| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Klienci > Opłata skarbowa od pełnomocnictwa i prokury

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa i prokury

Na podstawie ustawy o opłacie skarbowej, opłacie tej podlega „złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury”. Czy wobec takiego unormowania należy rozumieć, że ustne udzielenie pełnomocnictwa do protokołu nie rodzi obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej?

Zabrania się przetwarzania danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym (art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych). Co do zasady więc, przetwarzanie takich danych jest całkowicie zakazane.

W ustawie o ochronie danych osobowych przewidziane są wyjątki w tym zakresie, które mówią, że przetwarzanie takich danych jest dopuszczalne, gdy m.in.:

● osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę na piśmie, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,

● przepis szczególny innej ustawy zezwala na przetwarzanie takich danych bez zgody osoby, której dane dotyczą, i stwarza pełne gwarancje ich ochrony,

● przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadań administratora danych odnoszących się do zatrudnienia pracowników i innych osób, a zakres przetwarzanych danych jest określony w tej ustawie

– art. 27 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych.

Uzyskanie danych dotyczących karalności jest dopuszczalne w sytuacji, gdy przepis prawa wprost przewiduje, że karalność pracownika ma znaczenie przy jego zatrudnieniu (np. w przypadku zatrudniania pracowników samorządowych, państwowych, niektórych służb mundurowych itp.).

ZAPAMIĘTAJ!

Pracodawca, który nie dysponuje przepisem prawa pozwalającym mu na przetwarzanie danych o karalności pracownika, nie może także samodzielnie wystąpić o takie zaświadczenie.

Gdyby pracodawca uzyskał zaświadczenie z wykorzystaniem podstępu (podając nieistniejącą lub nieprawdziwą podstawę prawną), byłoby to bezprawne. Podobnie wypowiedział się GIODO w decyzji z 30 stycznia 2004 r. (nr GI-DEC-DS-19/04). W uzasadnieniu do niej GIODO określił, że stwierdzenie braku stosownej podstawy prawnej już na etapie zbierania (pozyskania) danych skutkuje bezprawnością dalszego przetwarzania danych – w tym np. wykorzystania danych w postępowaniu sądowym, i wyłącza możliwość skutecznego powoływania się na przesłankę z art. 27 ust. 2 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych.

Gdy pracownik dobrowolnie, wyrażając zgodę na piśmie, przedstawi takie zaświadczenie o niekaralności – trudno pracodawcy cokolwiek zarzucić. Jeżeli jednak pracownik zgody nie wyrazi, a pracodawca nie będzie dysponował odrębną podstawą prawną uzyskania zaświadczenia i w związku z tym ukarze pracownika (np. zwolnieniem z pracy), będzie to stanowić argument przemawiający np. za skierowaniem sprawy do sądu. Dotyczy to osób już zatrudnionych. W przypadku osoby ubiegającej się o zatrudnienie uzyskiwanie zaświadczeń o niekaralności bez wyraźnej podstawy prawnej będzie naruszeniem art. 221 k.p., a więc bezprawne.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »