| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach miejskich

Partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach miejskich

Stan polskiej infrastruktury, również miejskiej, jest istotną barierą naszego rozwoju gospodarczego. Wpływa negatywnie na atrakcyjność inwestycyjną miast i zmniejsza mobilność obywateli. Jednym ze sposobów poprawy tego stanu jest stosowanie formuły PPP, sprawdzonej w innych państwach Unii Europejskiej.

Dziesięć lat temu w stolicy Hiszpanii zarządcy sektora transportu publicznego stanęli przed dylematem, co zrobić aby usprawnić system komunikacyjny w tej pięknej, lecz permanentnie zakorkowanej metropolii. Pytanie jakie włodarze Comunidad de Madrid postawili przed sobą brzmiało: "Co robić? W jaki sposób sfinansować rozbudowę metra?". Odpowiedź była prosta - zaprosić do współpracy partnera prywatnego.

Ekspansja Metro de Madrid

O naprawdę imponującym rozwoju sieci madryckiego metra świadczą fakty. W latach 1995-99 zbudowano w Madrycie 38 stacji na dystansie 56 km, co spowodowało powiększenie sieci komunikacyjnej metra do 202 stacji na dystansie 176 km. W latach 1999-2003 dobudowano 36 kolejnych stacji na dystansie 59,2 km. Oznacza to ekspansję do poziomu 238 stacji na trasach o łącznej długości 235,2 km.

Kolejnym krokiem milowym na drodze rozwoju sieci komunikacyjnej stolicy Kastylii był okres 2003-2007. W tym czasie oddano do użytku 80 nowych stacji metra.

Cele jakie postawili sobie Zarządcy Miasta (Comunidad de Madrid)

Pierwszym zasadniczym celem, który stanął przed oczami włodarzy miasta Madryt, było polepszenie dostępności komunikacyjnej przedmieść Madrytu. Drugim - zapewnienie mieszkańcom metropolii komunikacji na wysokim poziomie. Trzecim - powiększenie sieci metra.

Sposób działania, czyli co Hiszpanie zrobili?

Hiszpanie postawili na realizację kilku zasadniczych priorytetów, stanowiących narzędzia, dzięki którym osiągnięte zostały wcześniej wspomniane efekty.

Priorytetem numer jeden stała się maksymalizacja bezpieczeństwa w czasie robót budowlanych. Kolejnym priorytetem było powierzenie zarządzaniem projektem partnerowi prywatnemu jakim jest MINTRA (instytucja prywatna powołana przez miasto). Po trzecie zaś istotnym czynnikiem był wybór właściwej metody budowy.

Procedura przetargowa w systemie PPP

Procedura przetargowa trwa w Hiszpanii, co jest nader interesujące dla strony polskiej, 7 miesięcy (przetarg: 5 miesięcy, zamknięcie finansowe: 2 miesiące). Wyspecjalizowana spółka przygotowuje materiały przetargowe. Gotowy projekt umowy nie jest poddawany negocjacjom.

Zgodnie z doświadczeniami hiszpańskimi, okres od rozpoczęcia przetargu do otwarcia robót budowlanych w systemie PPP trwa średnio 70 miesięcy, w systemie tradycyjnym okres ten wynosi 91 miesięcy. Oszczędność czasu wynosi zatem 21 miesięcy.

Przy wszystkich zaletach formuły PPP należy też pamiętać, iż w warunkach hiszpańskich realizacja projektów w tym systemie jest bardziej kosztowna niż w systemie tradycyjnym. Wynika to z faktu, że wyższa cena inwestycji związana jest z szacowanym wyższym ryzykiem.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Aureus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »