REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak dowodu to nie problem

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z nieważnym dowodem osobistym podatnik nie odbierze listu poleconego z urzędu skarbowego. Aby uniknąć kłopotów, najlepiej ustanowić pełnomocnika lub sporządzić pełnomocnictwo pocztowe.  

Stare dowody osobiste definitywnie stracą ważność 31 marca 2008 r. Pod koniec lutego wymiany nie dokonało jeszcze ponad 800 tysięcy Polaków. Okazuje się jednak, że brak podstawowego dokumentu tożsamości w praktyce nie musi być aż tak kłopotliwy. Co prawda nieodebranie listu poleconego z urzędu skarbowego z powodu braku ważnego dowodu może oznaczać utratę prawa do obrony swoich racji w sporze z fiskusem. Jednak dowód osobisty to nie jedyny dokument, na jaki można odebrać list polecony.

REKLAMA

List polecony od fiskusa

REKLAMA

Ostateczny termin ważności starych dowodów przedłużono do 31 marca 2008 r. Ci, którzy nie wymienili dowodów na nowe, po tej dacie muszą już liczyć się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. Problemy mogą się pojawić chociażby przy odbiorze przesyłek awizowanych na poczcie. Na poczcie nie powiedzą nam nawet, co to za list. A może to być np. zawiadomienie o wszczęciu postępowania podatkowego czy decyzja podatkowa. W kontaktach z fiskusem zaniedbanie może być opłakane w skutkach.

- W sytuacji gdy listonosz zastanie w mieszkaniu adresata nieposiadającego nowego dowodu osobistego, nie powinno być problemu z odbiorem listu - mówi Aldona Leszczyńska radca prawny, doradca podatkowy z Kancelarii Wardyński i Wspólnicy.

Niejednokrotnie jednak zdarza się, że listonosz nie sprawdza, czy adresat jest w domu, tylko wrzuca od razu awizo do skrzynki. Co zrobić w takiej sytuacji. Jak wyjaśnia Monika Śmigielska, prawnik działu finansowego kancelarii Krawczyk i Wspólnicy, ratunku można szukać przede wszystkim w przepisach wykonawczych regulujących wykonywanie usług pocztowych. Zgodnie z ich treścią, stwierdzenia tożsamości osób uprawnionych do odbioru przesyłek rejestrowanych dokonuje się na podstawie jednego z następujących dokumentów: dowodu osobistego, tymczasowego dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy, innego dokumentu z fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem jego posiadacza. W jej ocenie, brak ważnego dowodu osobistego w praktyce nie musi wiązać się z brakiem możliwości odbioru przesyłki.

- Odebrać awizowaną przesyłkę pocztową może nie tylko adresat, ale także inna osoba zamieszkała pod tym samym co adresat adresem - podkreśla Monika Śmigielska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na taką możliwość zwraca uwagę również Tomasz Rolewicz, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers. Podkreśla, że na podstawie innego dokumentu z fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem posiadacza można również w placówce pocztowej udzielić innej osobie pełnomocnictwa pocztowego do odbioru w naszym imieniu wszystkich przesyłek pocztowych.

Pełnomocnictwo pocztowe

Może się jednak zdarzyć, że podatnik nie dysponuje żadnym dokumentem.

REKLAMA

- Listonosz ma obowiązek doręczenia przesyłki lub przekazu pocztowego osobie upoważnionej przez adresata na podstawie pełnomocnictwa udzielonego na zasadach ogólnych, a także na podstawie szczególnego pełnomocnictwa do odbioru przesyłek lub przekazów - wyjaśnia Aldona Leszczyńska.

Pełnomocnictwo pocztowe polega na tym, że adresat składa pisemne oświadczenie woli w placówce poczty w obecności upoważnionego pracownika. Co do zasady, przyjęcie pełnomocnictwa pocztowego jest odpłatne.

- Istnieje również alternatywne rozwiązanie w postaci wprowadzonej stosunkowo niedawno możliwości doręczania pism w postępowaniu podatkowym drogą elektroniczną - dodaje Monika Śmigielska, która również wskazuje na możliwość ustanowienia pełnomocnika i pełnomocnictwa pocztowego. Aby z niej skorzystać, podatnik powinien wystąpić do organu podatkowego ze stosownym wnioskiem.

Pełnomocnik podatkowy

Jeszcze innym rozwiązaniem jest ustanowienie pełnomocnika upoważnionego do doręczeń, tj. do otrzymywania przesyłek w imieniu podatnika na podstawie Ordynacji podatkowej.

- Ordynacja przewiduje możliwość ustanowienia pełnomocnika, który będzie reprezentował podatnika w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego - tłumaczy Tomasz Rolewicz. Jak wyjaśnia ekspert, wyznaczenie takiej osoby należy zgłosić naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym. Tomasz Rolewicz zwraca jednak uwagę, że doręczenie przesyłki pełnomocnikowi jest równoznaczne z otrzymaniem jej przez adresata. A to powoduje m.in., że terminy biegną już od dnia odbioru przesyłki przez pełnomocnika. Dlatego bardzo ważna jest tutaj dobra komunikacja z pełnomocnikiem.

Ekspert zwraca uwagę, że złożenie w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach podatku dochodowego pełnomocnictwa nie wywiera skutków wobec innych organów państwa.

Poważne konsekwencje

Sposobów na uniknięcie kłopotów jest zatem kilka. Konsekwencje w sprawach podatkowych mogą być bardzo bolesne. Jak podkreśla Aldona Leszczyńska, nieodebranie w terminie 14 dni pisma, które przechowywane jest na poczcie, rodzi określone skutki prawne.

- Przede wszystkim doręczenie uważa się za dokonane, pismo pozostawia się w aktach sprawy i w konsekwencji biegnie termin np. do wniesienia środka odwoławczego - mówi. Zasadniczo powołanie się na brak możliwości odbioru pisma ze względu na nieposiadanie ważnego dowodu osobistego nie powinno stanowić podstawy do przywrócenia terminu.

- W takiej sytuacji zawsze decydują okoliczności konkretnego przypadku - podkreśla Tomasz Rolewicz. Z uwagi na długie okresy na wymianę dowodów osobistych, próba wykazania, że niemożność odbioru przesyłki wyłącznie z powodu braku ważnego dowodu osobistego nie została przez podatnika zawiniona, może być trudna.

- Myślę, że przezorny podatnik powinien zabezpieczyć się przed negatywnymi konsekwencjami braku dowodu - podkreśla Monika Śmigielska.

 

 

30 dni ma podatnik na poinformowanie urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych w dowodzie

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wybory do PE 2024. PKW zarejestrowała 4 komitety koalicyjne, 27 komitetów partii i 9 komitetów wyborców

Komitety wyborcze mają czas do 2 maja na zgłaszanie list kandydatów na europosłów. Kto może startować do Parlamentu Europejskiego?

Dopłaty do zboża 2024 - rozporządzenie przyjęte! Stawki pomocy będą zróżnicowane; wnioski do 5 czerwca

Rząd przyjął rozporządzenie, na podstawie którego będzie realizowana pomoc w formie dopłat do zbóż dla producentów rolnych. Pomocą zostaną objęci producenci zbóż, którzy w od 1 stycznia do 31 maja br. sprzedali lub sprzedadzą pszenicę, pszenżyto, żyto, jęczmień i mieszankę zbożową. Wnioski o dopłaty należy złożyć do 5 czerwca 2024 r.

Ministerstwo Zdrowia: Ogłoszono konkurs ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Oferty można składać do 9 maja 2024 r.

9 maja 2024 r. minie termin składania ofert na wybór realizatorów programu in vitro. Realizatorami programu mogą być zarówno ośrodki prywatne, jak i podmioty publiczne.

Wykaz zmian na liście lektur w podstawówkach [rok 2024/2025]. Części lektur nie będzie na egzaminie ósmoklasisty

W podstawówce poza listą lektur "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego i wiersze Jarosława Marka Rymkiewicza.

REKLAMA

Ministerstwo Cyfryzacji: Jak chronić małoletnich w internecie? Grupa robocza zaczęła prace

Grupa robocza ds. ochrony małoletnich w internecie rozpoczęła działalność. Posiedzenie inauguracyjne odbyło się w Ministerstwie Cyfryzacji. Grupa robocza ma wypracować rozwiązania zwiększające ochronę małoletnich przed szkodliwymi treściami powszechnie dostępnymi w internecie.

7 maja plan dla Europy, 10 maja rekonstrukcja rządu. Napięty grafik premiera Donalda Tuska

Premier Donald Tusk poinformował o nadchodzących wydarzeniach i planach rządu. Po krótkiej przerwie spowodowanej chorobą, premier jest gotowy do intensywnej pracy.

Majówka. Kleszcze mogą zepsuć nam wypoczynek. Jak się przed nimi chronić?

Majówka to okres, który wielu z nas chce spędzić na łonie natury, ciesząc się pięknem otoczenia i towarzystwem bliskich. Jednak wraz z nadejściem wiosny, musimy pamiętać o zagrożeniu, jakie niosą ze sobą kleszcze i choroby przez nie przenoszone, takie jak kleszczowe zapalenie mózgu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby pamiętać o odpowiednich środkach ochrony, w tym o szczepieniach przeciwko KZM.

MF: Już 30 tys. uczniów bierze udział w edukacyjnym programie Finansoaktywni. Zgłoszenia do programu przyjmowane są do 6 maja br. Czekają atrakcyjne nagrody!

„Finansoaktywni” to program edukacyjny organizowany przez Ministerstwo Finansów. Misja tegorocznej edycji brzmi „Podatki płacimy, korzyści widzimy”. W tym roku w programie bierze udział prawie 30 tysięcy uczniów szkół podstawowych z 1800 klas z całej Polski. Zgłoszenia do programu i konkursu trwają do 6 maja 2024 r.

REKLAMA

Duże zmiany w wojsku. Nowy plan MON

14 sierpnia nastąpi istotna zmiana w strukturach dowodzenia Wojsk Obrony Terytorialnej. Jak poinformował wiceszef Ministerstwa Obrony Narodowej, Cezary Tomczyk, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej, WOT zostaną bezpośrednio podporządkowane Sztabowi Generalnemu Wojska Polskiego.

Bezpłatne szkolenia wojskowe dla każdego! - Trenuj z Wojskiem 5

Bezpłatne szkolenia wojskowe dla każdego ruszają. To już 5. edycja programu Trenuj z Wojskiem. Można nauczyć się posługiwania się bronią, strzelania na trenażerze, przetrwania, zachowania podczas alarmów, walki wręcz, a nawet rzutu granatem. Kiedy odbywają się szkolenia? Kto może się zgłosić?

REKLAMA