REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienie, Wykonawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Brak reakcji wykonawcy na wezwanie zamawiającego a zatrzymanie wadium

W urzędzie miasta prowadzimy postępowanie w sprawie zamówienia publicznego. Wezwaliśmy wykonawcę (7 dni) z ofertą o najwyższej ocenie do złożenia brakującego dokumentu potwierdzającego okoliczności z art. 25 ust. 1 upzp (spełnienie warunków usługi określonych przez zamawiającego). Wezwanie pozostało bez odpowiedzi, a wykonawca po terminie oświadczył (drogą mailową), że się wycofuje. Czy w tej sytuacji należy zwrócić wadium, czy wysłać ponownie wezwanie?

Zespół do nadzoru nad realizacją udzielonego zamówienia

Nowe P.z.p. nie tylko wprowadza dotychczas nieznane rozwiązania ale również żegna niektóre spośród aktualnie obowiązujących. W przepisach nowego P.z.p. próżno szukać trybu zapytania o cenę czy licytacji elektronicznej jak również unormowań dotyczących zespołu do nadzoru nad realizacją udzielonego zamówienia. Powyższe ukazuje, że pomimo, że przepisy nowego P.z.p. w szerszym zakresie niż aktualne regulacje zamówieniowe zauważają etap realizacji umowy, to ustawodawca nie powielił wszystkich dotychczasowych rozwiązań dotyczących wskazanego etapu procesu nabywczego.

Fakultatywne wykluczenie wykonawcy w nowym Prawie zamówień publicznych

Nowe P.z.p. zachowuje podział przesłanek wykluczenia na dwie kategorie: obligatoryjne oraz fakultatywne podstawy eliminacji wykonawcy z postępowania. Zmianie ulegnie m.in. ustawowa kwalifikacja  niektórych podstaw wykluczenia do jednej z ww. kategorii. Dodatkowo wprowadzona zostanie reguła zgodnie z którą nie zawsze zastrzeżenie fakultatywnej podstawy wykluczenia będzie skutkowało obowiązkiem jej zastosowania.

Zmiana wartości zamówienia a skorzystanie z wolnej ręki

Wyraźne rozdzielenie regulacji proceduralnych właściwych dla zamówień o wartości unijnej oraz krajowej stanowi znak rozpoznawczy nowego P.z.p. Zabieg nakierowany m.in. na zwiększenie przejrzystości aktu regulującego materię zamówień publicznych, w niektórych przypadkach może być źródłem wątpliwości interpretacyjnych.

REKLAMA

Odsetki od odsetek powstające na kontach, na których złożono wadium

Powiat posiada oprocentowane rachunki bankowe, na których przechowywane są wadia oraz zabezpieczenia należytego wykonania umów. Konto wadium jest jedno, natomiast konta zabezpieczeń są otwierane na każdego z kontrahentów. W związku z faktem, że kwoty na kontach znajdują się przez kilka miesięcy, powstaje problem naliczania odsetek od już naliczonych odsetek. Odsetki od wadium oraz odsetki od zabezpieczenia należytego wykonania umowy naliczane są od dnia wpłaty do dnia poprzedzającego zwrot. Wyliczone w ten konkretny sposób odsetki zwracane są kontrahentom.

Dołączanie dokumentów przedmiotowych do oferty

Pomimo, że w nowym P.z.p. przewidziano rozwiązania dotychczas nieznane przepisom prawa zamówień publicznych, to zasadniczo ustawa ta wprowadza szereg drobnych zmian, w tym zmierzających do doprecyzowania lub zwiększenia klarowności aktualnie obowiązujących rozwiązań. Niektóre z zaproponowanych mechanizmów stanowią odstąpienie od rozwiązań, wprowadzonych przy okazji implementowania do krajowego porządku prawnego rozwiązań dyrektyw zamówień z 2014 r. Przykładem takiej zmiany, jest odstąpienie od aktualnie obowiązujących reguł dotyczących składania przez wykonawców dokumentów na potwierdzenie, że oferowane świadczenia spełniają wymagania określone przez zamawiającego.

