REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury odwoławcze w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, która jest wnioskodawcą dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, powinna odwoływać się od decyzji komisji organizującej konkurs, tylko gdy jest pewna, że jej projekt jest dobry. Warto się odwoływać, szczególnie gdy środki są już na wyczerpaniu i z tego powodu można nie otrzymać dofinansowania w następnej rundzie.

Procedurę odwoławczą w procesie wyłaniania wniosków o dofinansowanie, w tym rodzaj przysługujących środków odwoławczych, tryb i termin ich wnoszenia, reguluje ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658). Ponieważ ustawa określa jedynie ogólne ramy procedury odwoławczej, a ponadto wyłącza możliwości stosowania w postępowaniu o udzieleniu dofinansowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz postępowania sądowo-administracyjnego, minister rozwoju regionalnego opracował wytyczne w zakresie procedury odwoławczej dla wszystkich (krajowych i regionalnych) programów operacyjnych. Dokument ten można znaleźć na stronach internetowych: www.mrr.gov.pl w zakładce - obowiązujące wytyczne MRR.

REKLAMA

Istnieją dwie formy odwołania się wnioskodawcy od decyzji komisji oceniającej wniosek. Pierwszym jest protest, zaś drugim jest wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Drogowskaz odwołań

REKLAMA

- Wspomniane wytyczne posłużyły za drogowskaz do uregulowania procedury odwoławczej dla PO IiŚ, która umieszczona została w załączniku nr 2 do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Trzeba zaakcentować to, że procedura odwoławcza PO IiŚ odnosi się wyłącznie do projektów wybieranych w trybie konkursowym. Nie dotyczy wniosków ocenianych w trybie indywidualnym i systemowym. Informacji na temat działań, dla których przewidziany został tryb konkursowy, należy szukać w szczegółowym opisie priorytetów - informuje Paweł Fluder, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Jasiński, Jatczak, Lubbe.

Celowość korzystania przez wnioskodawców z procedury odwoławczej może uzasadniać m.in. okoliczność, że w trakcie dokonywania oceny projektu popełniono uchybienia mające wpływ na wyniki przeprowadzonej oceny. Błędy instytucji oceniających mogą polegać choćby na nieuważnym przeanalizowaniu wniosku o dofinansowanie, błędach obrachunkowych polegających na np. nieprawidłowym zsumowaniu punktów itd.

Należy pamiętać, że w komisji nie zawsze będą zasiadać fachowcy posługujący się językiem technicznym. I dlatego w przypadku oceny projektu, w szczególności jego części technicznej, mogą pojawiać się błędy w ocenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odwołać można się, gdy odrzucony projekt nie będzie miał możliwości dalszego ubiegania się o dofinansowanie, ponieważ instytucja organizująca konkurs nie ogłosi kolejnych rund naboru projektów, bo np. wyczerpane zostaną środki finansowe w danej rundzie aplikacyjnej. W takiej sytuacji odrzucony projekt będzie mógł być złożony dopiero w następnym konkursie, przy założeniu że jest on przewidziany w harmonogramie konkursów.

Nie ma również obaw, że odrzucone projekty, które pomyślnie przejdą procedurę odwoławczą, pozbawione zostaną dofinansowania wskutek wyczerpania środków pieniężnych. W tym celu utworzone będą rezerwy zabezpieczające, z funduszy przeznaczonych na konkurs. Środka odwoławczego nie wiąże się z koniecznością poniesienia przez wnioskodawcę dodatkowych kosztów, bo procedura odwoławcza wolna jest od opłat. Wnioskodawca więc nic nie traci finansowo. Proces odwoławczy nie jest jednak prosty.

Wynik odwołania

Jeżeli na podstawie zebranych informacji i dokumentów instytucja zarządzająca (IZ) danym programem uzna, że sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami wyboru projektu nie zostało przeprowadzone w sposób właściwy, to wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zostanie rozpatrzony pozytywnie. W pozostałych przypadkach wniosek taki nie zostanie uwzględniony. To oznacza, że argumenty wnioskodawcy nie zostały przyjęte i poprzednią decyzję oceny podtrzymano. Instytucja zarządzająca informuje wnioskodawcę, że rozstrzygniecie ma charakter ostateczny i że nie przysługuje od niego żaden środek odwoławczy.

Następstwem uwzględnienia środków odwoławczych, tj. protestu lub wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jest skierowanie (poza pewnymi zastrzeżeniami) projektu do ponownej oceny instytucji przeprowadzającej konkurs. Ponowna ocena jest dokonywana w terminie wskazanym w regulaminie każdego konkursu, przy uwzględnieniu treści rozstrzygnięcia wydanego w postępowaniu odwoławczym. Wyniki ponownie przeprowadzonej oceny są wiążące i kończą całą procedurę odwoławczą w odniesieniu do konkretnego projektu. Oznacza to, że wnioskodawcy nie przysługują dodatkowe środki odwoławcze. A w razie ponownej, negatywnej oceny projektu procedura wyboru w stosunku do niego zostaje zakończona.

Przyjęcie wniosku i zakończenie pozytywne odwołania nie jest równoznaczne z otrzymaniem dofinansowania. Daje jednak szansę na jego uzyskanie. Wniosek raz mylnie odrzucony może ponownie otrzymać pozytywną ocenę. Może jednak otrzymać za mało punktów albo będzie za mało środków finansowych przeznaczonych na realizację projektu. Ocena wniosków w trybie konkursowym polega m.in. na przyznawaniu za konkretne elementy wniosku określonej ilości punktów. I dlatego mimo że merytorycznie projekt może być dobry, to może mu zabraknąć np. kilku punktów na 100 możliwych, by otrzymać wsparcie finansowe.

5 ETAPÓW PROCEDURY ODWOŁAWCZEJ

1 Protest

Może być złożony pisemnie w ciągu 14 dni do instytucji pośredniczącej II stopnia lub do instytucji wdrażającej.

2 Termin rozpatrzenia protestu

Odpowiedzialna instytucja ma 30 dni na dokonanie ponownej oceny i przyjęcie argumentów wnioskodawcy.

3 Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Jest składany do instytucji zarządzającej PO IiŚ w terminie siedmiu dni, od otrzymania odmowy uwzględnienia protestu.

4 Rozpatrzenie wniosku

Termin na ponowne rozpatrzenie wniosku to 30 dni.

5 Sąd administracyjny

Istnieje możliwość odwołania się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale tylko w przypadku, gdy nastąpiły uchybienia w procedurze administracyjnej i niedopełnione zostały obowiązki przez jedną z instytucji wymienionych w procedurze odwoławczej. Nie może być zaskarżona do sądu sama negatywna ocena wniosku.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658).

• Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych – podkreśliła.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.

REKLAMA

Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

REKLAMA