REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja publiczna, Radny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ile zarabia radny? Dieta od 2147,31 zł do 4294,61 zł (miesięcznie) [Wybory 7 kwietnia 2024 r.]

Kiedy radny otrzyma 2147,31 złotych diety, a kiedy 4294,61 złotych (miesięcznie)? Ile zarabia się (choć dieta to nie wynagrodzenie) w powiatach i województwach? 

Wybory samorządowe. 4 marca 2024 r. ostatnim dniem na zgłaszanie list kandydatów na radnych

W tegorocznych wyborach samorządowych komitety wyborcze mogą zgłaszać listy kandydatów na radnych tylko do godz. 16 w poniedziałek.

TSUE: zakaz noszenia symboli religijnych przez wszystkich pracowników administracji publicznej jest zgodny z prawem UE

W dniu 28 listopada 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał za zgodny z prawem Unii Europejskiej zakaz noszenia w miejscu pracy wszelkich widocznych symboli ujawniających przekonania światopoglądowe lub religijne, wydany przez administrację publiczną. Zdaniem TSUE taki zakaz nie jest dyskryminujący, jeżeli jest stosowany w sposób ogólny i bez rozróżnienia względem wszystkich pracowników tej administracji i ogranicza się do tego, co ściśle konieczne.

80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Już od grudnia!

Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.

REKLAMA

e-płatności, e-pełnomocnictwa i inne nowe usługi online administracji publicznej. Od kiedy?

W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd planuje udostępnić nowe usługi administracji publicznej przez Internet (online), które przyśpieszą zmiany w działaniu urzędów. Nowe rozwiązania będą miały charakter rewolucyjny dla obywateli, przedsiębiorców i administracji. Dzięki e-płatnościom i e-pełnomocnictwom, więcej spraw będzie można załatwić w całości online. Cyfryzacja pozwoli także na wprowadzenie kolejnych ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.

Wybory na radnego 2024 r. Na kampanię można wydać od 1344,16 zł do 8064,98 zł

Minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie podwyższenia kwoty przypadającej na jeden mandat radnego przy ustalaniu limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku kandydatów do rad gmin ustalono dwie stawki obowiązujące w zależności od liczby mieszkańców danej gminy.

Czym dokładnie jest budynek użyteczności publicznej?

Definicja budynku użyteczności publicznej występuje niemal w każdej sferze funkcjonowania administracji samorządowej. Niestety pomimo znajomości definicji legalnej w dalszym ciągu pojawiają się wątpliwości praktyczne z zakwalifikowaniem danego obiektu do tej kategorii budynków.

Pominięty radny - ustalanie składu komisji przez radę

Ustalanie składu osobowego komisji budzi często dużo emocji. Organ ten pełni jedynie funkcję pomocniczą względem rady gminy, jednak omawiane tam kwestie mogą być istotne z punktu widzenia lokalnej społeczności. Z tego też powodu udział w pracach jednej komisji może być bardziej pożądany od uczestnictwa w innej.

REKLAMA

Radny a dostęp do informacji publicznej

Radny ma takie samo prawo do złożenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej jak każdy inny obywatel. Innymi słowy, uprawnienia radnych o dostępie do informacji związanych z działalnością gminy nie wyłączają możliwości korzystania przez nich z ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Wygaszenie mandatu radnego z powodu wykorzystania mienia gminy

Wykorzystywanie mienia komunalnego stanowi przesłankę do wygaśnięcia mandatu radnego. Jednak nie każde korzystanie z tego mienia będzie wyczerpywało zakaz ustawowy. Tu istotną rolę odgrywa ustalenie, czy ma to charakter wykraczający poza warunki powszechnej dostępności mienia należącego do gminy.

Zwolnienie lekarskie radnego nie odracza terminu złożenia oświadczenia majątkowego

Oświadczenie majątkowe radnego. Radny nie złożył oświadczenia majątkowego do 30 kwietnia. Nie dotrzymał również wyznaczonego terminu dodatkowego. Niedopełnienie obowiązku wyjaśniał przebywaniem na zwolnieniu lekarskim od 26 marca do 23 czerwca. Czy radny straci mandat?

Jak ustalić termin wniesienia skargi na uchwałę stwierdzającą wygaśnięcie mandatu radnego

Mandat radnego wygasa. Czy skargę na uchwałę stwierdzającą wygaśnięcie mandatu radnego można wnieść za pośrednictwem Poczty Polskiej?

Praca zdalna w urzędach – czerwiec 2021 r.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy przedłużona? Jak długo będzie ograniczona praca urzędów? Jaka jest dopuszczalna liczba osób (interesantów) w urzędzie w czerwcu 2021 roku?

Do kiedy praca zdalna w urzędach 2021?

Praca zdalna w urzędach – do kiedy? Jakie sprawy możemy załatwić w urzędzie? Jakie są zasady pracy zdalnej urzędników?

Praca zdalna w administracji publicznej do 9 kwietnia 2021 r.

Praca zdalna w administracji - cała administracja publiczna wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, zostanie na najbliższe dwa tygodnie wysłana na pracę zdalną - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Zaapelował też do prywatnych przedsiębiorców o pracę zdalną dla pracowników w tym czasie.

Prezydenckie weto ws. ustawy o działach administracji rządowej 

Ustawa o działach administracji rządowej została zawetowana przez Prezydenta Andrzeja Dudę. Dlaczego? Co zawiera ustawa?

Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych omówione też kwestie dotyczące kompetencji i zadań pracowników ds. przeciwdziałania korupcji. Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne? Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

Compliance - Wytyczne antykorupcyjne CBA dla administracji publicznej - zaangażowanie kierownictwa

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy, ograniczenia działalności urzędów

Praca zdalna urzędników administracji publicznej została przedłużona. Ma to związek z wejściem Polski od 28 listopada w tzw. etap odpowiedzialności pandemii koronawirusa. Do kiedy potrwa praca zdalna w urzędach? Jakie obostrzenia obowiązują w urzędach? Co z obsługą interesantów?

Blockchain w administracji publicznej - będą nowe przepisy UE

Komisja Europejska przymierza się do wdrożenia regulacji, które pomogą w pełni wykorzystać potencjał technologii blockchain oraz kryptowalut. Unijni urzędnicy pracują nad rozwiązaniami prawnymi, dzięki którym kryptowaluty staną się pełnoprawnym instrumentem finansowym akceptowanym we wszystkich krajach członkowskich. Blockchain czeka jednak także na zastosowanie w wielu innych branżach.

Zabroniona działalność gospodarcza radnego gminy

Czy otrzymywanie przez radnego gminy wynagrodzenia wypłacanego ze środków budżetowych gminy za realizowane usługi stanowi wystarczającą podstawę do stwierdzenia, że mandat tego radnego wygasł w związku z art. 24f ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym?

Oszczędności w urzędach w 2020 r. - niższe pensje, brak nagród?

Z informacji Dziennika Gazety Prawnej wynika, że nie będzie zwolnień w administracji rządowej. Rząd będzie jednak szukał oszczędności płacowych.

Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ

Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.

Rada Warszawy chce zwolnienia miasta z opłacania tzw. janosikowego

Rada Warszawy przyjęła projekt stanowiska w sprawie zwolnienia z obowiązku opłacania przez miasto do budżetu państwa tzw. janosikowego. Za przyjęciem projektu stanowiska głosowało 39 radnych, 18 było przeciw, dwie osoby wstrzymały się od głosu.

Zapłata za usługi jako korzystanie z mienia komunalnego

Za wykonywanie działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego przez radnego, należy uznać nie tylko przypadki gdy korzysta on z ruchomości bądź nieruchomości stanowiących własność gminy, ale także sytuacje w których otrzymuje zapłatę za świadczone usługi z budżetu gminy.

