REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?/ fot. Fotolia
Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 18 kwietnia 2019 r. urzędy nie mogą odmówić przyjęcia ustrukturyzowanej e-faktury. Co to jest ustrukturyzowana e-faktura? Jak ją wysłać do urzędu?

Jesteś wykonawcą zamówienia publicznego? Od 18 kwietnia 2019 r. urząd nie może odmówić przyjęcia twojej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej (e-faktury). Jednostki sektora finansów publicznych, które biorą udział w zamówieniach publicznych jako zamawiający, muszą odbierać i przetwarzać takie faktury. Dotyczy to np. gmin, szpitali, szkół, przedszkoli, muzeów.

REKLAMA

Co to jest ustrukturyzowana e-faktura?

Ustrukturyzowana e-faktura to dokument w formie pliku elektronicznego (xml) o określonej postaci. Posiada on ustandaryzowaną strukturę, dzięki czemu zawsze wiadomo, co oznaczają poszczególne elementy danych w dokumencie. Umożliwia to automatyzację procesu fakturowania (nie trzeba np. ręcznie wprowadzać danych z faktury). Potocznie taki dokument nazywa się e-fakturą.

Od kiedy urząd musi przyjąć twoją e-fakturę?

Jednostki sektora finansów publicznych muszą odbierać faktury elektroniczne od:

  • 18 kwietnia 2019 r. – w przypadku zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro
  • 1 sierpnia 2019 r. – w przypadku wszystkich zamówień, bez względu na ich wartość

dla zamówień wszczętych odpowiednio po tych datach.

Wysyłaj e-faktury do urzędów

Jeśli jesteś wykonawcą zamówień publicznych, możesz przesłać do zamawiającego (np. gminy) fakturę elektroniczną. Służą do tego bezpłatne aplikacje na Platformie Elektronicznego Fakturowania (PEF). Z PEF możesz korzystać poprzez stronę www.efaktura.gov.pl albo instalując odpowiednią aplikację na swoim komputerze. Fakturę elektroniczną możesz wysłać również bezpośrednio ze swojej aplikacji f-k lub ERP poprzez dedykowane API (sprawdź czy twój dostawca IT wykonał już odpowiednią integrację).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi w ramach PEF świadczy dwóch brokerów:

To od ciebie zależy, z aplikacji którego brokera skorzystasz. Obaj brokerzy oferują takie same podstawowe funkcjonalności. Różnią się sposobem obsługi i wyglądem.

Uwaga

Zanim wybierzesz brokera, możesz przetestować aplikacje PEFexpert i Infinite IT Solutions na stronie PEF.

Aby założyć konto na PEF, musisz podać dane firmy oraz jej NIP. Osoba, która zakłada konto, musi mieć Profil Zaufany. Dzięki niemu potwierdzi swoją tożsamość. Jeśli nie masz Profilu Zaufanego, sprawdź, jak go założyć.

Po zarejestrowaniu się na PEF możesz w pełni zarządzać kontem swojej firmy, dodawać oddziały, nowych użytkowników, zintegrować się z PEF, a także wysyłać i odbierać dokumenty.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Aby w pełni zautomatyzować proces przesyłania e-faktur do urzędów, możesz wprowadzić w swojej firmie ich automatyczny obieg i wysyłkę z PEF.

Sprawdź, jakie są opcje rejestracji na PEF i jak założyć konto.

Jakie będą twoje korzyści

  • oszczędność czasu – jeśli zamawiający wyśle ci przez PEF zamówienie, możesz wystawić na jego podstawie fakturę korzystając bezpośrednio z danych, które są w zamówieniu; nie musisz przepisywać informacji, dzięki czemu nie pomylisz się
  • bezpieczeństwo – przesyłanie faktur elektronicznych za pośrednictwem PEF jest bezpieczne; masz gwarancję, że zamawiający otrzyma taką fakturę, jeśli poprawnie wpiszesz jego adres PEF (faktura nie trafi do folderu SPAM)
  • kontrola nad obiegiem dokumentów – korzystanie z dodatkowych dokumentów przesyłanych przez PEF pozwala na kontrolę tego, co się dzieje z zamówieniem (na jakim jest etapie) i wspiera weryfikację dokumentów w firmie od zamówienia do wystawienia faktury
  • sprawdzenie statusu – PEF umożliwia śledzenie statusu dokumentu; jeśli wyślesz fakturę do zamawiającego, to dzięki PEF zobaczysz, czy faktura została odczytana (otwarta) przez odbiorcę
  • automatyzacja – możesz zintegrować swoje systemy IT z PEF; pozwoli ci to wysyłać w pełni elektroniczną fakturę do zamawiającego w ramach zamówień publicznych bezpośrednio z twojego systemu

Jak uzyskać i do czego służy GLN

Globalny Numer Lokalizacyjny (ang. Global Location Number) to numer identyfikacji podmiotów gospodarczych lub organizacji (np. jednostek, wydziałów lub komórek). Stosuje się go, gdy jednostka nie ma własnego numeru NIP.

Jeśli twoja firma ma wiele jednostek organizacyjnych i chcesz, żeby każda jednostka (np. wydział lub komórka) była jednoznacznie zidentyfikowana, musi ona zarejestrować:

  • swoje nowe Konto Podmiotu (model rozproszony)

lub

  • Adres PEF/Skrzynkę PEPPOL (model scentralizowany) na istniejącym Koncie Podmiotu

REKLAMA

W tym celu musi podać GLN, który będzie wykorzystywany do automatycznego adresowania dokumentów na Platformie Elektronicznego Fakturowania. Dzięki rejestracji jednostek, każda z nich będzie mogła odbierać i przesyłać faktury oraz inne ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne (np. zamówienie, awizo i potwierdzenie odbioru).

Firma Usługi Budowlane sp. z o.o. jest wykonawcą zamówienia dla Urzędu Miasta Poznania. Nie realizuje go jednak jako centrala. Jego wykonanie zleca swojej jednostce podległej –oddziałowi Wielkopolskie Budowy. Aby oddział Wielkopolskie Budowy mógł odbierać i przesyłać dokumenty, musi posiadać swoje Konto Podmiotu lub Adres PEF/Skrzynkę PEPPOL na Platformie Elektronicznego Fakturowania. Potrzebuje do tego identyfikatora (numeru GLN). Firma Usługi Budowlane sp. z o.o. kupuje dla oddziału Wielkopolskie Budowy numer GLN. Ta rejestruje swoje Konto Podmiotu lub jest rejestrowana jako osobny Adres PEF/Skrzynka PEPPOL na koncie PEF firmy Usługi Budowlane sp. z o.o. Dzięki temu oddział Wielkopolskie Budowy odbierze zamówienie z Urzędu Miasta Poznania. Później wyśle awizo. Następnie uzyska potwierdzenie odbioru realizacji robót, kiedy Urząd Miasta Poznania je wyśle. Na koniec wystawi urzędowi fakturę VAT (firma Usługi Budowlane sp. z o.o. będzie mogła zobaczyć wysyłane i odbierane dokumenty). Fakturę może też wystawić centrala (firma Usługi Budowlane sp. z o.o.), a jednostka podległa Wielkopolskie Budowy będzie mogła ją zobaczyć i sprawdzić. 

Jeśli chcesz skorzystać z numeru GLN, musisz wystąpić o jego przyznanie.

W Polsce numery GLN przyznaje organizacja GS1.

Sprawdź, jak uzyskać numery GLN dla swojej firmy.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym

Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 25 kwietnia 2019 r. w sprawie listy innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych, które mogą być przesyłane za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania służącej do przesyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Europejska karta parkingowa dla osób z niepełnosprawnościami. Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy

Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy, które mają na celu ułatwienie życia osobom z niepełnosprawnościami w całej Unii Europejskiej. Przepisy te wprowadzają ogólnounijną kartę dla osób z niepełnosprawnościami oraz europejską kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnościami.

Rada Krajowa KO zatwierdziła listy do Parlamentu Europejskiego. Sienkiewicz podał się do dymisji

Rada Krajowa Platformy Obywatelskiej zatwierdziła listy Koalicji Obywatelskiej do Parlamentu Europejskiego. Na czele list znajdują się znane postacie, w tym członkowie rządu.

Przymrozki 24-26 kwietnia. Gdzie? kiedy? Jakie? Co z kwitnącymi sadami, ogrodami, plantacjami?

Przymrozki 24-26 kwietnia. Gdzie? kiedy? Jakie? Co z kwitnącymi sadami, ogrodami, plantacjami?

Jaka jest liczba ludności w Polsce? Dane GUS

Liczba ludności w Polsce znów się zmniejszyła. Ile wynosi na koniec I kwartału 2024 r.? GUS podał dane. 

REKLAMA

Różowe skrzyneczki w szkołach. MEN pracuje nad nowym projektem

Wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz poinformowała, że resort bierze pod uwagę kwestię dostępności w szkołach tzw. różowych skrzyneczek ze środkami higieny intymnej. Przekazała, że w środę spotka się w tej sprawie z przedstawicielami samorządu.

ZNP: gwałtowna zainteresowanie nauczycieli urlopami dla poratowania zdrowia. Emerytury stażowe bez tego urlopu

W ciągu ostatnich trzech lat o 40 proc. wzrosła liczba wniosków nauczycieli o urlopy dla poratowania zdrowia, a także liczba zwolnień lekarskich. Nie skorzystają z urlopu nauczyciele na wcześniejszych emeryturach.

Nowa lista lektur. Co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej?

W projekcie MEN znalazły się m.in. lektury szkolne wydane w ostatnich latach. Jakie pozycje zniknęły z listy?

ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych.

REKLAMA

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

REKLAMA