REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Tomasz Gąsior

REKLAMA

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Ograniczenia kwotowe związane z pozyskiwaniem środków są różne dla poszczególnych rodzajów komitetów wyborczych i wynikają z odmiennych źródeł ich finansowania.

REKLAMA

Limit wydatków dla komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych obliczany jest dla wszystkich komitetów na podstawie takich samych zasad, z uwzględnieniem liczby mandatów w okręgach, w których komitet zarejestrował kandydatów, oraz wielkości gmin (miast), w których zgłosił on kandydatów na wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.

Ograniczenia dotyczące pozyskiwanych środków finansowych odnoszą się wyłącznie do limitu wpłat, jakich poszczególne podmioty mogą dokonywać na rzecz komitetów wyborczych. Nie ma bowiem ustalonej wysokości środków, jakie komitet może pozyskać na rzecz prowadzonej kampanii wyborczej.

Komitety wyborcze wyborców i organizacji

Limit wpłat dotyczy przede wszystkim komitetów wyborczych wyborców i komitetów wyborczych organizacji, których środki finansowe mogą pochodzić wyłącznie z wpłat nieprzekraczających 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, dokonanych przez obywateli polskich mających miejsce stałego zamieszkania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (art. 83c ust. 3 i art. 83d ust. 2 ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw; dalej: Ordynacja samorządowa).

Każda uprawniona osoba może wesprzeć zatem komitet wyborczy wyborców i komitet wyborczy organizacji kwotą nie większą niż 19 755 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komitety wyborcze partii politycznych i koalicji

Odmiennie przedstawia się sytuacja w odniesieniu do komitetów wyborczych partii politycznych i koalicji tych partii.

Tu możliwość pozyskania środków finansowych zależna jest wyłącznie od tego, jakimi środkami dysponuje partia lub partie polityczne, które powołały dany komitet i jaką kwotą zechcą one ten komitet wesprzeć. Tego rodzaju komitety wyborcze mogą być bowiem finansowane wyłącznie z Funduszy Wyborczych tworzących je partii politycznych (art. 83c ust. 1 i ust. 2 Ordynacji samorządowej).

Ustawodawca nie wprowadził natomiast żadnego ograniczenia co do wysokości środków finansowych przekazywanych z Funduszu Wyborczego partii na rachunek jej komitetu wyborczego.

Ustanowił jednak dość szczegółowe regulacje odnoszące się do pozyskiwania środków finansowych przez same partie polityczne, które wskazują źródła, z jakich partie mogą czerpać korzyści, oraz wysokość pozyskiwanych środków (limity wpłat od osób fizycznych, zasady obliczania dotacji podmiotowej czy subwencji). Partiom nie pozostawiono w tej kwestii żadnej dowolności.

Czytaj także: Jak skutecznie promować samorządowych liderów i ekspertów>>

Wydatki w wyborach radnych do rad i sejmików

REKLAMA

Mimo że komitet wyborczy, przestrzegając regulacji dotyczących wysokości wpłat od jednej osoby fizycznej, może pozyskiwać na cele kampanii wyborczej nieograniczoną ilość środków finansowych, to wydatkować może wyłącznie kwoty określone indywidualnym limitem, ustalanym poprzez sumowanie kwot obliczonych na zasadach określonych w Ordynacji samorządowej oraz w ustawie z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

W wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw limit wydatków oblicza się, mnożąc kwotę przypadającą na jeden mandat radnego, ustaloną oddzielnie dla każdej z kategorii rad, przez liczbę mandatów w okręgu lub okręgach, w których komitet wyborczy zarejestrował kandydatów, bez względu na liczbę kandydatów zgłoszonych przez dany komitet, a następnie dodaniu tych kwot.

Kwota określona w Ordynacji samorządowej, przypadająca na jeden mandat radnego wynosi w wyborach do:

1) rady gminy w gminach do 20 tys. mieszkańców – 750 zł,

2) rady gminy w gminach powyżej 20 tys. mieszkańców oraz w wyborach do rad dzielnic miasta stołecznego Warszawy – 1000 zł,

3) rady powiatu – 2000 zł,

4) rady miasta w miastach na prawach powiatu – 3000 zł,

5) sejmiku województwa – 5000 zł.

Czytaj także: Skuteczne narzędzia kampanii wyborczej>>

Wydatki w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów

Limit wydatków ustalany jest również w odniesieniu do kampanii wyborczej wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

W gminach do 500 tys. mieszkańców limit wydatków ustala się, mnożąc liczbę mieszkańców danej gminy przez kwotę 50 groszy.

W gminach powyżej 500 tys. mieszkańców, pierwsze 500 000 mnoży się przez kwotę 50 groszy, a nadwyżkę ponad 500 000 przez kwotę 25 groszy.

REKLAMA

Istotnym elementem w ustalaniu limitu wydatków w wyborach organów wykonawczych JST jest zatem liczba mieszkańców danej gminy. Informację o liczbie mieszkańców w odniesieniu do poszczególnych gmin, według stanu na koniec roku poprzedzającego rok, w którym odbywają się wybory, podaje do publicznej wiadomości Komisarz Wyborczy w formie komunikatu w dzienniku o zasięgu wojewódzkim, w terminie siedmiu dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia o zarządzeniu wyborów.

Dla komitetu, który oprócz kandydatów na radnych zarejestrował kandydatów na wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast, ogólny limit wydatków oblicza się, sumując wszystkie limity. W ramach jednego łącznego limitu wydatków na kampanię wyborczą komitet swoimi środkami dysponować może dowolnie. Powtarzając za S. Gebethnerem, tylko jego wewnętrzną sprawą jest, ile środków przeznaczy on na wspólną kampanię wyborczą prowadzoną w okręgach, a ile na promowanie poszczególnych kandydatów.

Jeżeli więc do czasu tzw. I tury wyborów komitet wydatkuje całą ustaloną dla niego maksymalną kwotę, a jego kandydat bądź kandydaci na wójta będą uczestniczyli w II turze wyborów, to w okresie od podania informacji o konieczności przeprowadzenia ponownego głosowania do dnia tego głosowania nie będzie mógł dokonywać już żadnych zakupów i ponosić wydatków.

Nadwyżka

Jeżeli komitet pozyskał na cele kampanii kwotę wyższą niż ustalony dla niej limit, ale również gdy kwota ta mieści się w tym limicie, ale jest wyższa od kwoty dokonanych wydatków, czyli komitet uzyskał nadwyżkę, zobowiązany jest do jej przekazania, bądź na rzecz instytucji charytatywnej (komitet wyborczy wyborców i komitet wyborczy organizacji), bądź na Fundusz Wyborczy tworzącej go partii (komitet wyborczy partii politycznej i koalicyjny komitet wyborczy partii politycznych).

Podstawy prawne

•  Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. nr 113, poz. 984; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 213, poz. 1652)

•  Ustawa z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (j.t. Dz.U. z 2003 r. nr 159, poz. 1547; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 57, poz. 356)

•  Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 857; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 213, poz. 1652)

•  Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z 24 lipca 2009 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2010 roku (M.P. nr 48, poz. 709)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych – podkreśliła.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.

REKLAMA

Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

REKLAMA