLAMA

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki.

Jakie powinny być wizytówki? Bilety wizytowe im prostsze, tym bardziej eleganckie, dlatego powinny być wykonane z gładkiego, niebłyszczącego papieru. Najbardziej popularne czcionki na wizytówkach to kursywa (czcionka pochylona) i czcionka pogrubiona. Ważna jest też przejrzystość wizytówki. Można to osiągnąć, stosując się do następujących wskazówek:

REKLAMA

- imię i nazwisko powinno znaleźć się na środku wizytówki, niżej zaś stanowisko służbowe,

- tytuł naukowy natomiast należy umieścić przed imieniem i nazwiskiem,

- imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz zawodowy mogą znaleźć się także u góry biletu wizytowego z lewej strony, ale adres i inne informacje np. numer telefonu, faksu, adres internetowy zawsze umieszcza się u dołu.

Na wizytówkach osób zajmujących wysokie stanowiska zwykle nie podaje się adresu, numeru telefonu i faksu. Wynika to z długoletniej praktyki i ogólnie przyjętych zwyczajów wśród polityków i dyplomatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Bilety wizytowe najwygodniej nosić w portfelu, dlatego też ich format powinien być zbliżony do karty kredytowej, tzn. 9 × 5 cm. Zasada ta pojawiła się wraz z kartami kredytowymi, które mają właśnie takie wymiary i służy udogodnieniu w używaniu wizytówek. Takie wymiary mają przede wszystkim wizytówki prywatne. Dla wizytówek urzędowych stosuje się także wymiary 10 × 6 cm.

Jeżeli urząd utrzymuje kontakty z firmami lub urzędami zagranicznymi, dobrze jest, aby na wizytówkach były napisy w języku danego kraju. Czasem stosuje się umieszczenie tekstu obcojęzycznego na drugiej stronie wizytówki po polsku. Jednak najbardziej eleganckie jest wydrukowanie oddzielnej wizytówki w obcym języku.

Rodzaje wizytówek

W zależności od charakteru wizytówek można mówić o biletach urzędowych, prywatnych oraz kombinowanych. Najbardziej popularne są wizytówki urzędowe, zwane również zawodowymi. Cechuje je prosty druk, czytelne czcionki, co odpowiada ich funkcji informacyjnej. Tylko wizytówki firmowe mogą być kolorowe, zawierać logo firmy i wybrane dodatkowe informacje.

Wizytówki osób pracujących w dziedzinach kreacyjnych, np. marketing, media mogą mieć fantazyjny charakter, co ma współgrać z rodzajem działalności, niekiedy o charakterze artystycznym. Wizytówki prywatne zawierają mniej informacji niż urzędowe. Umieszcza się na nich imię i nazwisko, ewentualnie tytuł naukowy oraz adres i numer telefoniczny.

Wizytówki dla wyższej kadry kierowniczej mogą być wielowariantowe:

- uboższe, bez domowego adresu i telefonu,

- bogatsze, z pełną informacją.

Bilety wizytowe w bogatszym wariancie to wizytówki kombinowane. Ich powstanie jest podyktowane zacieraniem się miejsca pracy, zwłaszcza kadry wyższych specjalistów, którzy często pracują w domu. Przekazanie drugiej osobie wizytówki, która – oprócz informacji o firmie – zawiera także prywatny telefon i adres, oznacza, że można komunikować się z zainteresowanym za pośrednictwem telefonu domowego.

Czytaj także: Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie>>

Napisy na wizytówkach

Na biletach wizytowych powinno znaleźć się nieco wolnej przestrzeni, na której można zapisać odręcznie krótką informację, lecz tylko na awersie. Dopisując na wizytówce tekst o charakterze oficjalnym, należy to zrobić w pierwszej osobie. Takiego tekstu nie podpisuje się. Jego protekcjonalny charakter wymaga bliższej znajomości z osobą, do której się pisze.

W stosunkach towarzyskich zaś, dopisując coś na wizytówce, należy używać trzeciej osoby lub formy bezosobowej, np. z najlepszymi życzeniami, dziękuję za pamięć itp.

Rysunek 1. Wizytówki z dopiskiem na awersie


Wręczanie i przyjmowanie wizytówek

Należy zawsze zwracać uwagę, aby wręczana wizytówka była czysta, bez najmniejszych uszkodzeń, ponieważ oznacza to lekceważenie drugiej osoby. Przyjmując wizytówkę, należy najpierw ją przeczytać i dopiero schować. Można przyjąć czyjąś wizytówkę bez odwzajemniania się swoją. Wręczenie własnej wizytówki świadczy o zawarciu znajomości towarzysko-zawodowej.

Wizytówkę zawsze należy wręczyć. Nigdy nie kładzie się jej na stole czy biurku!

Taktyka wręczania wizytówek zależy od pozycji zawodowej pracownika. Pracownicy niższego szczebla mogą rozdawać swoje wizytówki w dużej liczbie, żeby uzyskać jak najwięcej kontaktów. Szefowie wręczają wizytówki niezależnie od pozycji zawodowej obdarowanego. Uzależnione jest to od charakteru i przebiegu rozmowy. Starszej osobie wręcza się wizytówkę tylko wtedy, gdy o nią poprosi, bo bardziej godny inicjuje wymianę lub tylko przyjęcie wizytówki. Na spotkaniach towarzyskich w formach stojących wizytówki wykłada się przy wejściu, tak aby inni mogli się zorientować, kto jest obecny.

Czytaj także: Organizowanie zebrań i narad>>

Wymiana wizytówki

Zwykle bilety wizytowe wymienia się na zakończenie rozmowy. Zdarza się jednak, że w trakcie rozmowy pojawi się konieczność wymiany adresów i telefonów. Wówczas, zamiast kłopotliwego zapisywania, można posłużyć się wizytówką. Dlatego też warto zawsze mieć przy sobie wizytówki, najlepiej w tym samym miejscu, aby łatwo i szybko je odnaleźć. Gorączkowe poszukiwanie wizytówki w torebce lub kieszeniach marynarki świadczy o nieporządku i roztargnieniu, a drugą osobę stawia w kłopotliwej sytuacji.

Nigdy nie należy wymieniać wizytówek przy stole, podczas jedzenia, należy poczekać do końca imprezy.

Tekst pochodzi z książki SAVOIR-VIVRE W ADMINISTRACJI>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostrzeżenie dla Polaków podróżujących do Iranu. MSZ wydało ważny komunikat

Ze względu na rosnące napięcia między Iranem a Izraelem oraz ryzyko działań zbrojnych, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zdecydowanie odradza podróże do Iranu. Polscy obywatele, którzy aktualnie przebywają w Iranie, powinni jak najszybciej opuścić ten kraj.

Ponad 27 mln zł dofinansowania na zajęcia sportowe dla osób z niepełnosprawnościami. Nabór wniosków rozstrzygnięty

Minister Sportu i Turystyki rozstrzygnął nabór wniosków na realizację Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych w 2024 r. Dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej wynosi 27 026 000 zł.

Nowa Strategia Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2024-2029. "Wkrótce zostaną zaprezentowane szczegóły"

Wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski, zapowiedział w piątek, że szczegóły nowej Strategii Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2024-2029 zostaną wkrótce zaprezentowane.

Zakaz reklamy fast foodów na bilboardach. Powód: plaga otyłości. Kiedy w Polsce takie przepisy? Czego nie można reklamować już teraz?

Otyłość to problem coraz większej liczby nastolatków. Głównie z tego powodu lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii pro-zdrowotnej. 

REKLAMA

Wystarczy 3 godziny dziennie i dolegliwości masz jak w banku. Może to dotyczyć nawet co drugiego Polaka

Najnowsze badania potwierdzają starą prawdę, że granie na komputerze nie służy zdrowiu. Dlaczego jednak profesjonalni gracze, którzy poświęcają na grę bardzo dużo czasu, nie cierpią bardziej niż amatorzy?

RPO: Nauczyciele mianowani są gorzej traktowani co do ochrony przedemerytalnej. MEN rozważy zmianę przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do ministra edukacji o rozważenie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Chodzi o zrównanie uprawnień nauczycieli mianowanych z uprawnieniami nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, związanych z ochroną przedemerytalną i prawem do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia nauczyciela do pracy przez sąd pracy i podjęcia przez niego zatrudnienia. Barbara Nowacka, minister edukacji zapowiedziała powołanie Zespołu, który będzie analizował zgłaszane postulaty odnośnie sytuacji prawnej nauczycieli – także w zakresie ochrony przedemerytalnej i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną i nie zmniejszy się liczba miejsc w przedszkolach. Trzeba też zerwać łatkę miasta maczet.

Trzeba szukać oszczędności, ale ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną. Nie zmniejszy się też liczba miejsc w przedszkolach. Łukasz Gibała twierdzi też, że ma pomysł na Kraków bez partyjniactwa i opowiedział o tym w programie Gość INFOR.PL

60 złotych brutto za godzinę dodatkowych zajęć dla nauczycieli. Będzie można wykorzystać 100 dodatkowych godzin

W programie „Aktywna Szkoła” właśnie wprowadzono istotne zmiany. Osoby prowadzące zajęcia dostaną wyższe wynagrodzenie. Poszerzy się też katalog osób prowadzących zajęcia.

REKLAMA

Prezes NFOŚiGW dla "DGP": perspektywa ewentualnego wycofania dotacji dla pieców gazowych wywołuje niezadowolenie i niepewność

Decyzja o dalszym dofinansowaniu pieców gazowych w ramach programu Czyste Powietrze będzie musiała zostać podjęta w tym roku – powiedziała "Dziennikowi Gazecie Prawnej" prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.

Ile depresja Polaków kosztuje gospodarkę?

66,6% - aż tle dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów kojarzonych z depresją. Najczęściej to uczucie zmęczenia i obniżenie nastroju. To poprawa względem ubiegłego roku, ale wciąż bardzo duża liczba. Tak wynika z danych najnowszego raportu. Autorzy badania szacują, że gospodarka traci na tym około 3 mld zł rocznie. 

REKLAMA