REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawy obywatelskie, Urząd

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W Wielki Piątek 29 marca 2024 r. część urzędów będzie nieczynna

W piątek nie w każdym urzędzie załatwimy sprawę. Warto zatem wcześniej sprawdzić jak w tym dniu będą pracowały poszczególne instytucje.

Zmiany: Urząd może pracować od 8.00 do 18 kilka dni w tygodniu. Załatwisz sprawę wieczorem. I może być otwarty w soboty [Monitor Polski poz. 1189]

Urząd może pracować kilka dni w tygodniu od 8.00 do 18.00. W praktyce będą to 2 dni. Jest też możliwość pracy urzędu w soboty.

Nowe zasady organizacji czasu czasu pracy urzędów od 17 listopada 2023 r. [ZARZĄDZENIE NR 525 PREZESA RADY MINISTRÓW z 26 października 2023 r.]

Zarządzenie określa sposób organizacji przez dyrektorów generalnych urzędów czasu pracy urzędów, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, w tym ustalania rozkładów czasu pracy oraz wyznaczania dni, w które wykonuje się pracę w zamian za dni wolne wyznaczone na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 3 tej ustawy.

80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Już od grudnia!

Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.

REKLAMA

Nowe dowody osobiste z odciskami palców

Wnioski o dowody osobiste z odciskami palców można składać w urzędach od 8 listopada 2021 r.

Wpływ pandemii na firmy, edukację, urzędy, styl życia [RAPORT]

Wpływ pandemii na firmy, edukację, urzędy. Jak zmieniło się nasze życie w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy? Sprawdź 6 trendów nowej rzeczywistości widocznych w Raporcie #RegionyNEXERY2021.

Praca zdalna w urzędach – czerwiec 2021 r.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy przedłużona? Jak długo będzie ograniczona praca urzędów? Jaka jest dopuszczalna liczba osób (interesantów) w urzędzie w czerwcu 2021 roku?

Dokonywanie pomiaru temperatury ciała osób w urzędzie

Czy w urzędzie można dokonywać pomiaru temperatury ciała pracowników i interesantów? Czy obowiązujące przepisy pozwalają na takie działanie pracodawcy wobec pracowników? Jeśli urząd zdecyduje się na takie działanie, to czy w świetle przepisów o ochronie danych osobowych wymagana jest zgoda osób, którym dokonuje się pomiaru temperatury?

REKLAMA

Do kiedy praca zdalna w urzędach 2021?

Praca zdalna w urzędach – do kiedy? Jakie sprawy możemy załatwić w urzędzie? Jakie są zasady pracy zdalnej urzędników?

Nagrody i dodatki dla urzędników w 2021 r.

Nagrody i dodatki dla urzędników w 2021 r. Czy jednak zostaną przyznane?

Wirtualny urząd powstanie w 2021 r.

Wirtualny urząd ma być ogólnopolskim systemem ułatwiającym kontakt urzędników z obywatelami. Jak będzie działał? Od kiedy?

Praca zdalna urzędów przedłużona do 31 stycznia 2021 r.

Praca zdalna urzędów została przedłużona. Rada Ministrów wydała rozporządzenie, które przedłuża dotychczasowe obostrzenia epidemiczne do 31 stycznia 2021 roku.

Praca zdalna urzędów przedłużona do 17 stycznia 2021 r.

Praca zdalna urzędów zostaje przedłużona do 17 stycznia 2021 r. Znamy już treść rozporządzenia, które wprowadza nowe ograniczenia oraz przedłuża dotychczasowe w związku z pandemią koronawirusa.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy, ograniczenia działalności urzędów

Praca zdalna urzędników administracji publicznej została przedłużona. Ma to związek z wejściem Polski od 28 listopada w tzw. etap odpowiedzialności pandemii koronawirusa. Do kiedy potrwa praca zdalna w urzędach? Jakie obostrzenia obowiązują w urzędach? Co z obsługą interesantów?

Wydłużona lista zadań urzędów od 22 kwietnia 2020 r.

Od 22 kwietnia 2020 r., w związku z odmrażaniem gospodarki, urzędy będą wykonywać więcej zadań, związanych z obsługą obywateli, niż dotąd. Tak zakłada poprawka wprowadzona do rządowego rozporządzenia dotyczącego częściowego znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem.

Tarcza antykryzysowa 2.0: Możliwość redukcji etatów w urzędach

Rząd na postawie specjalnego rozporządzenia może dokonać redukcji etatów w administracji publicznej. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Trudne zimy wymagają wyższych nakładów

Samorządowcy na akcję „Zima” od kilku lat mają zarezerwowane podobne środki finansowe. Łagodniejsze zimy wbrew pozorom nie oznaczają niższych wydatków. Najdroższe jest utrzymanie dróg. Szacując koszty i rezerwując środki różne miasta przyjmują różne strategie.

Urzędy zamknięte 27 grudnia 2019 r.