Self-cleaning - droga do oczyszczenia wykonawcy

W czerwcu 2019 r., ze względu na zaniedbanie obowiązków przez pracownika realizującego projekt, musiałam rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający poinformował mnie, że w przypadku ubiegania się o zamówienie w kolejnych latach mogę podlegać wykluczeniu z udziału w przetargach, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Czy pomimo tego, że zapłaciłam naliczone kary umowne, będzie można wykluczyć moją firmę z udziału w przyszłych przetargach?

Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych [PODCAST]

W praktyce obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych dotyczy instytucji publicznych. Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający nie ma prawa odmówić przyjęcia od wykonawcy ustrukturyzowanej faktury elektronicznej wystawianej w ramach realizacji zamówienia publicznego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania podcastu.

REKLAMA

Obowiązki informacyjne w art. 13 RODO a zamówienia publiczne

Zamawiający obowiązany jest w treści dokumentacji przetargowej zawrzeć informacje wymagane przez przepisy RODO.

Zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych w kwietniu 2019 r.

Rewolucyjne zmiany w Prawie zamówień publicznych już niedługo. W kwietniu 2019 r. projekt ustawy trafi na Stały Komitet RM.

Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r.

Już 1 stycznia 2019 r. zmieniły się przepisy dotyczące szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Sprawdź zmiany!

Stosowanie zamówień in house w przypadku nieruchomości mieszanych

Interpelacje poselskie coraz częściej dotyczą systemu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym możliwości stosowania zamówień in house w przypadku nieruchomości mieszanych.

E-fakturowanie w zamówieniach publicznych już w 2019 r.

Ustawa dotycząca e-fakturowania w zamówieniach publicznych z podpisem Prezydenta. Ustawa wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2019 r., z wyjątkiem przepisów, dla których przewidziano wejście w życie 1 stycznia 2019 r.

XX ZJAZD SPECJALISTÓW I EKSPERTÓW DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 15-16 listopada przez firmę ApexNet. 

Zamówienia in house w Prawie zamówień publicznych

Polski ustawodawca wprowadził z dniem 1 stycznia 2017 r. w Prawie zamówień publicznych (Pzp) zamówienia in house jako podtyp zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust 1 pkt 12), 13) i 14) Pzp).

Monitoring stopnia uwzględniania przez jednostki administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w świetle realizacji Zaleceń Rady Ministrów

Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2017 r. przyjęte przez Radę Ministrów.

Zmiany w zakresie fakultatywnych przesłanek unieważnienia postępowania

Zawarty w art. 93 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, dalej: P.z.p.) katalog przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma charakter zamknięty. W jego skład wchodzą przede wszystkim przesłanki obligatoryjne, których ziszczenie się zobowiązuje zamawiającego do unieważnienia postępowania. W katalogu przewidziane są również przesłanki fakultatywne, które umożliwiają zamawiającemu unieważnienie postępowania, nie nakazując mu podjęcia tej czynności. Do drugiej z wymienionych kategorii przynależą przesłanki przewidziane w art. 93 ust. 1a i 1b P.z.p., których modyfikacja została przewidziana w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (1).

Elektronizacja zamówień publicznych a RODO

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem konferencję ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH A RODO.

Zamawiający i wykonawca nie mogą dowolnie modyfikować wiążącego ich kontraktu

Zmiany treści umów w sprawie zamówienia publicznego są, co do zasady, zakazane. Jednocześnie Prawo zamówień publicznych wskazuje okoliczności, których wystąpienie pozwala na modyfikację takich kontraktów. Zmiany w umowach wprowadzone niezgodnie z przepisami są nieważne. Ponadto zamawiający, wprowadzając zmiany do umów w sprawie zamówień publicznych, naraża się na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Elektronizacja zamówień publicznych

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia

To kiedy oraz komu należy udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia uzależnione jest od wybranego przez zamawiającego trybu udzielania zamówienia publicznego. Należy pamiętać o tym, że adres strony internetowej, na której udostępniona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu zamówienia. Jeżeli SIWZ na stronie internetowej zostanie udostępniony zbyt późno dojdzie do naruszenia przepisów. Co należy wiedzieć o SIWZ?

