REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Informacja publiczna, Kodeks postępowania administracyjnego

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Z kim nocowała pani prezydent? Czy to jest informacja publiczna? [WSA we Wrocławiu]

Informacja o tym z kim nocowała prezydent miasta w pokoju hotelowym, za który zapłaciła gmina jest informacją publiczną – wynika z orzeczenia WSA we Wrocławiu. 

Decyzja prawomocna a decyzja ostateczna

Kiedy decyzja administracyjna jest ostateczna, a kiedy prawomocna? Czy można używać tych określeń zamiennie? Zasada trwałości decyzji administracyjnej nie jest zasadą bezwzględnie obowiązującą.

Zakres postępowania dowodowego we wznowionym postępowaniu

Postępowanie dowodowe w ramach większości procedur nadzorczych ma bardzo ograniczony charakter. Na tym tle wyróżnia się jednak wznowione postępowanie administracyjne. W jego toku organ powinien przeprowadzić postępowanie dowodowe nie tylko co do przesłanek wznowienia, lecz także w odniesieniu do meritum rozstrzygnięcia.

Decyzje organu odwoławczego w sprawach o dostęp do informacji publicznej

Postępowanie w sprawie udostępnienia informacji publicznej. Od decyzji wydawanych w sprawach zainicjowanych wnioskiem o dostęp do informacji publicznej przysługuje odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Organ rozpatrujący taki zwyczajny środek odwoławczy jest jednak ograniczony (w porównaniu z innymi postępowaniami administracyjnymi) w możliwych do zastosowania rozstrzygnięciach. Wynika to ze specyfiki postępowania dostępowego.

REKLAMA

Udostępnianie informacji publicznej przez CUW

Centrum usług wspólnych (CUW), jako jednostka organizacyjna gminy, jest podmiotem zobowiązanym do udzielania informacji publicznych.

Skarga w postępowaniu administracyjnym

Postępowanie administracyjne - skarga. Konstytucyjne prawo do składania skarg do organów administracji publicznej przysługuje każdemu obywatelowi. Skarga jest społeczną formą kontroli wobec administracji. W ten sposób dokonywana jest ochrona interesu własnego, a także interesu publicznego czy interesu innej osoby za jej zgodą. Chociaż skarga jest instrumentem znanym, jej prawidłowe procedowanie często jest problematyczne.

Radny a dostęp do informacji publicznej

Radny ma takie samo prawo do złożenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej jak każdy inny obywatel. Innymi słowy, uprawnienia radnych o dostępie do informacji związanych z działalnością gminy nie wyłączają możliwości korzystania przez nich z ustawy o dostępie do informacji publicznej.

NSA: plany urlopowe starosty są informacją publiczną

Plany urlopowe starosty co do terminów i liczby wykorzystanych dni są informacją publiczną.

REKLAMA

RPO: Jawny rejestr umów powinien uwzględniać prawo do prywatności

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do premiera Mateusza Morawieckiego o informacje dotyczące zasad prowadzenia jawnego rejestru umów, który będzie obowiązkowy w administracji publicznej od lipca br.

Kiedy urząd może opóźnić udostępnienie informacji publicznej

Otrzymanie od jednego podmiotu kilkudziesięciu wniosków o udostępnienie informacji publicznej uzasadnia wydłużenie 14-dniowego terminu ustawowego na załatwienie wniosku.

Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy

Kiedy odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest zasadna?

Odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego przez JST

Odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego. Przeprowadzenie merytorycznej oceny żądania strony wymaga wcześniejszego wszczęcia postępowania administracyjnego. Tylko w wyjątkowej sytuacji możliwe jest wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia i tym samym rezygnacja z rozpatrzenia wniosku.

Umowa o pracę to informacja publiczna

Umowa o pracę - informacja publiczna. Treść umowy o pracę osoby pełniącej funkcję publiczną stanowi informację publiczną. Z takiej umowy mogą wynikać kwestie dotyczące dysponowania majątkiem publicznym oraz zasady działania danej jednostki, a te podlegają upublicznieniu. Nie oznacza to jednak wyłączenia ochrony prywatności. Organ zobowiązany jest do ustalenia, czy informacja nie narusza godności i intymności osoby, której dotyczy. Takie stanowisko wynika z orzeczenia NSA.

