reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Tarcza antykryzysowa w samorządzie - jak stosować nowe przepisy

Tarcza antykryzysowa w samorządzie - jak stosować nowe przepisy

Ze względu na epidemię koronawirusa zostało uchwalonych kilka pakietów antykryzysowych. Specjalne przepisy miały poprawić sytuację przedsiębiorców oraz wesprzeć samorząd terytorialny. Wokół nowych przepisów wciąż pojawia się wiele wątpliwości.

Po spełnieniu tych dwóch warunków nie będzie istniał wymóg uzyskania opinii RIO co do zaciągania zobowiązania związanego z potrzebą realizacji pilnych zadań danej jednostki. Jednak ta regulacja ma charakter wyjątkowy – w założeniu ustawodawcy miała usprawnić proces decyzyjny w JST w obliczu trudności spowodowanych epidemią.

Wymagania

Regulacji prawnych o charakterze wyjątkowym nie można stosować w sposób rozszerzający na inne kwestie, a tym bardziej takie, które są usankcjonowane samodzielnie. Tak jest z art. 15zob wprowadzonym przez tarczę 4.0 do tarczy 1. 0. Z jego treści wynika m.in., że „ograniczenia określonego w art. 243 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w zakresie spłaty zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego nie stosuje się do wykupów papierów wartościowych, spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami i dyskontem, odpowiednio emitowanych lub zaciągniętych w 2020 r. do równowartości kwoty ubytku w wykonanych dochodach jednostki będącego skutkiem wystąpienia COVID-19”. Z kolei w art. 243 ust. 3 wskazano, że zaciągnięcie tych zobowiązań nie może zagrażać realizacji zadań publicznych wykonywanych przez JST w roku budżetowym i latach następnych, a RIO – wydając opinię o możliwości ich spłaty – ocenia w szczególności wpływ planowanych zobowiązań na realizację zadań publicznych.

Regulacja wprowadziła więc możliwość zaciągania zobowiązań przez JST jako surogat utraconych dochodów podatkowych (i z opłat) należnych tym jednostkom, z tym że zobowiązania o wartości tych utraconych dochodów (ubytków) nie wpływają na wskaźnik zadłużenia z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Ustawodawca nie zaniechał tu wymogu uzyskania opinii RIO.

Inne cele

Z analizy porównawczej obu przepisów wynika także kwestia natury zasadniczej dla postawionego zapytania, różne są bowiem cele obu wyjątkowych regulacji. O ile art. 15zo pkt 2 tarczy 1.0. ma zapewnić realizację pilnych zadań własnych danej jednostki, o tyle nowo dodany art. 15zob ma umożliwić pozyskanie kapitału pieniężnego przez samorządy niejako w zamian za utracone dochody wskutek COVID-19, bez wpływu na wskaźnik zadłużeniowy. Choć przepisy łączy wspólny cel, czyli przeciwdziałanie negatywnym skutkom epidemii, to jednak inne jest ich przeznaczenie. JST nie może więc, odwołując się do art. 15zo pkt 2 tarczy 1.0, zaniechać wystąpienia o opinię, w przypadku gdy będzie zaciągała zobowiązanie na cel, o którym mowa w art. 15zob. Mało tego, zaniechanie uzyskania opinii w tym drugim przypadku może skutkować poważnymi konsekwencjami dla organu wykonawczego (w gminie ‒ wójta) za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria finansowo-rachunkowa Monika Zwolańska

Rachunkowość spółek i organizacji pozarządowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama