REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultatywa™ - Partycypacja społeczna w praktyce

REKLAMA

REKLAMA

Konsultatywa to publiczny (jawny), ustrukturyzowany proces podejmowania decyzji oparty na regułach dyskursu mediacyjnego z wykorzystaniem metod warsztatowych technik wizualizacji oraz moderacji interaktywnej i partycypacyjnej.

Co to jest Konsultatywa?

REKLAMA

REKLAMA

Celem Konsultatywy jest tworzenie rozwiązań i osiągnięcie wspólnie akceptowanego (tj. uwzględniającego potrzeby i interesy stron), bazującego na konsensusie i możliwego do zrealizowania porozumienia, którego współautorami są wszystkie zainteresowane strony procesu. Proces Konsultatywy wspierany jest przez neutralną  i bezstronną osobę trzecią w postaci profesjonalnego Konsultatora odpowiadającego za przebieg procesu uzgodnień.

Model Konsultatywy daje możliwość włączania obywateli do procesu podejmowania decyzji. Konsultatywa jest pomocna tam gdzie istnieje nierozwiązany konflikt lub niezbędne jest podjęcie decyzji w ważnych i skomplikowanych sprawach dotykających określonych grup obywateli, a spierające się strony są gotowe dobrowolnie skorzystać z pomocy neutralnych i bezstronnych osób trzecich, które chcą i potrafią pomóc uczestnikom konfliktu lub procesu decyzyjnego we wspólnym podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów. Może być stosowana przy rozwiązywaniu konfliktów wewnątrz-instytucjonalnych i na poziomie lokalnym.

Szczególne znaczenie ma Konsultatywna w przygotowaniu i wdrażaniu dużych, złożonych, wieloletnich i oddziałujących na liczne kręgi społeczne programów publicznych – polityki planowania, polityki rozwoju regionalnego, polityki społecznej, bezpieczeństwa publicznego itp. Projekty zainicjowane w ramach działań Konsultatywy charakteryzują się dużą trwałością oraz poparciem kluczowych interesariuszy koniecznym w trakcie ich realizacji.

Instrumenty Konsultatywy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach metody Konsultatywy wyróżnia się trzy zasadnicze instrumenty:

- Warsztaty Konsultatywy (KoWORK) ,

- Zespół Zadaniowy Konsultatywy „Task Force” (KoTASK)

- Konsultatywę Sieciową (KoNET).

Każdy z instrumentów Konsultatywy ma swoiste zastosowanie, w zależności od sytuacji.

REKLAMA

Warsztaty Konsultatywy (KoWORK): Koncepcja Warsztatów Konsultatywy, pomocna w  rozwiązywania problemów jednostkowych o wąskim zasięgu terytorialnym, wykorzystuje interaktywne techniki szkoleniowe oparte na wizualizacji dla grup do 50 uczestników. Uczestnicy warsztatów należą do jakiegoś zespołu (wykonawców projektu, grupy, wydziału) i współpracują ze sobą także poza sesjami. Zespół można poszerzyć w czasie trwania warsztatów o doradców z zewnątrz lub o przedstawicieli instytucji sterujących bądź współpracujących. Uczestnicy mogą (i powinni) odznaczać się aktywnością. W dużej mierze w sposób niezależny od swej pozycji zajmowanej w hierarchii mają okazję wnieść swą wiedzę i doświadczenia oraz uczestniczyć w dyskusjach problemowych, w znajdowaniu rozwiązań i w podejmowaniu decyzji.

Zespół Zadaniowy Konsultatywy „Task Force” (KoTASK): W ramach Konsultatywy „Task Force” ma miejsce wykorzystanie instrumentów konsultacyjnych. Zespół Zadaniowy (ZZ) jest najbardziej efektywnym instrumentem, skutecznie wspierającym wdrożenie istoty Konsultatywy w sytuacjach, w których tematyka jest skomplikowana i wielowątkowa,     występuje wielu różnych interesariuszy (stakeholders) i mamy do czynienia z różnorodnością interesów, pojawia się wiele różnych koncepcji i nieskoordynowanych propozycji, występuje brak wspólnych lub uzgodnionych standardów i formatów prezentacji informacji i danych oraz istnieje potrzeba współfinansowania zadania z wielu różnych i często nieskoordynowanych ze sobą źródeł. Sukces KoTASK zapewnia pięć czynników:  

- słabe formalne umocowanie Zespołu Zadaniowego. Powinien być stworzony poprzez mechanizm rozmowy i dyskusji tylko na określony czas (kilku  miesięcy) i rozwiązany po wykonaniu zadania do którego został powołany.

- powołanie Zespołu Zadaniowego przez osobę o bardzo wysokim i niekwestionowanym autorytecie/władzy (Minister, Premier, Prezydent,  Marszałek Województwa itp.). Wyniki jego prac mają  wtedy faktycznie duże znaczenie dla podejmowania wiążących decyzji w  danej sprawie.

- ściśle określone zadanie oraz dokładny harmonogram prac ZZ, z  gwarancją że Zespół zostanie rozwiązany po wykonaniu zadania dla którego  został powołany.

- profesjonalny merytoryczny Sekretariat ZZ, składający się z  ekspertów którzy poświęcają pracy dla ZZ cały swój czas (nie mniej niż ¾  „etatowego” czasu pracy), kierując pracą powołanych Grup Roboczych ZZ  oraz przygotowując końcowe wersje raportów merytorycznych wedle wyników i konsensusu uzyskanego w poszczególnych Grupach, przy aktywnym udziale  interesariuszy.

- jasno określony i wystarczający budżet umożliwiający sprawną realizacje wyznaczonych zadań.

Konsultatywa Sieciowa (KoNET): Konsultatywa Sieciowa wykorzystuje technologię informacyjno-komunikacyjną w celu zaangażowania w proces konsultacji i negocjacji rozproszonych grup społecznych. Konsultatywa Sieciowa jest efektywna w przypadku, gdy problem nie jest ograniczony terytorialnie i obejmuje wielu interesariuszy, którzy nie mogą wziąć udziału w warsztatach. Konsultatywa Sieciowa zawiera szereg elementów specyficznych dla medium, którym w głównej mierze jest Internet. Koncepcja KoNET korzysta z doświadczeń projektów e-partycypacji, jak zasięganie opinii obywateli „on-line”, internetowe fora o tematyce publicznej, wykorzystania portali do generowania propozycji zmian (www.bubleprawne.org) lub wsparcia realizacji strategii politycznej (www.whitehouse.gov). W odróżnieniu od większości projektów e-partycypacji KoNET  wykorzystuje rzeczywistą interakcję grupy warsztatowej połączonej z wirtualnym udziałem szerokiego grona interesariuszy oraz z założenia wspiera procesy konsultacji, które są ograniczone w czasie i są ukierunkowane na wypracowanie konkretnego rezultatu.

Warsztaty prowadzone metodą Konsultatywy umożliwiają skuteczną partycypację społeczną w trakcie całego procesu decyzyjnego, której efektem jest konsensus. Elementami tego procesu są:  

•    identyfikacja najważniejszych interesariuszy,

•    przeprowadzenie analizy problemów lub diagnozy,

•    wypracowanie wspólnie zaakceptowanych celów

•    sformułowanie planu działań lub uzgodnienie następnych kroków


Warsztaty w ramach Konsultatywny 2009 i 2010:

1.    E-recepta – warsztat KoWORK w Warszawie, zorganizowany z inicjatywy Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ). Konsultacje  w trakcie  przygotowań do wdrożenia Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia w Polsce, mające na celu uspołecznienie tego procesu.

2.    Internetowe Konto Pacjenta, warsztat KoWORK w Warszawie- kolejna część konsultacji  z udziałem CSIOZ w trakcie  przygotowań do wdrożenia Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia w Polsce.

3.    System edukacji dla miasta Olsztyna, warsztat w Olsztynie, z udziałem samorządu, związków zawodowych nauczycieli i kuratorium oświaty. Celem była analiza  sytuacji oświatowej w Olsztynie i możliwości zmian akceptowych przez wszystkie zainteresowane strony.

4.    Strategia Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Woj. Lubuskim 2009-2013, warsztat w Zielonej Górze i Przełazach, zorganizowany z inicjatywy Województwa Lubuskiego. Celem było wypracowanie planów pozwalających na maksymalne wykorzystanie szans rozwojowych województwa.

5.    Strategia rozwoju mniejszości niemieckiej w Polsce na lata 2010-2015, warsztaty w Łubowicach. Celem było opracowanie strategii wspomagającej rozwój mniejszości m.in. poprzez aktywizację młodego pokolenia i współpracę międzypokoleniową.

6.    ”Nowe spojrzenie na Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka – plany na 2010r - warsztat w Warszawie zorganizowany przez  Fundację Edukacji Ekonomicznej z partnerem – CSIOZ, w celu opracowania strategii rozwoju Centrum Zdrowia Dziecka.

7.    Fundacja Edukacji Ekonomicznej wspiera zastosowanie metody Konsultatywy w Gruzji (Zespół Zadaniowy ds. Rozwoju) .

Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.

        

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak stosować rozporządzenie o pracach domowych? Co jest jasne? Co budzi wątpliwości? [min B. Nowacka, 1 kwietnia 2024 r.]

    Wątpliwości dotyczą trzech definicji wykorzystanych w rozporządzeniu - nauczyciela i uczniowie nie mają wskazówek jak je rozumieć i stosować.

    Rozbijanie garnka na plecach i chłostanie rózgą. Znasz te stare kaszubskie zwyczaje wielkanocne?

    Jak kiedyś obchodzono Wielkanoc na Kaszubach? Czym był tzw. Płaczëbóg? Co jadano na świąteczne śniadanie? 

    Znasz te wielkanocne zwyczaje z Górnego Śląska? Jeden z nich jest na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego

    Jakie zwyczaje wielkanocne panują na Górnym Śląsku? Niektóre z nich znane są tylko w jednej miejscowości. Słyszeliście o paleniu żuru, kulaniu jaj czy bramie z wydmuszek? 

    Dentysta na NFZ 2024 – jakie zabiegi? Jeszcze w tym roku więcej świadczeń gwarantowanych! [projekt rozporządzenia]

    Chyba większość osób leczy w Polsce zęby prywatnie, ale trzeba wiedzieć, że można to zrobić również w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, czyli – jak to się mówi potocznie „na NFZ”. Lista takich refundowanych świadczeń stomatologicznych jest całkiem długa. Trzeba tylko znaleźć dentystę (stomatologa), który ma podpisaną umowę z NFZ na udzielanie świadczeń stomatologicznych. Przedstawiamy listę świadczeń gwarantowanych (refundowanych przez NFZ) z zakresu leczenia stomatologicznego obowiązujących teraz, a także informujemy o projekcie rozporządzenia, które ma wydłużyć listę tych świadczeń - najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

    REKLAMA

    Bilety na EURO 2024 dla kibiców z Polski - sprzedaż od 28 marca. Gdzie można kupić? Jakie ceny?

    W dniu 28 marca 2024 r. o godzinie 14.00 rozpocznie się sprzedaż biletów dla kibiców reprezentacji Polski na turniej finałowy piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2024. Sprzedaż potrwa do 8 kwietnia i prowadzona jest wyłącznie przez UEFA. Będzie dostępna na portalu euro2024.com.

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024

    Rusza program "Aktywna Szkoła" 2024 - informuje Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wnioski samorządy przygotują we współpracy ze szkołami. Program ma na celu aktywizację społeczności wokół obiektów sportowych, które były dotychczas niedostępne.

    Rząd: Dyplom MBA z Collegium Humanum nie pozwoli zasiąść w radzie nadzorczej spółki Skarbu Państwa

    Centrum Informacyjne Rządu poinformowało 27 marca 2024 r., że w procesie opiniowania kandydatów do rad nadzorczych dyplomy MBA uzyskane w Collegium Humanum nie będą uznawane przez Radę ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

    Prof. Szukalski: Łódź i Poznań już są na etapie demograficznego zjazdu

    Prof. Piotr Szukalski, demograf z Uniwersytetu Łódzkiego w rozmowie z PAP o kondycji polskich miast i ich przyszłości demograficznej. 

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Ile wolnego mają uczniowie na święta? Kiedy kolejne dni wolne?

    Wolne na święta. Wielkanocna przerwa w nauce zacznie się już od czwartku 28 marca. Uczniowie do zajęć wrócą 3 kwietnia. Kiedy będą następne dni wolne? 

    MEN: Powstał zespół ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad powołaniem ogólnopolskiego rzecznika praw ucznia

    W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.

    REKLAMA