REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się promować w Internecie

Rafał Wiśniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Głównym nośnikiem informacji turystycznej jest obecnie Internet. Jednak sam portal, nawet profesjonalnie i atrakcyjnie przygotowany, nie wystarczy, by potencjalni turyści dowiedzieli się o danej ofercie. Dlatego samorządy zainteresowane rozwojem turystyki muszą wykorzystywać wszystkie możliwości promocji, jakie daje sieć. Są to m.in.: fora dyskusyjne, serwisy ze zdjęciami i filmikami, systemy rezerwacyjne, witryny podróżnicze, a także blogi o atrakcjach miasta.

Według badań IPK International's European Travel Monitor z 2006 r. około 45% turystów szuka informacji o potencjalnym miejscu wypoczynku w Internecie. Dla porównania, tylko 20% radzi się w agencjach turystycznych, a 17% u przyjaciół i rodziny. Około 7% osób poszukuje informacji w broszurach. Z gazet i informacji telewizyjnej korzysta odpowiednio tylko 3 i 2% zainteresowanych.

REKLAMA

Turyści szukają w sieci przede wszystkim wiadomości na temat:

• atrakcji turystycznych,

• miejsc noclegowych,

• dojazdów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• sposobów spędzania wolnego czasu,

• danych umożliwiających porównanie konkretnych produktów turystycznych,

• biur podróży sprzedających pełny pakiet usług on-line.

Dlatego na sukces w rozwijaniu turystyki mogą liczyć tylko te samorządy, które w swoich działaniach promocyjnych wykorzystają możliwości, jakie niesie ze sobą Internet.

Nie ma cię w Internecie, to nie istniejesz

REKLAMA

Oczywiście, gminy mają własne strony internetowe i w większości wykorzystują je jako narzędzie promocji turystycznej. Jest to jednak zbyt mało, by dotrzeć z informacją do potencjalnych turystów. Portal to tylko początek obecności w Internecie.

Kolejny krok, który decyduje o sukcesie serwisu, czyli wzroście oglądalności, to pozycjonowanie strony i zgłoszenie jej do odpowiednich wyszukiwarek internetowych. Najważniejsze wyszukiwarki w Polsce to Google (70% zasięgu) oraz Onet i Wirtualna Polska (po około 30% zasięgu). Warto być we wszystkich.

Natomiast pozycjonowanie portalu to odpowiednie dobranie kluczowych słów i fraz, po wpisaniu których strona pojawi się w wyszukiwarce. Muszą być dopasowane do oferty i specyfiki gminy, a także być popularne wśród internautów. Nie jest to takie proste. Najczęściej używane hasła są już zajęte, przy czym im więcej słów i fraz wybranych dla danego portalu, tym trudniejsza promocja serwisu. Dlatego pozycjonowanie zleca się najczęściej wyspecjalizowanym firmom.

Konieczna reklama

Przy promocji internetowej nie obejdzie się bez reklamy i to zarówno za pomocą banerów, jak i kampanii AdWords (kampania linku sponsorowanego).

Banery należy umieszczać przede wszystkim na atrakcyjnych portalach opiniotwórczych, społecznościowych (np. nasza-klasa.pl) i turystycznych. Natomiast kampanie adwords są organizowane w najpopularniejszych wyszukiwarkach i polegają na wyświetlaniu adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych. Dzięki temu reklama trafia do osób już zainteresowanych tematem.

Strona www nie wystarczy

Ograniczenie swojej aktywności internetowej wyłącznie do własnej strony pozbawia jednak szerszych możliwości dotarcia do potencjalnych turystów. Dlatego warto korzystać z innych narzędzi dostępnych w sieci.

REKLAMA

Ważnym źródłem informacji są krajowe i regionalne bazy danych o atrakcjach turystycznych (np. e-Podlasie.pl). To zazwyczaj od nich rozpocznie poszukiwania zainteresowany turysta. Z tego samego względu powinno się zamieszczać informacje o swoich zasobach także na serwisach urzędów marszałkowskich.

