REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dowód osobisty, Sprawy obywatelskie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W listopadzie 2021 r. został założony 13-milionowy Profil Zaufany

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazał informację o 13-milionowym Profilu Zaufanym założonym w Polsce. Osoby posiadające Profil Zaufany mogą bez wychodzenia z domu załatwić szereg spraw w urzędach związanych z samochodami, dowodami osobistymi, meldunkiem. Profil jest narzędziem weryfikacji tożsamości dla około 13,2 mln Polaków. Umożliwia składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego. Pozwala na korzystanie z szeregu usług oferowanych przez urzędy na platformie ePUAP czy kontakt z ZUS. Dlatego każdego dnia listopada 2021 r. średnio niemal 7800 Polaków zakładało Profil Zaufany, a ponad 10 tysięcy pobierało aplikację mObywatel.

Nowe dowody osobiste od 7 listopada 2021 r.

Nowe dowody osobiste - jak będą wyglądać? Kiedy wymiana dowodów?

Wymiana dowodu osobistego - jak złożyć wniosek?

Wymiana dowodu osobistego - jak złożyć wniosek? W czerwcu ponad 140 tysiącom osób upłynie termin ważności dowodu osobistego. Nieważny dowód to spory problem. Dlatego, aby go uniknąć, warto już teraz zawnioskować o nowy dokument. Najszybciej i najwygodniej zrobić to przez internet.

Nowe dowody osobiste - czy są bezpieczniejsze?

Nowe dowody osobiste zaczną być wydawane od 2 sierpnia 2021 roku. Czy są bezpieczniejsze? Czy rządowa aplikacja mObywatel ochroni nas przed kradzieżą danych osobowych?

REKLAMA

Spis powszechny ludności i mieszkań - nowe zadanie JST na rok 2021

W życie weszła uchwalona przez Sejm ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (dalej: ustawa spisowa). Zatem w kolejnych latach na obszarze Polski zostaną przeprowadzone dwa obowiązkowe spisy powszechne. Pierwszy, o którym pisaliśmy szerzej w poprzednim numerze GSiA, odbędzie się już w roku 2020 i będzie powszechnym spisem rolnym. Drugi, zaplanowany do przeprowadzenia w roku 2021, będzie dotyczył pozyskania aktualnych informacji o liczbie ludności i charakterystyce gospodarstw domowych oraz warunków mieszkaniowych i stanie zasobów mieszkaniowych i budynkowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. Choć temat spisu powszechnego planowanego na rok 2021 wydaje się odległy, już niebawem gminy powinny zacząć planować przeprowadzenie działań umożliwiających sprawne przeprowadzenie tak dużego przedsięwzięcia.

Ochrona danych osobowych a narodowy spis powszechny ludności 2021 r.

W dniu 6 września 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Spis zostanie przeprowadzony w terminie od dnia 1 kwietnia do dnia 30 czerwca 2021 r.

Nowe dowody osobiste od 4 marca 2019 r.

Nowe dowody osobiste z warstwą elektroniczną już od 4 marca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.

REKLAMA

Nowe wzory paszportów 2018

Wzór nowych paszportów znaleźć można w projekcie rozporządzenia w sprawie nowego wzoru paszportów. Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu przez internet

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat dotyczący zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez internet. Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego? Jak to zrobić?

Zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną

Nowela ustawy o ewidencji ludności podpisana przez prezydenta. Dzięki nowelizacji, o której mowa w zdaniu poprzednim możliwe będzie zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną.

V edycja konferencji „Klient w Urzędzie” – o nowoczesnej obsłudze interesanta

24-25 kwietnia 2018r. Europejskie Centrum Solidarności,Gdańsk

Zmiany w ustawie o kosztach komorniczych już od 1 stycznia 2019 r.

Prezydent podpisał ustawę o kosztach komorniczych w dniu 30 marca 2018 r. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Procedura pobierania opłat abonamentowych od osób niepełnosprawnych

Osoby z niepełnosprawnościami nie powinny być zmuszane do osobistej wizyty na poczcie, aby potwierdzać swe uprawnienia do zwolnienia z opłat – ocenił RPO Adam Bodnar w piśmie do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

Tworzenie funduszy na realizację pomysłów mieszkańców obowiązkowe

Budżety obywatelskie we wszystkich miastach na prawach powiatu będą obowiązkowe. Kto to sfinansuje?

Karta seniora a dane z dowodu osobistego

Do wniosku o wydanie Karty Seniora nie trzeba dołączać kserokopii dowodu osobistego?

Zmiany w opłatach komorniczych 2017 r.

Nowelizacja ustawy o komornikach sądowych weszła w życie. Wprowadzono niższe stawki dla dłużników dobrowolnie opuszczających lokal.

Po nowelizacji Kpa z 2017 roku prawo działa na korzyść obywatela

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?

Ustawa o Narodowym Instytucie Wolności uchwalona

Ustawa wprowadzająca nową instytucję Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego uchwalona przez Sejm. Narodowy Instytut Wolności ma wspierać organizacje pozarządowe.

Już w 2018 r. zameldujesz się przez internet!

Od 2018 r. będzie można zameldować się bez stania w kolejkach i konieczności wizyty w urzędzie. Możliwość zameldowanie się przez internet została przewidziana w projekcie ustawy o ewidencji ludności.

Samoopodatkowanie mieszkańców

Samoopodatkowanie mieszkańców to oryginalny pomysł na finansowanie realizacji zadań publicznych. Świadczy ono o przywiązaniu do swojej „małej ojczyzny”. Jest to także sygnał, że władze lokalne nie zapewniają świadczeń na wymaganym poziomie, ale w świadomości mieszkańców winowajcą nie są tu władze, tylko faktyczny brak odpowiednich środków finansowych.

Zmiany w podziale terytorialnym Polski już w 2018 r.

Już w 2018 r. w Polsce będziemy mieć nowy podział terytorialny. Zmiany ma odczuć ponad 117,4 tys. obywateli. Zmienić mogą się chociażby granice miasta Ostrołęka.

Sędziów SN powoła Krajowa Rada Sądownictwa - zmiany w projekcie ustawy o SN

PiS zmienia projekt ustawy o SN. Nowe zapisy wzmacniają rolę Krajowej Rady Sądownictwa. Co jeszcze gwarantują proponowane regulacje?

Partnerskie traktowanie obywateli od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) promuje bardziej partnerskie podejście do obywatela niż kiedykolwiek wcześniej. Objawia się to m.in. poprzez wprowadzenie nowych metod polubownego rozstrzygania kwestii spornych, a także skrócenie czasu trwania postępowania.

Komu państwo może dopłacić do czynszu?

Dodatki mieszkaniowe w Polsce mają niewielką wartość (średnio 204 zł/m-c w 2015 r.), ale są dość popularne i łatwe do uzyskania. Taką państwową dopłatę do kosztów utrzymania lokalu lub domu, otrzymuje około 370 000 polskich gospodarstw domowych. Liczba i wartość wypłacanych dodatków (ok. 0,90 mld zł w 2015 r.) zapewne byłaby większa, gdyby wszystkie uprawnione osoby wiedziały o przysługującej im pomocy mieszkaniowej. W związku z tym, warto pokrótce przedstawić zasady przyznawania i obliczania dodatków mieszkaniowych, które niestety są dość skomplikowane.

E-administracja - ustawa podpisana

Sprawy administracyjne będzie można załatwić za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

Kogo czeka wymiana dowodu osobistego w 2017 r.

Obowiązkiem a zarazem uprawnieniem każdego pełnoletniego obywatela zamieszkującego na terytorium RP, jest posiadanie ważnego dowodu osobistego. W sytuacji, w której nasz dowód osobisty utracił ważność, jesteśmy zobowiązani do jego wymiany na nowy. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, w 2017 r. aż 8 mln otrzyma nowy dowód osobisty.

Jak założyć partię polityczną?

Zgodnie z zasadą pluralizmu politycznego obywatelom RP przysługuje prawo do tworzenia partii politycznych. Konieczne jest jednak spełnienie kilku wymogów, które stawia ustawa o partiach politycznych.

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Opłaty urzędowe za pomocą smartfona

Od końca września 2016 r. w wybranych urzędach można uiszczać opłaty urzędowe za pomocą smartfonów, m.in. za wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdów. W najbliższych miesiącach płatności mobilne za pośrednictwem aplikacji mają być dostępne w większości urzędów w całym kraju. Jak działa aplikacja?

Ustawa o dokumentach publicznych - dowód osobisty, paszport, prawo jazdy lepiej chronione

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował i skierował 6 grudnia 2016 r. do konsultacji publicznych projekt ustawy o dokumentach publicznych. Ustawa ta ma dać podstawę prawną dla lepszej ochrony przed fałszerstwami takich dokumentów, jak m.in. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu, karta pojazdu, książeczka żeglarska itd. Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych, pozwalający na sprawdzenie wzorów obowiązujących dokumentów z ich opisem, a także opisem zabezpieczeń i sposobem weryfikacji ich autentyczności, który będzie dostępny przez internet.

Dowód osobisty i prawo jazdy w telefonie już w 2017 r.

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad wdrożeniem możliwości korzystania z dowodu osobistego i prawa jazdy w formie elektronicznej za pomocą telefonu komórkowego. Planowane zmiany mają obowiązywać już od 2017 r.

Dowód osobisty w smartfonie, czyli nowość w e-administracji

Trwają prace nad wdrożeniem możliwości połączenia obecnie funkcjonujących różnych metod potwierdzania swoich uprawnień za pomocą kart plastikowych (karty kredytowe, lojalnościowe, mieszkańca, dowody osobiste) w jedną elektroniczną formę zapisaną na nośnik teleinformatyczny, jakim jest m.in. smartfon.

Wyrobienie dowodu osobistego w dowolnym urzędzie gminy

Nowy dowód osobisty wyrobimy w dowolnym urzędzie gminy w kraju (lub drogą elektroniczną), niezależnie gdzie jesteśmy zameldowani. Wniosek będziemy musieli podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy.

Od 1 marca 2015 r. dowody osobiste bez adresu zameldowania

Kto złoży wniosek o dowód osobisty po 1 marca 2015 r., otrzyma dokument w nowej szacie graficznej i nowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to jednak, że stare dokumenty tracą ważność.

Dowód osobisty 2015 - wzór

Nowy wzór dowodu osobistego będzie obowiązywał od 1 marca 2015 roku. Dowód będzie można wyrobić w najbliższym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku. Dotychczas mogliśmy to zrobić tylko w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania.

Nowe dowody osobiste od 1 marca 2015 r. - poparcie Senatu

Nowelizacja zmienia termin wejścia w życie zmian ustaw o dowodach osobistych, o ewidencji ludności oraz Prawa o aktach stanu cywilnego. Przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów zaakceptował Senat.

Nowe dowody osobiste od 1 marca 2015 roku

Rząd przesunie termin wprowadzenia nowych dowodów osobistych z 1 stycznia na 1 marca 2015 roku. W myśli przepisów, które miały wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku utworzony miał zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych.

REKLAMA