Oszczędności w administracji publicznej. Niższe wynagrodzenia zamiast zwolnień?

Rząd zabezpiecza się przed brakiem pieniędzy w budżecie na skutek kryzysu wywołanego koronawirusem. Chce redukować zatrudnienie w administracji rządowej, w tym w służbie cywilnej lub w najlepszym wypadku na pewien czas obniżać pensje urzędników.

Tarcza antykryzysowa 2.0: Możliwość redukcji etatów w urzędach

Rząd na postawie specjalnego rozporządzenia może dokonać redukcji etatów w administracji publicznej. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Koronawirus. Zwolnienia w administracji publicznej

Rząd chce być przygotowany do ewentualnego cięcia etatów i obniżek pensji w ministerstwach, urzędach wojewódzkich i innych instytucjach. Wystarczy, że – gdy zajdzie taka potrzeba – wyda stosowne rozporządzenie. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Powołanie radnego do komisji wbrew jego woli

Żaden przepis ustawy nie nakłada na radę gminy obowiązku odebrania od radnego oświadczenia, czy wyraża zgodę na kandydowanie do składu określonej komisji – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.

Diety radnych

Czy w uchwale rady gminy w sprawie przysługujących radnym diet można zapisać, że z ryczałtowej diety przyznanej przewodniczącemu rady nie będą dokonywane potrącenia?

Deklaracja na rzecz jedności terytorialnej województwa mazowieckiego

Deklaracja na rzecz jedności terytorialnej województwa na Mazowszu podpisana. Mazowieccy samorządowcy oraz kandydaci opozycji do Senatu w okręgach mazowieckich podpisali 30.09.2019 r. deklarację wspólnych działań na rzecz jedności terytorialnej województwa.

Zintegrowana platforma analityczna dla administracji publicznej ruszy w 2022 r.

Zintegrowana platforma analityczna ma być narzędziem wspierającym rozwój analityki danych w sektorze publicznym. Ministerstwo Cyfryzacji już pracuje nad jej uruchomieniem.

Krytyka zachowania radnych a naruszenie dóbr osobistych jednostki samorządu terytorialnego

Sąd Apelacyjny w Warszawie w sprawie z powództwa Gminy O. przeciwko spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. o ochronę dóbr osobistych uznał, że negatywne wypowiedzi na temat osób, wchodzących w skład jednostki samorządu terytorialnego lub jej pracowników, mogą prowadzić do naruszenia reputacji samej jednostki samorządu terytorialnego. Wyrok zapadł na tle następującego stanu faktycznego i prawnego.

Ryczałtowa dieta dla radnych tylko z potrąceniami

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu rada gminy nie może ustalić ryczałtowej diety dla radnych bez wprowadzenia systemu potrąceń.

Klub radnych nie może być pomijany przy formowaniu komisji skarg, wniosków i petycji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że niedopuszczalny jest wybór członków komisji skarg, wniosków i petycji z pominięciem przedstawiciela jednego z klubów radnych.

Kto ustala godzinowy rozkład pracy radnych pracowników gminnych jednostek organizacyjnych

Czy w ramach tzw. kontroli zarządczej wójt (burmistrz, prezydent miasta) może ustalić zasady rozliczania godzin pracy pracowników zatrudnionych w gminnych jednostkach organizacyjnych (np. nauczycieli), będących jednocześnie radnymi rady gminy, w sytuacji uczestniczenia takiego pracownika w komisjach i sesjach rady gminy?

Jak poprawnie sporządzić oświadczenie majątkowe?

Czy oświadczenia majątkowe radnych stanowią mechanizm antykorupcyjny? Jak powinny wyglądać oświadczenia majątkowe radnych? Co grozi za podanie nieprawdy w oświadczeniu majątkowym?

Zakaz łączenia mandatu radnego z działalnością gospodarczą na mieniu gminy

Czy w świetle przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dopuszczalne jest, aby radnym była osoba będąca jednocześnie prezesem stowarzyszenia (albo fundacji) i która do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykorzystuje mienie komunalne gminy, w której prezes jest radnym? Prezes/radny z tytułu tej działalności, jak również z zarządzania działalnością fundacji (albo stowarzyszenia) nie otrzymuje wynagrodzenia.

Czy radny jest funkcjonariuszem publicznym?

W niniejszym artykule poruszamy temat radnego jako funkcjonariusza publicznego. Wyjaśniamy w jakich przypadkach radny korzysta z ochrony.

Informator dla nowych radnych

Dieta, ochrona przed zwolnieniem z pracy oraz status funkcjonariusza publicznego to niewątpliwe plusy bycia radnym. Aby jednak móc się z nich cieszyć, trzeba zaakceptować niedogodności wiążące się ze sprawowaniem mandatu. Są to przede wszystkim konieczność wyspowiadania się ze swojego majątku oraz przepisy antykorupcyjne, które zwłaszcza dla osób prowadzących działalność gospodarczą są barierą w ubieganiu się o miejsce w radzie.

Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.

Wybory samorządowe 2018: Ostatni dzień na zgłoszenie list kandydatów na radnych

W dniu 17 września 2018 r. o północy mija termin zgłoszenia do rejestracji list kandydatów na radnych. Z kolei do 26 września 2018 r. do północy komitety mogą zgłaszać kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

Czy radny może świadczyć usługi na rzecz gminy?

Naczelny Sąd Administracyjny po raz kolejny uznał, iż odpłatne świadczenie usług przez radnego prowadzącego działalność gospodarczą na rzecz gminy, w której sprawuje mandat, jest podstawą do stwierdzenia jego wygaśnięcia.

Założenia nowej ustawy o jawności życia publicznego

Zgodnie z założeniami, przedstawionymi 23 października 2017 roku, głównym celem nowej ustawy o jawności życia publicznego jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).

Doręczenie elektroniczne między podmiotami publicznymi po nowelizacji k.p.a.

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek doręczeń elektronicznych podmiotom publicznym występującym w postępowaniu. Z uwagi na brak ustawowej sankcji w przypadku doręczenia w innej formie niż elektroniczna, należy uznać, że doręczenie takiemu podmiotowi pisma w formie tradycyjnej również będzie skuteczne.

Zasada współdziałania organów administracji publicznej

Na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 1 czerwca 2017 r. wprowadzono zasadę współdziałania organów administracji publicznej. Przed nowelizacją procedury administracyjnej zasada ta nie była uregulowana w przepisach.

Mandat radnego a funkcja ławnika

Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygn. akt II OSK 41/17 potwierdził, iż nie można łączyć mandatu radnego z wykonywaniem funkcji ławnika. Łączenie tego mandatu z funkcją ławnika jest zdaniem NSA niedopuszczalne. Jeżeli złamie się ten zakaz dojdzie do wygaśnięcia mandatu z mocy prawa.

Procedura tworzenia związku metropolitalnego w woj.śląskim

Utworzenie związku metropolitalnego w woj. śląskim stało się faktem. 41 radnych zagłosowało za pozytywnym zaopiniowaniem powołania w woj. śląskim związku metropolitalnego.

Konferencja „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”

Zapraszamy do udziału w XVI edycji ogólnopolskiej konferencji „Zarządzanie kryzysowe - komunikacja i kooperacja służb”, która odbędzie się 9 maja w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Bezgotówkowe płatności w administracji publicznej ruszyły

Ruszył program upowszechniania w administracji publicznej płatności bezgotówkowych. Program płatności bezgotówkowych ma objąć urzędy w całej Polsce. W dokonywaniu płatności pomogą usługi WebPOS Paybynet.

REKLAMA