REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy o pomocy regionalnej

Wioletta Kępka
Pomoc regionalna - nowe przepisy/ Fot. Fotolia
Pomoc regionalna - nowe przepisy/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Weszły w życie nowe przepisy o pomocy regionalnej, które regulują zasady udzielania takiego wsparcia w latach 2014–2020. Zaostrzają one dotychczasowe regulacje, zwłaszcza w stosunku do dużych przedsiębiorstw.

1 lipca 2014 r. zaczęły obowiązywać przygotowane przez Komisję Europejską „Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020” (dalej: nowe wytyczne KE). Nowa będzie także mapa pomocy regionalnej dla Polski, którą KE zatwierdziła w lutym br.

REKLAMA

Pomoc regionalna

Według art. 107 ust. 3a i 3c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, za zgodną z rynkiem wewnętrznym Wspólnoty można uznać pomoc państwa na:

1) wspieranie rozwoju gospodarczego niektórych regionów na terenie Unii Europejskiej (UE) znajdujących się w niekorzystnym położeniu, tzn. w których poziom życia jest nienormalnie niski lub w których istnieje problem wysokiego bezrobocia,

2) ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub regionów gospodarczych, o ile nie zmienia ona warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.

REKLAMA

Jest to pomoc regionalna. Pomocy regionalnej będzie można udzielać zarówno na podstawie programu pomocowego, jak i indywidualnie, dla konkretnego przedsiębiorstwa. Zasady jej udzielania określają wytyczne KE. Do 30 czerwca 2014 r. obowiązują, przedłużone o pół roku, wytyczne na lata 2007–2014. Nowe wytyczne KE znacznie się od nich różnią. Przede wszystkim zaostrzają zasady udzielania pomocy regionalnej. Należy przy tym pamiętać, że nowych wytycznych KE nie stosuje się do sektorów żelaza i stali, włókien syntetycznych, rybołówstwa i akwakultury, transportu, energetyki oraz pomocy publicznej dla portów lotniczych. Dla tych sektorów obowiązują oddzielne akty prawne w tym zakresie. .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największe zmiany, jakie wprowadzają nowe wytyczne KE, to znaczne zróżnicowanie sytuacji dużych przedsiębiorstw w stosunku do małych i średnich firm. Pomoc regionalna będzie mogła zostać udzielona zarówno jako inwestycyjna, jak też operacyjna. – W praktyce jednak pomoc operacyjną będą mogły otrzymać jedynie małe i średnie firmy – informuje dr Stefan Jarecki z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. – Przy czym w ocenie KE przedsiębiorstwo państwowe zawsze jest traktowane jako duże.

O pomocy publicznej w latach 2014–2020 dla portów lotniczych pisaliśmy w nr. 8 z 2014 roku GSiA w artykule „Zmiany w pomocy publicznej dla lotnisk regionalnych”.

Zobacz również: Rezygnacja z decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

Do pomocy inwestycyjnej zaliczają się m.in. inwestycje w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z:

● tworzeniem nowego przedsiębiorstwa,

● rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa (w szczególności zwiększenie zdolności produkcyjnych, przy czym rozbudowy przedsiębiorstwa nie stanowi samo powiększenie jego majątku o środki trwałe),

● dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzanie nowych dodatkowych produktów,

● zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie.

Do pomocy regionalnej nie kwalifikują się inwestycje prowadzące jedynie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.

Oceniając zasadność udzielenia pomocy regionalnej według nowych przepisów, trzeba będzie brać pod uwagę m.in.:

1) to, że musi się ona przyczyniać do osiągnięcia dobrze zdefiniowanego celu leżącego we wspólnym interesie,

2) istnienie potrzeby interwencji państwa,

3) odpowiedniość środka pomocy,

4) efekt zachęty,

5) proporcjonalność pomocy, co oznacza pomoc ograniczoną do niezbędnego minimum,

6) uniknięcie nadmiernych negatywnych skutków dla konkurencji i wymiany handlowej,

7) przejrzystość pomocy.

REKLAMA

W przypadku celu pomocy regionalnej leżącego we wspólnym interesie należy brać pod uwagę przede wszystkim liczbę i jakość nowych miejsc pracy, które powstaną dzięki interwencji, w tym także pośrednio utworzone etaty. Ponadto znaczenie ma ewentualny transfer technologii i współpraca z lokalnymi szkołami wyższymi.

