REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a niewykonanie zobowiązania

Urszula Wycisk

REKLAMA

Czy zapłata odsetek zasądzonych wyrokiem sądowym (postępowanie nakazowe) stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

W przypadku braku terminowej zapłaty należności cywilnoprawnych wierzyciel może żądać zapłaty odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody, także w sytuacji gdy opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności (art. 481 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny).

REKLAMA

REKLAMA

Gdy dłużnik nie dokonuje dobrowolnie spłaty zobowiązania, wierzyciel może – jak to miało miejsce w sytuacji opisanej w pytaniu – wystąpić na drodze sądowej o wystawienie nakazu zapłaty (art. 4841–497 ustawy z 17 listopada 1974 r. – Kodeks postępowania cywilnego). Nakaz zapłaty obejmować może zarówno należność główną, jak i odsetki za brak terminowej spłaty należności.

Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, zgodnie z dyspozycją art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), zobowiązane są do dokonywania wydatków publicznych w wysokościach i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych w razie niewykonania zobowiązania przez jednostkę sektora finansów publicznych

W ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazano, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) niewykonanie zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat (art. 16 ust. 1),

REKLAMA

2) dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do niewykonania zobowiązania jednostki, którego termin płatności upłynął, wskutek zaniedbania lub niewykonania obowiązków w zakresie kontroli zarządczej (art. 16 ust. 2).

Naruszenie zasady terminowej zapłaty zobowiązań oraz ewentualna zapłata odsetek za zwłokę zaliczone zostały w ustawie z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych) jako czyny naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Czytaj także: Przesłanki wyłączające odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych>>

W pierwszym przypadku wskazanym w ramce czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych jest ściśle związany z uszczupleniem środków publicznych, w związku z koniecznością zapłaty przez jednostkę sektora finansów publicznych ubocznych kosztów w postaci odsetek, kar (sankcji administracyjnych) i innych dodatkowych opłat w związku z niewykonaniem zobowiązania.

Aby można było mówić o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, muszą być łącznie spełnione następujące trzy przesłanki:

1) jednostka sektora finansów publicznych nie wykonała zobowiązania poprzez przykładowo jego nieterminową zapłatę,

2) jednostka sektora finansów publicznych zapłaciła kontrahentowi odsetki, kary lub dodatkowe opłaty,

3) pomiędzy niewykonaniem zobowiązania a zapłatą dodatkowych odsetek, kar lub opłat istnieje związek przyczynowo-skutkowy.

Natomiast w drugim przypadku wskazanym w ramce, tj. kwestii uregulowanej w art. 16 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych związany jest z niewykonaniem zobowiązania pieniężnego jednostki sektora finansów publicznych oraz instytucją kontroli zarządczej.

Kontrola zarządcza została zdefiniowana w art. 68 uofp jako ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki sektora finansów publicznych w sposób zgodny z prawem, efektywny i terminowy.

Aby nastąpiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych w myśl art. 16 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, muszą być spełnione kumulatywnie następujące warunki:

1) jednostka sektora finansów publicznych nie wykonała zobowiązania pieniężnego, którego termin płatności minął,

2) kierownik jednostki sektora finansów publicznych dopuścił do zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej,

3) pomiędzy niewykonaniem zobowiązania a zaniedbaniem lub niewypełnieniem obowiązków w zakresie kontroli zarządczej istnieje związek przyczynowo-skutkowy.

Tak więc w sytuacji opisanej w pytaniu, jeżeli przez sąd został wystawiony nakaz zapłaty, obejmujący także odsetki za czas zwłoki, a nie doszło do jego zaspokojenia (zapłaty), nie możemy mówić o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ponieważ nie nastąpiła jeszcze faktyczna zapłata odsetek przez jednostkę sektora finansów publicznych.

Można natomiast rozpatrywać, czy doszło do naruszenia dyscypliny finansów publicznych w myśl art. 16 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Należy jednak ustalić, czy niewykonanie zobowiązania przez jednostkę powstało w wyniku zaniedbania lub niedopełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej ze strony kierownika jednostki.

Czytaj także: Naruszenie dyscypliny finansów publicznych – zmiany w 2010 r.>>

O odpowiedzialności – zgodnie z dyspozycją art. 72 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, rozstrzyga się w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznej, na które składają się:

● postępowanie wyjaśniające prowadzone przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych,

● postępowanie przed komisją orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,

● ewentualne postępowanie odwoławcze przed Główną Komisją Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 155, poz. 1037)

• Ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 197, poz. 1307)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1020)

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych – podkreśliła.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.

REKLAMA

Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

REKLAMA