Pracownicy administracji rządowej mają wolne w dniu 27 grudnia 2019 r. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podpisał zarządzenie dotyczące wolnego piątku. Pamiętajmy, że zarządzenie nie dotyczy pracowników administracji samorządowej.

BDO dla Urzędu Gminy?

Regulacje prawne dotyczące rejestru podmiotów gospodarujących odpadami, stanowiącego integralną część Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami [dalej: BDO], są dość obszerne i skomplikowane. Mało tego, ich częste nowelizacje powodują, że w praktyce stosowania tych przepisów co rusz pojawiają się nowe wątpliwości i pytania. Często zasadniczą kwestią okazuje się konieczność ustalania, kto ma obowiązek złożyć wniosek i wpisać się do BDO. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia realizacji celów prowadzenia tej bazy, ale także jeśli brać pod uwagę potencjalne sankcje dla podmiotu za brak wymaganego wpisu.

Spis powszechny ludności i mieszkań - nowe zadanie JST na rok 2021

W życie weszła uchwalona przez Sejm ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (dalej: ustawa spisowa). Zatem w kolejnych latach na obszarze Polski zostaną przeprowadzone dwa obowiązkowe spisy powszechne. Pierwszy, o którym pisaliśmy szerzej w poprzednim numerze GSiA, odbędzie się już w roku 2020 i będzie powszechnym spisem rolnym. Drugi, zaplanowany do przeprowadzenia w roku 2021, będzie dotyczył pozyskania aktualnych informacji o liczbie ludności i charakterystyce gospodarstw domowych oraz warunków mieszkaniowych i stanie zasobów mieszkaniowych i budynkowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. Choć temat spisu powszechnego planowanego na rok 2021 wydaje się odległy, już niebawem gminy powinny zacząć planować przeprowadzenie działań umożliwiających sprawne przeprowadzenie tak dużego przedsięwzięcia.

Ochrona danych osobowych a narodowy spis powszechny ludności 2021 r.

W dniu 6 września 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Spis zostanie przeprowadzony w terminie od dnia 1 kwietnia do dnia 30 czerwca 2021 r.

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?

Od 18 kwietnia 2019 r. urzędy nie mogą odmówić przyjęcia ustrukturyzowanej e-faktury. Co to jest ustrukturyzowana e-faktura? Jak ją wysłać do urzędu?

Za skutki błędów w konfiguracji kont w ePUAP odpowiada urząd

Zatrudniony przez urząd gminy informatyk wadliwie skonfigurował konto ePUAP i konta tradycyjnej poczty elektronicznej. Czy może to być usprawiedliwieniem dla niezałatwienia w terminie wniosków w sprawie udostępnienia informacji publicznej, złożonych za pośrednictwem ePUAP i e-mail?

Planowanie pracy na maj w urzędzie

Część pracowników urzędu pracuje w systemie równoważnym, w miesięcznych okresach rozliczeniowych czasu pracy. Pracujemy od poniedziałku do soboty, pracownicy nie pracują w święta. W związku ze zbliżającą się majówką i urlopami podwładnych mamy problem z zapewnieniem optymalnej obsady. Czy w takiej sytuacji możemy pracownikowi zaplanować na maj 2019 r. pracę przez 23 dni?

Jakie są zasady umieszczania godła i urzędowych tablic na budynku gminy

Mam pytanie dotyczące rozmieszczenia na froncie nowego budynku urzędu gminy tablic z godłem RP oraz z nazwami organów, które w tym budynku mają swoją siedzibę.

Czy wójt może podpisywać ważne dla funkcjonowania urzędu dokumenty bądź umowy, będąc na urlopie wypoczynkowym

Chodzi tutaj o sytuację, kiedy trzeba podpisać umowę o dofinansowanie zadania ze środków UE (dodatkowo umowa posiada zabezpieczenie w postaci weksla in blanco). W urzędzie nie powołano zastępcy wójta, a o konieczności podpisania umowy dowiedzieliśmy się w trakcie urlopu wójta, więc nie ma możliwości udzielenia pełnomocnictwa innemu pracownikowi w tym zakresie.

Urzędy w woj.podlaskim zamknięte 7 stycznia 2019 r.

Zarówno urzędy, jak i szkoły w woj. podlaskim zamknięte 7 stycznia 2019 r. Powodem są święta prawosławne. Urzędy dzień wolny muszą jednak odpracować. Najprawdopodobniej będą otwarte w sobotę 26 stycznia 2019 r.

Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.

Nowe wzory paszportów 2018

Wzór nowych paszportów znaleźć można w projekcie rozporządzenia w sprawie nowego wzoru paszportów. Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu przez internet

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat dotyczący zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez internet. Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego? Jak to zrobić?

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 1/2018

Urząd Zamówień publicznych opublikował Informator nr 1/2018. Zachęcamy do zapoznania się z Informatorem.

Zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną

Nowela ustawy o ewidencji ludności podpisana przez prezydenta. Dzięki nowelizacji, o której mowa w zdaniu poprzednim możliwe będzie zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną.

