REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy Compliance w spółkach komunalnych i spółkach Skarbu Państwa

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Systemy Compliance w spółkach komunalnych i spółkach Skarbu Państwa /Fot. Fotolia
Systemy Compliance w spółkach komunalnych i spółkach Skarbu Państwa /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada również na spółki komunalne i spółki Skarbu Państwa obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych.

Według oficjalnych danych Spółek Skarbu Państwa jest 367. Eksperci jednak mówią o blisko 700 podmiotach. Choć wiele z nich jest w bardzo złej kondycji lub jest postawionych w stan likwidacji.

REKLAMA

4197 spółek posiada udziałowca w postaci gminy wiejskiej, gminy miejskiej, powiatu lub spółki, której właścicielem jest samorząd.

Łącznie daje to parę tysięcy podmiotów, do których stosuje się zarówno prawo gospodarcze (np. kodeks spółek handlowych) jak i administracyjne (np. ustawę o gospodarce komunalnej).

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

REKLAMA

Nie da się ukryć, że posiadanie udziałowca w postaci Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego wpływa mocno na kulturę organizacyjną. Oczywiście za wdrożenie i utrzymanie systemów Compliance ostatecznie odpowiedzialność ponosi Zarząd Spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak tak jak pisałem w artykule „Compliance – rola i odpowiedzialność wspólnika, akcjonariusza w spółkach kapitałowych” za wdrożenie i funkcjonowanie systemów Compliance odpowiadają też wspólnicy i akcjonariusze.

Osobiście uważam, że we wdrożeniu i utrzymaniu systemów Compliance w spółkach komunalnych i Skarbu Państwa kluczowa będzie rola wspólników/udziałowców czyli wójtów, burmistrzów, Prezydentów Miast, Starostów, Marszałków Województwa i właściwych Ministrów. To będzie też egzamin dla nadzoru właścicielskiego jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa.

Jednostki samorządu terytorialnego i Skarb Państwa w ramach nadzoru właścicielskiego powinny w spółkach, w których posiadają udziały/akcje, m.in.:

  1. inicjować w razie potrzeby wdrażanie systemów Compliance w spółkach,
  2. nadzorować wdrażanie systemów Compliance w spółkach,
  3. nadzorować utrzymanie systemów Compliance w spółkach,
  4. wprowadzić stosowne zmiany w aktach założycielskich umowach Spółek, np. aby oficer Compliance był powoływany i odwoływany za zgodą Rady Nadzorczej oraz miał obowiązek co najmniej raz do roku składać do niej bezpośrednio raport Compliance. Wynagrodzenie i warunki pracy oficera Compliance powinny też być ustalane przy udziale Rady Nadzorczej. Działania te mają na celu zapewnienie wyboru odpowiedniej osoby na stanowisko oficera Compliance, zapewnienie niezależności oficera Compliance i zapewnienie odpowiednich zasobów oficerowi Compliance. Ponadto Rada Nadzorcza powinna być odpowiedzialna za nadzór nad systemem Compliance i nie rzadziej jednak niż raz w roku, oceniać adekwatność i skuteczność systemu Compliance, w tym w szczególności procedury anonimowego zgłaszania przez pracowników naruszeń,
  5. brać udział w wyjaśnianiu zgłoszeń i podejmowaniu działań następczych w przypadku gdy naruszenia dokonał członek Zarządu lub Rady Nadzorczej. Pamiętając, że zasada zero tolerancji dotyczy wszystkich w tym członków organów Spółki (Zarządu i Rady Nadzorczej),
  6. uwzględniać wypełnianie obowiązków przez członków Zarządu i Rady Nadzorczej w zakresie Compliance przy udzielaniu absolutoria
  7. wprowadzić zasadę, że spółki raportuję raz do roku na zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników o ryzykach braku zgodności,
  8. podejmować w przypadku takiej potrzeby działania sanacyjne,
  9. zapewnić współpracę i wymianę informacji pomiędzy swoimi oficerami Compliance a oficerami Compliance w spółkach. Przy czym powinny one mieć charakter partnerski.

W najbliższych latach będziemy mieli okazję obserwować lub uczestniczyć w powstawaniu Compliance w przedmiotowym sektorze. Oby nie było jak z RODO lub gorzej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa lista lektur. Co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej?

W projekcie MEN znalazły się m.in. lektury szkolne wydane w ostatnich latach. Jakie pozycje zniknęły z listy?

ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych – podkreśliła.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

REKLAMA

Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.

Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

REKLAMA

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

REKLAMA