Kolejnym miejscem w sieci, gdzie trzeba się promować, są portale umożliwiające publikację własnych filmów wideo. To przede wszystkim YouTube (jest już także wersja polska) i video.google.com. Można na nich umieszczać filmiki prezentujące atrakcje i usługi turystyczne oraz relacje z imprez widziane okiem turysty.

Poza filmami należy także zamieszczać atrakcyjne fotografie na stronach z galeriami zdjęć (np. flickr.com) oraz informacje o lokalizacji atrakcji turystycznych na mapach internetowych (np. mapy google).

Trzeba też zadbać, żeby miejscowość znalazła się w elektronicznym systemie rezerwacyjnym (połowa Brytyjczyków wyjeżdżających za granicę kupuje bilety w sieci).

Ciekawą formą promocji jest również sprzedaż pamiątek i gadżetów na serwisach aukcyjnych (np. allegro.pl, czy ebay.com). Popularność zdobywa także obecność w wirtualnym świecie gry SekondLife (jest tam już m.in. Poznań i Kraków).

W sieci trzeba być aktywnym

Jednak rozpropagowanie informacji o sobie to wciąż za mało. Samorządy powinny być w Internecie aktywne, tzn. uczestniczyć w wymianie informacji na forach i blogach internetowych poświęconych turystyce.

Urzędnicy zajmujący się promocją mogą w ten sposób anonimowo reklamować swoją miejscowość oraz dowiadywać się, co o ofercie danej gminy myślą turyści, którzy już ją odwiedzili.

Warto także inicjować dyskusje o swojej ofercie i to zarówno pod własnymi informacjami (np. na stronie www (pod filmami i zdjęciami poświęconymi gminie), jak i tworzyć nowe wątki na popularnych portalach.

Turyści zostawiają miliardy dolarów

Pierwszym skutkiem działań aktywnego samorządu powinno być zwiększenie popularności informacji o gminie, przede wszystkim poprzez wzrost liczby odwiedzających serwisy poświęcone miejscowości i atrakcjom turystycznym regionu. Łatwo to sprawdzić, większość stron ma bowiem licznik odwiedzin.

Warto również wiedzieć, czy rozszerza się obecność naszej gminy w sieci i co o niej myślą internauci, sprawdzając to w najpopularniejszych wyszukiwarkach.

Wysiłki podjęte przy promocji zrekompensują się, gdy gminę zaczną odwiedzać turyści. Według danych Instytutu Turystyki w 2008 r. nasz kraj odwiedzi prawie 16 mln turystów zagranicznych, którzy zostawią ok. 9,1 mld dolarów.

 

TRZYNAŚCIE GŁÓWNYCH ŚCIEŻEK PROMOCJI GMINY W INTERNECIE TO:

1) pozycjonowanie stron www i zgłoszenie do wyszukiwarek google.pl, onet.pl. wp.pl,

2) umieszczenie adresu www na wizytówkach i gadżetach,

3) umieszczenie reklam na banerach i poprzez kampanie AdWords (wyświetlanie adresu strony obok wyników wyszukiwania wybranych słów kluczowych),

4) sprzedaż pamiątek z miast na serwisach aukcyjnych m.in. na ebay.pl i allegro.pl,

5) wpisy o mieście (jego atrakcjach turystycznych i infrastrukturze) na forach podróżniczych (np. www.travelforum.pl), w serwisie wikipedia.pl,

6) zaznaczenie punktu na mapie google.com, targeo.pl, panoramio.com,

7) uruchomienie blogu o atrakcjach,

8) obecność w systemie rezerwacyjnym (np. pasażer.com),

9) umieszczenie filmików z atrakcjami miasta na youtube.com, video.google.com, wrzuta.pl,

10) umieszczenie galerii zdjęć miasta na np. flickr.com,

11) zamieszczenie informacji o mieście i jego atrakcjach na portalu regionalnym, np. e-podlasie.pl,

12) umieszczenie atrakcji w Banku Produktów Turystycznych prowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną,

13) umieszczenie informacji w Internetowym Systemie Informacji Turystycznej i Promocji Polski (polska.travel/pl/).

