REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne opłaty drogowe - 1 lipca 2011 r.

REKLAMA

Elektroniczny system poboru opłat drogowych zostanie uruchomiony w Polsce 1 lipca 2011 r. Będą z niego korzystać kierowcy ciężarówek, autobusów i samochodów osobowych - powiedział dyrektor ds. globalnej sprzedaży firmy Kapsch TrafficCom Michael Gschnitzer.

W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że konsorcjum Kapsch za 4,9 mld zł wybuduje elektroniczny system, który zastąpi winiety dla ciężarówek i autobusów (pojazdów powyżej 3,5 t.). Spodziewane zyski z systemu w latach 2011-2018 (czas trwania umowy) to 19,5 mld zł.

REKLAMA

PAP: Kiedy spodziewa się Pan podpisania umowy z GDDKiA?

Michael Gschnitzer: Z przekazanych nam informacji wynika, że jeszcze w październiku - prawdopodobnie w drugiej połowie tego miesiąca, bo teraz nasi konkurenci mają 10 dni na to, żeby zdecydować o ewentualnym odwołaniu się od wyniku przetargu. Mamy nadzieję, że nie będzie jednak opóźnień w podpisaniu umowy. Pierwotnie przetarg miał zakończyć się latem, a zawarcie porozumienia planowane było na lipiec.

PAP: Ile potrwa budowa Elektronicznego Systemu Poboru Opłat od momentu podpisania umowy?

M.G.: Będziemy gotowi na 1 lipca 2011 roku, od którego to dnia przestanie funkcjonować w Polsce system winietowy. Ta data to oczekiwany start systemu i jest raczej mało prawdopodobne, że ruszymy wcześniej - dostosowanie technologii do polskich warunków zabierze mimo wszystko kilkadziesiąt tygodni. To, ile kilometrów dróg system obejmie po okresie jego wdrażania, będzie zależało od postępów w budowie infrastruktury. To może być docelowo tyle, ile podaje GDDKiA - ok. 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych - ale będę mógł powiedzieć więcej na ten temat na przełomie czerwca i lipca 2011 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAP: Na czym będzie polegało działanie tego systemu?

M.G.: Pojazdy zostaną wyposażone w niewielkie przekaźniki. W punkcie autostrady, od którego dany odcinek jest płatny, zostanie umieszczone urządzenie z anteną. Po przekroczeniu tego punktu, dzięki systemowi mikrofalowemu antena "skomunikuje" się z zamontowanym w pojeździe urządzeniem pokładowym, a na pojazd "nałożona" zostanie opłata. Następnie będą realizowane rozliczenia z kierowcami, zgodnie z wymogami dokumentacji przetargowej GDDKiA. W porównaniu do innych metod poboru opłat, takich jak np. winiety, systemy elektroniczne uzależniają wysokość pobieranych opłaty od faktycznej liczby przejechanych kilometrów.

PAP: System jest skierowany do kierowców ciężarówek i autobusów, ale - jak podała GDDKiA - będą mogli z niego skorzystać także kierowcy samochodów osobowych.

M.G.: Takie były warunku przetargu. Kierowcom samochodów osobowych pozostawiono jednak wybór. Będą mogli zakupić przekaźnik i skorzystać z elektronicznego systemu poboru opłat, albo też manualnie płacić za korzystanie z płatnych autostrad.

PAP: Kapsch, startując w przetargu, zaproponował wykorzystanie naziemnej technologii mikrofalowej, a konsorcjum MyToll, które nie wygrało przetargu, proponowało technologię satelitarną. Ta pierwsza okazała się lepsza?

M.G.: Mamy doświadczenie w tworzeniu systemów mikrofalowych, jak i satelitarnych. W Polsce jednak, naszym zdaniem, tańsze jest wdrożenie technologii mikrofal i taką zaproponowaliśmy. Wynika to z prognoz statystyk ruchu drogowego i rozwoju transportu. Urządzenia do systemu krótkofalowego posiada już ponad 100 tys. polskich kierowców, którzy jeżdżą po austriackich oraz czeskich drogach.

PAP: Podobne systemy działają już w wielu krajach. Czy Kapsch uczestniczył w ich tworzeniu?

M.G.: Wprowadzaliśmy takie systemy w Austrii, Czechach i Szwajcarii. Ostatni kontrakt został podpisany z Republiką Południowej Afryki. Nasza firma jest też obecna w Australii, Nowej Zelandii, Chile. Naszymi systemami są też zainteresowane Węgry i Słowenia. Bierzemy udział także w przetargu na elektroniczny system poboru opłat we Francji. Pracujemy także nad rozszerzeniem naszej działalności na USA.

Łukasz Osiński (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: O 40% wzrosła liczba wniosków nauczycieli o urlopy dla poratowania zdrowia. Emerytury stażowe bez tego urlopu

W ciągu ostatnich trzech lat o 40 proc. wzrosła liczba wniosków nauczycieli o urlopy dla poratowania zdrowia, a także liczba zwolnień lekarskich. Nie skorzystają z urlopu nauczyciele na wcześniejszych emeryturach.

Nowa lista lektur. Co proponuje Ministerstwo Edukacji Narodowej?

W projekcie MEN znalazły się m.in. lektury szkolne wydane w ostatnich latach. Jakie pozycje zniknęły z listy?

ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

REKLAMA

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.

Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

REKLAMA

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA