| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobka i klubu dziecięcego

Wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobka i klubu dziecięcego

Wraz z wejściem w życie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 obowiązywać zaczęło rozporządzenie w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.

Lokal przeznaczony na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego musi zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci. O tym czy dany lokal spełnia takie warunki zadecydują opinie komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz państwowego inspektora sanitarnego. Cały budynek lokalu musi spełniać odpowiednie warunki techniczno – budowlane oraz wymagania określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej.

Powierzchnia lokalu musi być dostosowana do liczby dzieci. Dla dzieci w liczbie 3-5 minimalna powierzchnia to 16 m2. W przypadku większej ilości dzieci powierzchnia powinna wzrastać o:

- 2 m2, jeśli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie,

- 2,5 m2, jeśli dzieci przebywają w żłobku lub klubie dłużej niż 5 godzin dziennie.

Czytaj także: Druga edycja programu „Maluch”>>

Wysokość pomieszczeń ustalona została na minimum 2,5 m.

Specjalne wymogi dotyczą pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, których ściany do wysokości 2m pokryte maja być materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci, oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych.

Temperatura pomieszczeń powinna wynosić minimum 20 st. C i minimum połowa okien powinna mieć opcję otwarcia.

Rozporządzenie mówi też m.in. o:

-  konieczności zaopatrzenia grzejników w osłony chroniące przed bezpośrednim kontaktem z grzejnymi elementami,

- obowiązku oznaczenia i przechowywania leżaków i pościeli w taki sposób aby dzieci korzystały z przypisanych sobie przedmiotów na wyłączność by zapobiec przenoszeniu zakażeń,

- przechowywaniu środków czystości i sprzętu w miejscu niedostępnym dla dzieci,

- wyposażeniu pomieszczeń w oświetlenie, meble, urządzenia sanitarne oraz zabawki, spełniające odpowiednie wymogi.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2011 r. nr 69; poz. 367) obowiązuje od 4 kwietnia.

Czytaj także: Ustawa "żłobkowa" weszła w życie>>

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

GRU21
TydzieńPWŚCPSN
491234567
50891011121314
5115161718192021
5222232425262728
129303101020304

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Jarosław Olszewski

Elektrofarm

Zostań ekspertem Infor.pl »