Rodzaj odbioru robót a jego konsekwencje dla inwestora i wykonawcy

Moment dokonania odbioru robót budowlanych jest niezwykle ważnym, jeśli nie najważniejszym w toku realizacji inwestycji. Jego podpisanie ma znaczenie przede wszystkim dla zakresu praw i obowiązków wykonawcy i inwestora. Podpisując protokół odbioru robót inwestor potwierdza spełnienie świadczenia (wykonanie robót) przez wykonawcę. Z tą też chwilą na inwestora przechodzi ryzyko zniszczenia lub uszkodzenia obiektu (bądź wykonanych prac), zaś wykonawca ma prawo żądać zapłaty wynagrodzenia.

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Wyjaśnienia wykonawcy a oferta

W jaki sposób należy traktować wyjaśnienia wykonawcy? Czy stanowią one część jego oferty?

Zmowa przetargowa a odrzucenie oferty

Kiedy zmowa przetargowa stanowi podstawę do odrzucenia oferty? W jaki sposób należy potraktować wykonawcę, który zgodził się wstępnie na wpłynięcie niezgodnie z zasadami uczciwej konkurencji na wynik postępowania przetargowego, ale się z tego wycofał?

Błąd w obliczaniu ceny

Kiedy błąd w obliczaniu ceny stanowi podstawę do odrzucenia oferty? Czy z błędem co do ceny mamy do czynienia w przypadku nieprawidłowego wyniku działań arytmetycznych?

Wymagania stawiane przez zamawiającego

W jaki sposób zamawiający powinien określać wymogi, których spełnienie jest warunkiem udziału w postępowaniu? Czy może kierować się jedynie swoimi rzeczywistymi potrzebami?

Wyjaśnienia wykonawcy - skutki prawne

Jakie skutki prawne wywołują wyjaśnienia wykonawcy? Czy wyjaśnienia stanowią część oferty?

Poprawienie omyłki a stopień zawinienia wykonawcy

Czy zamawiający może odmówić poprawienia omyłki w ofercie z tego powodu, iż wykonawca w znacznym stopniu przyczynił się do jej powstania? Czy istnieje podstawa prawna do takich działań?

Ile ofert na część zamówienia?

Czy wykonawca może złożyć więcej niż jedną ofertę na tą samą część zamówienia? Co powinien zrobić zamawiający w takiej sytuacji?

Referencje składane przez wykonawcę - co powinny zawierać?

Jak powinna brzmieć treść składanych przez wykonawcę referencji? Czy powinny one zawierać informacje o wartości świadczonych usług?

Zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego

Czy zamawiający powinien wykazać zamiar wprowadzenia go w błąd przez wykonawcę? Czy samo ustalenie przekazania nieprawdziwych informacji wystarczy do wykluczenia wykonawcy?

Wprowadzenie w błąd zamawiającego a wykluczenie wykonawcy

Kiedy zamawiający winien wykluczyć wykonawcę w przypadku wprowadzenia go w błąd? Czy konieczne jest udowodnienie świadomości wykonawcy, iż informacja podawana przez niego zamawiającemu jest nieprawdziwa?

Interes w uzyskaniu zamówienia

Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.

Powierzenie realizacji części zamówienia podwykonawcom

Zasadą jest możliwość powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcom. Wykonawca może korzystać z tego uprawnienia w sposób dowolny, chyba że zamawiający ograniczy taką możliwość.

Uzasadnienie odrzucenia oferty wykonawcy

To na zamawiającym spoczywa obowiązek wyjaśnienia przyczyn, które zdecydowały o odrzuceniu oferty, czy też wykluczeniu wykonawcy z postępowania. W jaki sposób zamawiający winien uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy?

Wiedza i doświadczenie wykonawcy zamówienia publicznego

Czy wykonawca, który może się wyłącznie konsultować z podmiotem posiadającym wiedzę i doświadczenie, spełnia warunek posiadania wiedzy i doświadczenia do wykonania zamówienia?

Omyłki pisarskie w ofercie wykonawcy

Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie przyjmuje się, że oczywista omyłka pisarska polegająca na przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie logicznym lub pisarskim powinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej poprawienie niedokładności, które widoczne są dla każdego nie wywołuje zmiany treści merytorycznej oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę.

Przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji - skutek

Czy przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji w swojej ofercie, zawsze będzie skutkowało jego wykluczeniem?

Wykluczenie wykonawcy z powodu złożenia nieprawdziwych informacji

Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, przedkładającego fałszywe informacje? Przyjrzyjmy sie orzecznictwu.

Należyte wykonanie zamówienia - brak obowiązku przedstawiania dowodów

W przypadku, gdy zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego roboty budowlane, dostawy lub usługi wskazane w odpowiednim wykazie zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów, o których mowa w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.

Poprawki w ofercie - jak je wprowadzić?

To zamawiający, a nie wykonawca wprowadza poprawki do oferty. Pomimo iż czynności te powinny być podjęte przez samego zamawiającego (bez udziału wykonawcy), to dokonanie poprawek może, a czasem nawet powinno być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty, dokonanymi na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p.

Usługi w zamówieniach publicznych - kryterium jakości

Nie wszystkie zamówienia, których przedmiotem jest wykonanie usług, mogą być oceniane przy zastosowaniu innych niż cena kryteriów oceny. Zgodnie z zakazem stosowania kryteriów podmiotowych niedopuszczalne jest bowiem stosowanie np. kryterium doświadczenia.

Nowelizacja prawa zamówień publicznych ułatwi przetargi

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wejdzie w życie w ciągu dwóch tygodni. Zmiany są bardzo ważne dla świata nauki.

Kryterium najniższej ceny - do poprawki

Dziś główną bolączką zamówień publicznych w Polsce jest kryterium najniższej ceny, często stosowane jako jedyne kryterium w przetargu. Według prezesa NIK-u rezygnacja z kryterium najniższej ceny powinna poprawić sytuację. Tylko ceną można nadal kierować się jedynie w przypadku najprostszych, małych inwestycji.

Opłacona polisa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Weryfikacja spełnienia warunku posiadania przez wykonawcę opłaconej polisy napotyka wiele praktycznych problemów i wątpliwości. Jednym z nich jest rozstrzygnięcie, czy dokonanie zapłaty za pierwszą składkę jest wystarczające, aby uznać, iż warunek określony przez zamawiającego w specyfikacji został spełniony.

Podwyższenie progu bagatelności a utrata pracy

Czy podwyższenie progu bagatelności w zamówieniach publicznych może dla niektórych osób oznaczać utratę pracy? Raport firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet, „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” pokazuje, iż osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi raczej nie mają takich obaw.

Kiedy mamy do czynienia z rażąco niską ceną?

Sam fakt, że jeden z oferentów zaproponował znacznie niższą ceną od innych oferentów, nie skutkuje automatycznie, stwierdzaniem, iż zaoferowana przez niego cena jest rażąco niska. Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej zamawiający winien badać, czy indywidualna sytuacja potencjalnego wykonawcy, pozwala mu wykonać zamówienie za tak niską kwotę.

Uchylenie się od podpisania umowy w prawie zamówień publicznych


Stosując odpowiednio wykładnię prawa należy zastanowić się co oznacza pojęcie „uchylenie się od zawarcia umowy”. Otóż takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 9 maja 2001 r. (sygn. akt II CKN 440/00; OSNC 2001/12/85), w którym stwierdzono, iż „za uchylenie się od zawarcia umowy należy rozumieć tylko bezpodstawną odmowę jej zawarcia.

Kryterium najwyższej korzyści ekonomicznej zastąpi kryterium najniższej ceny

Kryterium najniższej ceny zostało zastąpione nowym, kryterium najwyższej korzyści ekonomicznej. Nowe kryterium obejmuje m.in. takie czynniki jak korzyści społeczne czy wpływ na środowisko. Zmiany te przyjęte zostały przez Parlament Europejski 15 stycznia bieżącego roku.

REKLAMA