REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rezygnacja z sesji otwarcia ofert /Fot. Shutterstock
Rezygnacja z sesji otwarcia ofert /Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie nowego P.z.p. zrezygnowano z nakładania na zamawiających obowiązku zorganizowania sesji otwarcia ofert. W rezultacie z końcem 2020 roku społeczność zamówień publicznych pożegna „jawne otwarcia ofert” i towarzyszące im spotkania zamawiających z wykonawcami w trakcie których następowało otwieranie kopert/plików z ofertami.

Otwarcie ofert dziś i jutro

Aktualnie, materię otwarcia ofert reguluje art. 86 P.z.p., którego następcami będą art. 221 i 222 nowego P.z.p.

REKLAMA

Regulowana materia

art. 86 P.z.p.

art. 221 i 222 nowego P.z.p.

Obowiązek zapewnienia tajności oferty przed terminem otwarcia ofert

Z zawartością ofert nie można zapoznać się przed upływem terminu otwarcia (art. 86 ust. 1 P.z.p.)

Zamawiający zapewnia, aby z zawartością ofert nie można było zapoznać się przed upływem terminu ich otwarcia (art. 221 nowego P.z.p.)

Wymogi dotyczące otwarcia ofert i moment podjęcia czynności

Otwarcie ofert jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia (art. 86 ust. 2 P.z.p.

Otwarcie ofert następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert (art. 222 ust. 1 nowego P.z.p.)

Awaria systemu

Jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii (art. 222 ust. 2 nowego P.z.p.)

Informacja o zmianie terminu otwarcia ofert

Zamawiający informuje o zmianie terminu otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania (art. 222 ust. 3 nowego P.z.p.)

Podanie kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia

Bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 86 ust. 3 P.z.p.)

Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (art. 222 ust. 4 nowego P.z.p.)

Obowiązki zamawiającego w tracie sesji otwarcia ofert

Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach (art. 86 ust. 5 P.z.p.)

Obowiązki zamawiającego po otwarciu ofert

Niezwłocznie po otwarciu ofert zamawiający zamieszcza na stronie internetowej informacje dotyczące:

1) kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;

2) firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie;

3) ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach (art. 86 ust. 5 P.z.p.)

Zamawiający, niezwłocznie po otwarciu ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o:

1) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności gospodarczej albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte;

2) cenach lub kosztach zawartych w ofertach (art. 222 ust. 5 nowego P.z.p.)

Powyższe zestawienie ukazuje, że ustawodawca nie tylko zrezygnował z nakładania na zamawiających obowiązku zorganizowania jawnej i otwartej dla publiczności sesji otwarcia ofert, ale również w szerszym niż aktualnie zakresie dostosował wskazaną materię do zinformatyzowanej rzeczywistości.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Wyjątki od elektronizacji a sesja otwarcia ofert

Pomimo zasadności zrezygnowania z sesji otwarcia ofert, która stała się zbędna w szczególności wobec elektronicznego zabezpieczania ofert (szyfrowania), po pierwsze należy wskazać, ze w początkowym okresie obowiązywania nowych regulacji, wprowadzone zmiany mogą zostać przyjęte przez niektórych wykonawców ze zdziwieniem, które może generować po stronie zamawiających, konieczność przekonania pretendentów o istnieniu podstaw prawnych do niedozwolenia im w uczestniczeniu w otwarciu ofert. Nieprzewidziane dozwolenie wykonawcy na udział w otwarciu ofert może być kwalifikowane jako naruszenie reguły równego traktowania wykonawców, poprzez uprzywilejowanie jednego z nich. Zważając na powyższe zasadne jest wyraźne podkreślenie ww. kwestii w SWZ a nawet opublikowanie stosownej informacji na stronie internetowej na której zamieszczane są informacje dotyczące postępowania. Powyższe zjawisko, immanentnie związane ze zmianami, z pewnością będzie miało charakter przejściowy.

Po drugie należy zastanowić się czy zamawiający jest uprawniony do przeprowadzenia sesji otwarcia ofert na starych zasadach np. w sytuacji w której odstąpi w trybie art. 65 nowego P.z.p. od użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert. Przychylając się do odpowiedzi pozytywnej, należy wskazać na uzasadnienie projektu ustawy, w którym wskazano, że „ustawa nie wymaga od zamawiającego, tak jak ma to miejsce w dotychczasowym stanie prawnym, publicznego otwarcia ofert, ale również nie wyłącza takiej możliwości. Otwarcie ofert oznacza możliwość zapoznania się osób upoważnionych po stronie zamawiającego z treścią ofert.” (Uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk 3624, s. 63). W sytuacji w której zamawiający odstąpi od stosowania narzędzi komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert, przeprowadzenie tradycyjnej sesji otwarcia ofert, będzie uzasadnione dodatkowo zasadami prawa zamówień publicznych w tym zasadą przejrzystości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie katalogu informacji przekazywanych po otwarciu ofert

Katalog informacji publikowanych przez zamawiającego po otwarciu ofert, zakodowany w art. 222 ust. 5 nowego P.z.p. zawiera mniej pozycji niż przewidziany w art. 86 ust. 5 nowego P.z.p. Zamawiający po otwarciu ofert, nie tylko nie będzie musiał publikować informacji o kwocie jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (którą to informację zamieści na stronie przez otwarciem ofert), ale również nie będzie zobowiązany to informowania o wynikających z ofert:

  1. terminach wykonania zamówienia,
  2. okresach gwarancji,
  3. warunkach płatności.

Redukcję katalogu informacji zamieszczanych po otwarciu ofert należy uznać za zasadną, m.in. w celu ograniczenia zakresu w jakim zamawiający muszą formułować zwrot „zgodnie z SIWZ” (SWZ), albowiem wskazane parametry w konkretnym postępowaniu nie były kształtowane przez wykonawcę. Zasadne mogłoby być jednak zobowiązanie zamawiających do zamieszczania informacji o wszystkich parametrach oferty ocenianych z wykorzystaniem mierników transakcyjno-kontraktowych przewidzianych w SWZ (kryteriów oceny ofert). Praktyka w tym zakresie kształtuje się bowiem w sposób zróżnicowany.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

Wenecja - od kiedy będą obowiązywać nowe zasady wjazdu, obowiązkowa rejestracja i opłata?

Aż 60 tysięcy turystów odwiedziło Wenecję w ostatnią niedzielę przed wejściem w życie nowych zasad wjazdu do historycznego centrum i rezerwacji wizyt. Ponadto w tych dniach odbyło się także Biennale Sztuki. Takich tłumów we włoskim mieście jeszcze nie było. 

Kto wygrał w drugiej turze wybory na prezydenta miasta? PKW podała wyniki

Państwowa Komisja Wyborcza podała wyniki II tury niedzielnych wyborów samorządowych. Jak wyglądają one w największych miastach?

REKLAMA

Będzie eksplozja w Polsce? 15 000 zachorowań w Chinach. Wzrost o 1500%. Źle w Bułgarii, Czechach. I Chorwacji

Czy ta choroba eksploduje w Polsce tak jak w innych krajach. Krztusiec atakuje coraz więcej krajów.

Min. edukacji B. Nowacka: W najbliższym roku szkolnym nie będzie HIT, WOS i edukacji obywatelskiej

Min. B. Nowacka Nowacka odrzuciła pomysł ZNP co do przywrócenia WOS na rok szkolny 2024/2025. Krótko stwierdziła: To byłby chaos.

REKLAMA