Koniec z reprywatyzacją - nowelizacja Kpa

Reprywatyzacja - nowelizacja Kpa. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Czy to koniec dzikiej reprywatyzacji?

Nowelizacja KPA - czy to koniec reprywatyzacji?

Nowelizacja KPA - czy to koniec reprywatyzacji? Jakie sprawy obejmie nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego? Czy będzie dotyczyła jedynie spraw reprywatyzacyjnych?

Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie są informacją publiczną

Czy wójt ma obowiązek udostępnić informacje o składanych przez gminę wnioskach dotyczących zasiedzenia w trybie przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej?

Cofnięcie wniosku o dostęp do informacji publicznej

Jakie działania powinien podjąć organ będący adresatem wniosku o udostępnienie informacji publicznej, jeśli po wezwaniu wnioskodawcy do wykazania istnienia szczególnie uzasadnionego interesu publicznego przesądzającego o konieczności udostępnienia informacji publicznej wnioskodawca cofnął swój pierwotny wniosek?

Nadużycie prawa do informacji publicznej

Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może stanowić podstawy do otrzymania informacji we własnej sprawie.

Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie stanowią informacji publicznej

Żądanie udostępnienia kserokopii wniosków o zasiedzenie nie podlega realizacji w reżimie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Udostępnieniu podlega jakkolwiek wyciąg działek, które były przedmiotem wniosków o zasiedzenie składanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Wynagrodzenie nauczyciela jest informacją publiczną

Do szkoły wpłynął wniosek o udostępnienie - w trybie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej - informacji o wynagrodzeniu każdego nauczyciela zatrudnionego w szkole - z podaniem imienia i nazwiska. Wniosek zawiera też żądanie podania tych informacji w podziale na przedmiot nauczania, staż pracy i wymiar godzin pracy. Czy dyrektor szkoły może udzielić takiej informacji, czy też powinien odmówić ze względu na fakt, że nie są to informacje publiczne?

Nieprecyzyjne żądanie nie stanowi wniosku o informację publiczną

Żądanie oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a brak wyraźnej podstawy prawnej do uzupełniania wniosku powoduje, że podmiot powinien ograniczyć się do poinformowania, że wniosek nie jest wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.

Zdalny tryb obradowania a wykluczenie z posiedzenia publiczności

Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie przeznaczenia środków na zakup respiratora do szpitala powiatowego. Transmisja obrad online była zachowana przez ustawienie w budynku starostwa - lecz poza salą posiedzeń rady - dużego monitora wizyjnego, pokazującego na żywo obrady. Publiczność nie miała jednak możliwości uczestniczenia w posiedzeniu. Obecnie w specustawie przyjęto możliwość zdalnego trybu obradowania rady. Uchwała, o której mowa, podjęta została jednak jeszcze przed wejściem tego przepisu w życie. Czy uchwała ta jest wobec zaistniałej sytuacji nieważna?

Uwagi mieszkańców zgłaszane podczas konsultacji społecznych w ankietach to także informacja publiczna

Wszystko co jest związane ze sprawowaniem władzy i mieści się w pojęciu spraw publicznych jest informacją publiczną w myśl ustawy o dostępie do informacji publicznej. Z wyłączeniem tajemnic prawnie chronionych, organ ma obowiązek udzielić pełnej i kompleksowej odpowiedzi na żądane we wniosku informacje – również w zakresie składanych przez mieszkańców uwag, wniosków i ankiet.

Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nigdy nie może pozostać bez odpowiedzi. Organ musi udostępnić informację publiczną, wydać decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia albo poinformować, jeśli nie jest w posiadaniu wnioskowanej informacji.

Odszkodowanie za składniki majątkowe znajdujące się na wywłaszczonej nieruchomości

WSA w Rzeszowie oddalił skargę Polskiego Związku Działkowców-Stowarzyszenie Ogrodowe na decyzję Wojewody w przedmiocie ustalenia odszkodowania za składniki majątkowe znajdujące się na nieruchomości. W sprawie dokonano następujących ustaleń faktycznych i prawnych.

Przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy na spadkobiercę właściciela budynku

Syn właścicieli budynku wystąpił z wnioskiem o przeniesienie na niego decyzji o warunkach zabudowy na nadbudowę budynku mieszkalnego. Jeden z rodziców już nie żyje i nie ma możliwości uzyskania od niego zgody na przeniesienie decyzji. Syn uważa, że jako spadkobierca zmarłej strony postępowania ma prawo do przeniesienia na niego tej decyzji. Czy w takiej sytuacji przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy jest dopuszczalne?

Zaświadczenia w postępowaniu administracyjnym

Uregulowane w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego zaświadczenia mają cechy w sposób precyzyjny określone przez ustawodawcę. Zaświadczenie musi zostać wydane w sytuacji, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga określony przepis prawa lub też gdy osoba ubiega się potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego ze względu na swój interes prawny.

Nowy model naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym

W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.

Pozycja ustrojowa Kierownika ZGK w aspekcie dostępu do informacji publicznej

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej nie jest organem władzy publicznej, gdyż w zakresie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest on jedynie podmiotem reprezentującym podmiot zobowiązany tj. jednostkę organizacyjną gminy.

Nowe zasady wnoszenia pism z zagranicy

Nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zostało zrównane w skutkach z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej.

Przewodniczący nigdy nie może decydować za radę gminy

Przewodniczący rady gminy nie może samodzielnie decydować o rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji. Jest to wyłączna kompetencja rady.

Gminna korespondencja może być informacją publiczną

Do gminy wpłynął wniosek o udostępnienie - w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej - korespondencji, jaką urząd prowadził z inżynierem kontraktu na wskazanej budowie. Czy gmina może odmówić udostępnienia tej korespondencji, powołując się na to, że są to dokumenty wewnętrzne, które nie są wyrazem oficjalnego stanowiska gminy, a jedynie służą wymianie informacji i uzgadnianiu poglądów i jako takie nie stanowią informacji publicznej.

Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.

Ekspertyzy i opinie Kolegium prezydenta miasta jako informacja publiczna

Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019r. (IV SAB/Wr 194/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Związku Zawodowego Pracowników Urzędu Miejskiego W. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Przeliczenie emerytury dla kobiet z rocznika 1953

Kobiety z rocznika 1953 wnioskują o kolejne przeliczenie emerytury. Czy wznowienie postępowania będzie możliwe?

Decyzja środowiskowa - zmiany w procedurze

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.

Procedura nakładania administracyjnych kar pieniężnych

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.

Koszt pracy pracownika dodatkowym kosztem udostępnienia informacji publicznej?

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[1] [dalej: udip], dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Przepis art. 15 ust. 1 udip stanowi z kolei, iż jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym 2019 r.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim.

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Kiedy można zaskarżyć uchwałę gminy?

Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.

Co to jest ugoda administracyjna?

Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda?

Ponaglenie w postępowaniu administracyjnym

Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym.

Mediacja w k.p.a.

Mediacja w postępowaniu administracyjnym obecna jest stosunkowo niedługo, bo zaledwie od 2017 r. Mediacja to alternatywna metoda rozwiązywania sporów, która pozwala na polubowne załatwienie sprawy przy udziale bezstronnego i neutralnego mediatora. Jakie zasady obowiązują w mediacji?

Milczące załatwienie sprawy po nowelizacji k.p.a.

Regulacje dotyczące milczącego załatwienia sprawy obowiązują zaledwie od 2017 r. Milczące załatwienie sprawy ma rozwiązać kwestie bezczynności organu administracji, a w pewnych przypadkach przyśpieszyć postępowania administracyjne. Warto znać właściwe terminy oraz tryby, w których sprawa zostaje załatwiona milcząco.

Administracyjne kary pieniężne po nowelizacji k.p.a.

Chociaż administracyjne kary pieniężne nie są nową instytucją w prawie, przepisy regulujące zasady ich wymierzania obowiązują zaledwie od 2017 r. Warto wiedzieć, jakimi przesłankami muszą kierować się organy wymierzając administracyjne kary pieniężne oraz jakie są terminy przedawnienia tych sankcji.

Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie

Wniosek o sporą ilość informacji publicznej, wymagający dużego nakładu pracy, połączony z wysiłkiem intelektualnym i powodujący dezorganizację pracy podmiotu zobowiązanego sprawia, że dotyczy informacji publicznej przetworzonej.

REKLAMA