| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Rodzaje umów o pracę

Rodzaje umów o pracę

Pracodawca, zatrudniając pracownika w ramach stosunku pracy, powinien określić, jaka umowa jest zawierana. Brak jednoznacznego wskazania w umowie jej rodzaju może spowodować zawarcie umowy bezterminowej.

Jeżeli w trakcie trwania umowy na zastępstwo pracodawca podejmie decyzję o jej wypowiedzeniu, będzie to możliwe za 3-dniowym okresem wypowiedzenia. W tym przypadku należy brać pod uwagę jedynie dni robocze (patrz: Przykładowy zapis postanowienia umowy na zastępstwo).

WZÓR. Przykładowy zapis postanowienia umowy na zastępstwo

Najważniejszą cechą umowy na zastępstwo jest to, że pracodawca nie musi wskazywać daty jej wygaśnięcia. W niektórych przypadkach nie jest ona zresztą w ogóle znana. Wpisanie daty końcowej może spowodować komplikacje wynikające z pomieszania cech tego rodzaju umowy ze „zwykłą” umową terminową.

PRZYKŁAD

Pracownik po wykorzystaniu całego urlopu wypoczynkowego nie stawił się w pracy. Pracodawcy oświadczył, że nie jest to możliwe, gdyż znalazł atrakcyjną pracę sezonową za granicą. Pracodawca nie zgodził się w tym okresie udzielić pracownikowi urlopu bezpłatnego, a mimo to pracownik oświadczył, że nie będzie do dyspozycji firmy jeszcze przez miesiąc. Pracodawca podjął decyzję o wysłaniu na adres pracownika oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia. Czy na czas pozostały do zwolnienia pracownika można zatrudnić kogoś na zastępstwo?

Pracodawca nie ma takiej możliwości. Umowa na zastępstwo może być zawarta jedynie na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika.

Umowa na czas wykonywania określonej pracy

Umowa ta przeznaczona jest do wykonywania prac, wobec których trudno jest ustalić, kiedy zostaną zakończone. Strony wskazują termin jej rozwiązania nie w postaci konkretnej daty, ale w postaci uzgodnienia pracy, jaka ma zostać wykonana. Umowa ta nie może być rozwiązana za wypowiedzeniem (nie ma tu możliwości przewidzenia w treści możliwości jej wypowiedzenia).

Umowa na czas określony

Umowa terminowa charakteryzuje się jednoznacznie wskazanym w jej treści okresem rozwiązania. Umowa na czas określony nie może zostać wypowiedziana, chyba że spełnione są dwa warunki:

1) umowa została zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy,

2) przy zawieraniu umowy o pracę strony przewidziały dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za dwutygodniowym wypowiedzeniem.

Pomimo że Kodeks pracy nie przewiduje maksymalnego okresu, na który umowa terminowa może zostać zawarta, a jednocześnie pozwala wprowadzić klauzulę 2-tygodniowego wypowiedzenia niezależnie od czasu jej trwania, nie oznacza to, że można zawierać bardzo długie umowy.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Wiesław Dzikowski

Księgowy, współwłaściciel i pełniący rolę wiceprezesa w firmie BR Progres sp. z o.o. Z księgowością związany od 2003 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »