REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa

Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa./  fot. Fotolia
Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znane są podstawy programowe, które będą obowiązywały od roku szkolnego 2017/2018. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano już część opinii do projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Oceniany jest on jako obszerny treściowo, wręcz nie dający się zrealizować. Nowej podstawie programowej zarzuca się także brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej.

Projekt rozporządzenia obejmuje podstawę programową:

REKLAMA

  • wychowania przedszkolnego,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej,
  • kształcenia ogólnego w szkole podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Omawiana podstawa programowa ma obowiązywać już w roku szkolnym 2017/2018. Podstawa programowa ma obowiązywać w:

  • przedszkolach,
  • oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,
  • w innych, niż wymienione powyżej, formach wychowania przedszkolnego,
  • w klasach I, IV, oraz VII szkoły podstawowej,
  • szkołach podstawowych, do których uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

REKLAMA

Po „nowemu” uczyć się będą także uczniowie branżowych szkół I stopnia oraz szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Nowa podstawa programowa dotyczy także uczniów szkoły policealnej, ale tylko I semestru. Uczniów kolejnych semestrów szkół policealnych w roku szkolnym 2017/2018 będzie obowiązywała podstawa programowa określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku. Z podstawy programowej, o której mowa w zdaniu poprzednim, w roku szkolnym 2017/2018 korzystać będą także klasy II, III, V i VI szkoły podstawowej oraz klasy zasadniczej szkoły zawodowej.

REKLAMA

Przepisy rozporządzenia nie obejmują podstawy programowej 4 – letniego liceum oraz 5 letniego technikum. Zmiany programowe w tych szkołach rozpoczną się dopiero od roku szkolnego 2019/2020. O branżowej szkole II stopnia także nie ma mowy w omawianym projekcie rozporządzenia. A to dlatego, że w przypadku branżowej szkoły II stopnia zmiany programowe rozpoczną się począwszy od roku szkolnego 2020/2021.

Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego głównym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie ma być realizowane przez zapewnienie odpowiedniej opieki, wychowania oraz nauczania, a prowadzić ma oczywiście do osiągnięcia przez dzieci dojrzałości niezbędnej do podjęcia nauki w szkole na początkowym etapie edukacji. Zajęcia w przedszkolach mają być prowadzone w takich sposób, aby dzieci rozwinęły dobre nawyki, jak również zachowania prowadzące do dbania o zdrowie, bezpieczeństwo, czy też sprawność ruchową. Zajęcia dla przedszkolaków mają na celu budowanie wrażliwości dzieci (w tym wrażliwości estetycznej), poznanie wartości oraz norm społecznych, czy też poznanie kultury i języka regionalnego. Przedszkolak powinien być oczywiście samodzielny, jeść sztućcami, zgłaszać swoje potrzeby oraz komunikować się z osobami dorosłymi i rówieśnikami. Przedszkolaki mają znać literki, odczytywać cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, także rozpoznawać symbole narodowe. Z kolei uczniowie 8 – letniej szkoły podstawowej już od I klasy będą się uczyć języka obcego nowożytnego. Drugi język obcy dojdzie dopiero w VII klasie, a biologia i geografia w V. Uczniowie szkół podstawowych będą się uczyć także historii, matematyki, informatyki,  chemii, fizyki, a także mieć zajęcia wychowania fizycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych będą mieć zajęcia rozwijające komunikowanie się oraz kreatywność. Wśród zajęć edukacyjnych przewidziana została religia oraz wychowanie fizyczne. W podstawie programowej nie zabrakło zajęć edukacyjnych rozwijających funkcjonowanie osobiste oraz społeczne.

W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia przewidziano następujące przedmioty:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • historia,
  • WOS,
  • podstawy przedsiębiorczości,
  • geografia,
  • biologia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • matematyka,
  • informatyka,
  • wychowanie fizyczne,
  • edukacja dla bezpieczeństwa,
  • wychowanie do życia w rodzinie,
  • etyka,
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – język kaszubski.

Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej został skierowany do konsultacji publicznych. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowane zostały stanowiska zgłoszone w ramach konsultacji publicznych. I tak Komitet Nauk o Literaturze PAN wyraził sprzeciw wobec lekceważenia przez MEN opinii środowiska naukowego w sprawie reformy edukacji i tworzenia nowych podstaw programowych. Komitet Nauk o Literaturze PAN wskazał w podstawie programowej błędy oraz wiele niespójności. W uwagach podkreślono także, że wiele z proponowanych lektur jest przestarzała jak na dzisiejsze czasy. Co istotne podstawa programowa – zdaniem KNoL PAN – nie spełnia wymogów dydaktycznych, jak również będzie uczyć ucznia odtwórczości, a nie samodzielnego myślenia.

Związek Nauczycielstwa Polskiego także krytycznie podchodzi do szybkości wprowadzanych zmian. W uwagach podnosi kwestię braku przepisów przejściowych. ZNP wskazuje na niejasności w wychowaniu przedszkolnym, mianowicie nie wiadomo, co powinien potrafić przedszkolak kończący edukację na tym etapie i jakie umiejętności powinien posiadać, aby uzyskać gotowość rozpoczęcia edukacji wczesnoszkolnej. W uwagach do edukacji wczesnoszkolnej podkreślono nieodpowiedni dobór lektur do wieku dzieci oraz otaczającej je rzeczywistości. W klasach wyższych szkoły podstawowej, zdaniem ZNP, zauważalny jest nacisk na wiedzę encyklopedyczną.

Uwag wpłynęło bardzo dużo. Dotyczą one zarówno przedmiotów humanistycznych, jak i ścisłych. Zauważono wiele braków, niejasności oraz nieścisłości  w projekcie MEN. Podkreślano, że za szybko wprowadzane są zmiany.

Opracowano na podstawie:

  1. Projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
  2. Stanowisk do w/w projektu rozporządzenia zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak długo gotować surową białą kiełbasę? A może upiec? Żurek, czy biały barszcz na Wielkanoc?

    Biała kiełbasa, to konieczny dodatek do żurku, czy białego barszczu - tradycyjnych wielkanocnych zup. Wiele osób ma wątpliwości jak długo gotować (parzyć) surową białą kiełbasę przed dodaniem do tych wielkanocnych zup. A może lepiej ją upiec? W jakiej temperaturze i jak długo? A czy wiesz jak odróżnić białą kiełbasę surową od gotowanej (parzonej)?

    Światowy Dzień Choroby Afektywnej Dwubiegunowej. Co z ogólnodostępną farmakoterapią dla najmłodszych pacjentów?

    Z chorobą afektywną dwubiegunową (ChAD) mierzy się nawet około 2 proc. dzieci i młodzieży. Bezpieczna farmakoterapia to najskuteczniejszy sposób leczenia. W Polsce wciąż czekamy na refundację jedynego preparatu rekomendowanego najmłodszym pacjentom w przebiegu ChaAD.

    Choroba w święta? Sprawdź, gdzie szukać pomocy

    Co zrobić w sytuacji nagłej choroby w święta? Gdzie szukać pomocy medycznej? NFZ przypomina. 

    Refundowane leczenie dla ciężarnych kobiet chorych na SMA już od 1 kwietnia

    Bardzo dobra wiadomość dla dorosłych kobiet chorych na SMA. Od 1 kwietnia refundowane będzie leczenie nusinersenem dla kobiet chorych na rdzeniowy zanik mięśni będących w ciąży – zdecydowało Ministerstwo Zdrowia. Dzięki temu pacjentki nie będą musiały przerywać tej terapii. Jesteśmy jednym z pierwszych krajów, które będą leczyły kobiety w ciąży chore na SMA.

    REKLAMA

    W dniach 29-31 marca utrudnienia w stolicy w związku z wielkanocnymi procesjami. Gdzie?

    Już od piątku i przez cały świąteczny weekend w Warszawie, w związku z procesjami i drogami krzyżowymi ruch na drogach będzie utrudniony albo chwilowo wstrzymany.  

    Tutaj lepiej nie jechać na Wielkanoc. Zatrzęsienie turystów

    Planujesz Wielkanoc we Włoszech? Spodziewaj się tłumów. Od Wielkiej Soboty do poświątecznego wtorku turyści zarezerwowali we Włoszech ponad 7 milionów noclegów. To więcej niż w poprzednich latach. 

    Wybory samorządowe 2024. 29 marca upływa ważny termin dla niepełnosprawnych i starszych wyborców

    Piątek to ostatni dzień, w którym wyborcy z niepełnosprawnością i osoby starsze mogą złożyć wniosek o głosowanie przez pełnomocnika w wyborach samorządowych.

    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    REKLAMA

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    REKLAMA