V edycja konferencji „Klient w Urzędzie” – o nowoczesnej obsłudze interesanta

24-25 kwietnia 2018r. Europejskie Centrum Solidarności,Gdańsk

Zmiany w ustawie o kosztach komorniczych już od 1 stycznia 2019 r.

Prezydent podpisał ustawę o kosztach komorniczych w dniu 30 marca 2018 r. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Procedura pobierania opłat abonamentowych od osób niepełnosprawnych

Osoby z niepełnosprawnościami nie powinny być zmuszane do osobistej wizyty na poczcie, aby potwierdzać swe uprawnienia do zwolnienia z opłat – ocenił RPO Adam Bodnar w piśmie do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

Czy urzędowi gminy można nadać statut?

Zdaniem Wojewody Lubelskiego w obecnie obowiązujących przepisach prawnych brak jest podstaw do nadawania urzędowi gminy statutu.

CEP utrudnia pracę urzednika

CEP, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów jest częścią CEPiK 2.0. Okazuje się, że nowy system spowalnia pracę urzędnika. A co za tym idzie wydłuża się znacznie czas obsługi petentów. Czas obsługi petenta wydłuża się o 30 minut.

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.

Tworzenie funduszy na realizację pomysłów mieszkańców obowiązkowe

Budżety obywatelskie we wszystkich miastach na prawach powiatu będą obowiązkowe. Kto to sfinansuje?

Karta seniora a dane z dowodu osobistego

Do wniosku o wydanie Karty Seniora nie trzeba dołączać kserokopii dowodu osobistego?

Zmiany w opłatach komorniczych 2017 r.

Nowelizacja ustawy o komornikach sądowych weszła w życie. Wprowadzono niższe stawki dla dłużników dobrowolnie opuszczających lokal.

Po nowelizacji Kpa z 2017 roku prawo działa na korzyść obywatela

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?

Ustawa o Narodowym Instytucie Wolności uchwalona

Ustawa wprowadzająca nową instytucję Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego uchwalona przez Sejm. Narodowy Instytut Wolności ma wspierać organizacje pozarządowe.

Już w 2018 r. zameldujesz się przez internet!

Od 2018 r. będzie można zameldować się bez stania w kolejkach i konieczności wizyty w urzędzie. Możliwość zameldowanie się przez internet została przewidziana w projekcie ustawy o ewidencji ludności.

Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego

Funkcjonariusze publiczni podlegają nie tylko szeroko rozumianej odpowiedzialności cywilnej, porządkowej czy dyscyplinarnej. Z uwagi na ciężar gatunkowy decyzji, jakie podejmują, odpowiadają również na podstawie przepisów karnych. Katalog czynów zabronionych, jakie mogą popełnić w ramach swojej działalności, jest dość szeroki, a sankcje dolegliwe.

Samoopodatkowanie mieszkańców

Samoopodatkowanie mieszkańców to oryginalny pomysł na finansowanie realizacji zadań publicznych. Świadczy ono o przywiązaniu do swojej „małej ojczyzny”. Jest to także sygnał, że władze lokalne nie zapewniają świadczeń na wymaganym poziomie, ale w świadomości mieszkańców winowajcą nie są tu władze, tylko faktyczny brak odpowiednich środków finansowych.

Zmiany w podziale terytorialnym Polski już w 2018 r.

Już w 2018 r. w Polsce będziemy mieć nowy podział terytorialny. Zmiany ma odczuć ponad 117,4 tys. obywateli. Zmienić mogą się chociażby granice miasta Ostrołęka.

Sędziów SN powoła Krajowa Rada Sądownictwa - zmiany w projekcie ustawy o SN

PiS zmienia projekt ustawy o SN. Nowe zapisy wzmacniają rolę Krajowej Rady Sądownictwa. Co jeszcze gwarantują proponowane regulacje?

Partnerskie traktowanie obywateli od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) promuje bardziej partnerskie podejście do obywatela niż kiedykolwiek wcześniej. Objawia się to m.in. poprzez wprowadzenie nowych metod polubownego rozstrzygania kwestii spornych, a także skrócenie czasu trwania postępowania.

Komu państwo może dopłacić do czynszu?

Dodatki mieszkaniowe w Polsce mają niewielką wartość (średnio 204 zł/m-c w 2015 r.), ale są dość popularne i łatwe do uzyskania. Taką państwową dopłatę do kosztów utrzymania lokalu lub domu, otrzymuje około 370 000 polskich gospodarstw domowych. Liczba i wartość wypłacanych dodatków (ok. 0,90 mld zł w 2015 r.) zapewne byłaby większa, gdyby wszystkie uprawnione osoby wiedziały o przysługującej im pomocy mieszkaniowej. W związku z tym, warto pokrótce przedstawić zasady przyznawania i obliczania dodatków mieszkaniowych, które niestety są dość skomplikowane.

REKLAMA