Efekt zachęty to zmiana zachowania wspieranego przedsiębiorstwa, czyli doprowadzenie do podjęcia decyzji o wyborze konkretnej lokalizacji dla nowego projektu, lub o nowej inwestycji już działającego podmiotu. – Duże przedsiębiorstwa muszą w zakresie nowych lokalizacji lub inwestycji przedstawiać stosowane dokumenty – tłumaczy Stefan Jarecki.

Przedsiębiorstwa w złej sytuacji finansowej nie kwalifikują się do otrzymania pomocy regionalnej.

Przesłanka pomocy ograniczonej do minimum oznacza natomiast, że dla:

● małych i średnich przedsiębiorstw wysokość pomocy ograniczona jest zasadniczo do maksimum wynikającego z mapy pomocy regionalnej dla danego kraju,

● dużych przedsiębiorstw jest to pomoc odpowiadająca dodatkowym kosztom netto realizacji inwestycji na danym obszarze, wynikającym z porównania np. innych lokalizacji.

W praktyce pomoc regionalna dla dużych przedsiębiorstw będzie ograniczona jedynie do projektów dotyczących budowy nowego zakładu lub dywersyfikację dotychczasowej działalności.

– Nowe wytyczne KE znacznie zmieniają też zasady dotyczące kumulacji pomocy – twierdzi Stefan Jarecki.

Intensywność pomocy regionalnej

Zgodnie z nowymi wytycznymi KE, intensywność pomocy regionalnej w latach 2014–2020 wynosi:

● 50% w regionach, w których PKB na mieszkańca jest niższe niż 45% średniej UE (dla 27 krajów),

● 35% w regionach, w których PKB na mieszkańca wynosi od 45% do 60% średniej UE,

● 25% w regionach, w których PKB na mieszkańca jest wyższy niż 60% średniej UE.

Dla Polski, zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2014–2020, oznacza to, że intensywność wsparcia nie może przekroczyć:

● 50% w województwach: lubelskim, podlaskim, podkarpackim i warmińsko-mazurskim,

● 35% w województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, pomorskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim oraz w podregionach ciechanowsko-płockim, ostrołęcko-siedleckim, radomskim oraz warszawskim wschodnim na Mazowszu,

● 25% w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim i śląskim,

● 20% w podregionie warszawskim zachodnim,

● 15% na obszarze Warszawy od 1 lipca 2014 r. do 31 grudnia 2017 r.,

● 10% na obszarze Warszawy od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r.

– Przewidziano bonusy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Małe mogą liczyć na zwiększenie pomocy regionalnej o 20%, a średnie – o 10% – przekonuje Stefan Jarecki.

Dodatkowe warunki

Nowe wytyczne KE wprowadziły dodatkowe wymagania dla niektórych rodzajów inwestycji. Dotyczy to m.in. pomocy na rzecz sieci szerokopasmowych. Poza warunkami ogólnymi takie projekty muszą też spełnić następujące wymogi szczegółowe:

1) pomoc została przyznana wyłącznie obszarom, na których nie ma sieci tej samej kategorii (albo podstawowych sieci szerokopasmowych, albo dostępu nowej generacji) i na których powstanie takich sieci w najbliższej przyszłości jest mało prawdopodobne,

2) dotowany operator sieci oferuje aktywny i pasywny dostęp hurtowy na sprawiedliwych i niedyskryminacyjnych warunkach, z możliwością skutecznego i pełnego dostępu,

3) pomoc jest przyznawana podmiotom wybranym w drodze konkurencyjnych procedur.

W przypadku pomocy na inwestycje dotyczące infrastruktury naukowo-badawczej wymaga się, aby była ona udostępniana na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach.

WIOLETTA KĘPKA

Autorka jest dziennikarką specjalizującą się w tematyce samorządowej

Podstawy prawne

● art. 107 ust. 3a i 3c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. z 2004 r. nr 90, poz. 864)

● wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (Dz.Urz. UE C 209 z 23 lipca 2013 r., str. 1)

Tekst powstał po zorganizowanej przez Hallmark Events konferencji „Pomoc publiczna i usługi w ogólnym interesie gospodarczym w relacjach JST i podmiotów zależnych”, która odbyła się 27 maja 2014 r. w Warszawie. Patronem medialnym była Gazeta Samorządu i Administracji.

Polecamy serwis: Rozwój i promocja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych – podkreśliła.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.

REKLAMA

Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

REKLAMA