 

 

Rafał Wiśniewski


 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystarczy 3 godziny dziennie i dolegliwości masz jak w banku. Może to dotyczyć nawet co drugiego Polaka

Najnowsze badania potwierdzają starą prawdę, że granie na komputerze nie służy zdrowiu. Dlaczego jednak profesjonalni gracze, którzy poświęcają na grę bardzo dużo czasu, nie cierpią bardziej niż amatorzy?

RPO: Nauczyciele mianowani są gorzej traktowani co do ochrony przedemerytalnej. MEN rozważy zmianę przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do ministra edukacji o rozważenie zmiany przepisów Karty Nauczyciela. Chodzi o zrównanie uprawnień nauczycieli mianowanych z uprawnieniami nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, związanych z ochroną przedemerytalną i prawem do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia nauczyciela do pracy przez sąd pracy i podjęcia przez niego zatrudnienia. Barbara Nowacka, minister edukacji zapowiedziała powołanie Zespołu, który będzie analizował zgłaszane postulaty odnośnie sytuacji prawnej nauczycieli – także w zakresie ochrony przedemerytalnej i prawa do wynagrodzenia za cały okres pozostawania bez pracy w przypadku przywrócenia do pracy przez sąd pracy.

Ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną i nie zmniejszy się liczba miejsc w przedszkolach. Trzeba też zerwać łatkę miasta maczet.

Trzeba szukać oszczędności, ale ceny biletów komunikacji miejskiej nie wzrosną. Nie zmniejszy się też liczba miejsc w przedszkolach. Łukasz Gibała twierdzi też, że ma pomysł na Kraków bez partyjniactwa i opowiedział o tym w programie Gość INFOR.PL

60 złotych brutto za godzinę dodatkowych zajęć dla nauczycieli. Będzie można wykorzystać 100 dodatkowych godzin

W programie „Aktywna Szkoła” właśnie wprowadzono istotne zmiany. Osoby prowadzące zajęcia dostaną wyższe wynagrodzenie. Poszerzy się też katalog osób prowadzących zajęcia.

REKLAMA

Prezes NFOŚiGW dla "DGP": perspektywa ewentualnego wycofania dotacji dla pieców gazowych wywołuje niezadowolenie i niepewność

Decyzja o dalszym dofinansowaniu pieców gazowych w ramach programu Czyste Powietrze będzie musiała zostać podjęta w tym roku – powiedziała "Dziennikowi Gazecie Prawnej" prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.

Ile depresja Polaków kosztuje gospodarkę?

66,6% - aż tle dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów kojarzonych z depresją. Najczęściej to uczucie zmęczenia i obniżenie nastroju. To poprawa względem ubiegłego roku, ale wciąż bardzo duża liczba. Tak wynika z danych najnowszego raportu. Autorzy badania szacują, że gospodarka traci na tym około 3 mld zł rocznie. 

Dostajesz podejrzane SMS-y? Twój operator sieci komórkowej je zablokuje

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni podłączyli się do systemu służącego do wymiany informacji o fałszywych wiadomościach – telegraf.cert.pl. System służy do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS.

Egzamin ósmoklasisty - język polski. Zrób powtórkę z naszymi testami wiedzy

Egzamin ósmoklasisty już coraz bliżej. Uczniowie kończący szkołę podstawową przystąpią do sprawdzianów wiedzy w dniach 14-16 maja 2024. Przygotowaliśmy małą powtórkę z języka polskiego. 

REKLAMA

Masz 18 lat i kochasz podróżować? Sprawdź, jak wygrać podróż po Europie

Do końca kwietnia można się zgłaszać do konkursu DiscoverEU i wygrać podróż po Europie. Jakie warunki trzeba spełnić? Jak się zgłosić?  

Kongresmeni USA: Charków na krawędzi upadku, sytuacja jest rozpaczliwa

Charków jest na krawędzi upadku, historia nas osądzi, czy będziemy Chamberlainem, czy Churchillem - powiedział 16 kwietnia 2024 r. szef komisji spraw zagranicznych Izby Reprezentantów Michael McCaul. Wezwał do przyjęcia ustaw o pomocy Ukrainie i Izraelowi mimo gróźb rewolty skrajnego skrzydła partii.

REKLAMA