REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kalkulacja kwoty subwencji oświatowej na 2015 rok

Subwencja oświatowa 2015/ Fot. Fotolia
Subwencja oświatowa 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek wydatkowania na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej.

Sposób kalkulowania kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy

W związku ze zgłoszoną prośbą MEN prezentuje informację o sposobie kalkulowania kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2015.

REKLAMA

Kalkulacje kwot, o których mowa zostały przekazane samorządom przy piśmie z dnia 12 lutego 2015 r. nr DWST.WSST.356.2812.2015.

Kalkulacja kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2015 została sporządzona w celu ułatwienia samorządom wypełnienia obowiązku wynikającego z art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. poz. 1877).

Zobacz również: Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy

REKLAMA

Przepis ten wprowadza obowiązek wydatkowania na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej dla każdej jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu ustalenia kwot dla jednostek samorządu terytorialnego, które powinny przeznaczyć na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w roku 2015 Ministerstwo Edukacji Narodowej przyjęło następujące założenia:

  • w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zakresie uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uwzględnia się kwotę wynikającą z przeliczenia  ucznia finansowym standardem A oraz dodatkowe wagi z algorytmu na 2015 r.: od P1 do P10 , P26, P30, P33 (metodologia ta dotyczy również dzieci upośledzonych w stopniu głębokim, z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych);
  • w przypadku szkół specjalnych uwzględnia się łączną kwotę subwencji naliczoną na te szkoły (z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych oraz z wyłączeniem wag na zadania pozaszkolne od P45 do P47, oraz z wyłączeniem wagi na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – P44,);
  • w przypadku placówek wychowania przedszkolnego uwzględnia się kwoty naliczone wagami P34 i P42;
  • w przypadku placówek uwzględnia się środki naliczone wagami od P39 do P42 oraz w przypadku wychowanków internatów będących wychowankami szkół specjalnych wagi P35 i P36;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół artystycznych uwzględnia się kwotę wynikającą z przeliczenia  ucznia finansowym standardem A oraz dodatkowe wagi z algorytmu na 2015 r.: od P1 do P10, P30, P33 oraz wagi od P18 do P24;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół sportowych, w których wszyscy uczniowie znajdują się
  • w oddziałach sportowych uwzględnia się wagę P15;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół mistrzostwa sportowego, w których; wszyscy uczniowie znajdują się w oddziałach mistrzostwa sportowego uwzględnia się wagę P16;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą dla mniejszości narodowych i etnicznych, tj. wagą P11 lub P12, lub P13 uwzględnia się odpowiednio kwotę subwencji naliczone odpowiednią wagą – P11 lub P12 lub P13;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą dla oddziałów dwujęzycznych mniejszości narodowych i etnicznych uwzględnia się kwotę subwencji naliczona wagą P14;
  • w przypadku uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do szkół w których wszyscy uczniowie szkoły są przeliczani wagą P17 lub P28, lub P29 uwzględnia się odpowiednio kwotę subwencji naliczone odpowiednią wagą – P17 lub P28 lub P29.

REKLAMA

Kwoty subwencji na realizację zadań z zakresu kształcenia specjalnego wskazane przez MEN mogą być wykorzystywane do oceny stopnia realizacji obowiązku wynikającego z art. 32 tzw. „ustawy okołobudżetowej” przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz ewentualnie przez organy kontrolne. Jednakże nie wyklucza to sytuacji, w której to samorząd lub organ kontrolny dokona odrębnej kalkulacji kwoty subwencji w omawianym zakresie.

Jednostka samorządu terytorialnego może pozyskać ze szkół i placówek dane, które umożliwią dokonanie bardziej szczegółowej kalkulacji ww. kwot. Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowując metodologię wyodrębniania środków na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla poszczególnych samorządów przyjęło założenia upraszczające, gdyż nie posiada w systemie informacji oświatowej bardziej szczegółowych danych do sporządzenia jeszcze precyzyjniejszych wyliczeń.

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    Dentysta na NFZ 2024 – jakie zabiegi? Jeszcze w tym roku więcej świadczeń gwarantowanych! [projekt rozporządzenia]

    Chyba większość osób leczy w Polsce zęby prywatnie, ale trzeba wiedzieć, że można to zrobić również w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli – jak to się mówi potocznie „na NFZ”. Lista takich refundowanych świadczeń stomatologicznych jest całkiem długa. Trzeba tylko znaleźć dentystę (stomatologa), który ma podpisaną umowę z NFZ na udzielanie świadczeń stomatologicznych. Przedstawiamy listę świadczeń gwarantowanych (refundowanych przez NFZ) z zakresu leczenia stomatologicznego obowiązujących teraz, a także informujemy o projekcie rozporządzenia, które ma wydłużyć listę tych świadczeń - najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

    REKLAMA

    Bilety na EURO 2024 dla kibiców z Polski - sprzedaż od 28 marca. Gdzie można kupić? Jakie ceny?

    W dniu 28 marca 2024 r. o godzinie 14.00 rozpocznie się sprzedaż biletów dla kibiców reprezentacji Polski na turniej finałowy piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2024. Sprzedaż potrwa do 8 kwietnia i prowadzona jest wyłącznie przez UEFA. Będzie dostępna na portalu euro2024.com.

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

    Rząd: Dyplom MBA z Collegium Humanum nie pozwoli zasiąść w radzie nadzorczej spółki Skarbu Państwa

    Centrum Informacyjne Rządu poinformowało 27 marca 2024 r., że w procesie opiniowania kandydatów do rad nadzorczych dyplomy MBA uzyskane w Collegium Humanum nie będą uznawane przez Radę ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

    Prof. Szukalski: Łódź i Poznań już są na etapie demograficznego zjazdu

    Prof. Piotr Szukalski, demograf z Uniwersytetu Łódzkiego w rozmowie z PAP o kondycji polskich miast i ich przyszłości demograficznej. 

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Ile wolnego mają uczniowie na święta? Kiedy kolejne dni wolne?

    Wolne na święta. Wielkanocna przerwa w nauce zacznie się już od czwartku 28 marca. Uczniowie do zajęć wrócą 3 kwietnia. Kiedy będą następne dni wolne? 

    MEN: Powstał zespół ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad powołaniem ogólnopolskiego rzecznika praw ucznia

    W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.

    REKLAMA