reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Tarcza antykryzysowa w samorządzie - jak stosować nowe przepisy

Tarcza antykryzysowa w samorządzie - jak stosować nowe przepisy

Ze względu na epidemię koronawirusa zostało uchwalonych kilka pakietów antykryzysowych. Specjalne przepisy miały poprawić sytuację przedsiębiorców oraz wesprzeć samorząd terytorialny. Wokół nowych przepisów wciąż pojawia się wiele wątpliwości.

Z powyższego wnioskować należy, że przyjęte przez tarczę 4.0 rozwiązanie można uznać za korzystne, lecz tylko częściowo, w odniesieniu do sprzedaży gastronomicznej, co może mieć uzasadnienie w tym, że przez pewien okres te punkt sprzedaży nie mogły prowadzić działalności handlowej wskutek wprowadzanych obostrzeń w związku z COVID-19. W praktyce jednak większa część przedsiębiorców nie będzie mogła skorzystać z ww. preferencji, co czyni wprowadzone rozwiązanie w pewnym stopniu ułomnym, tym bardziej że ujemne skutki COVID-19 dotknęły całą branżę handlową. ©℗

Podstawa prawna:

• ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2277),

• tarcza antykryzysowa 4.0, czyli ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1086),

• tarcza antykryzysowa 1.0, czyli ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. poz. 1106).

Kredyt na złagodzenie skutków epidemii także na kilka lat

Nasza gmina zamierza zaciągnąć kredyt bankowy na tzw. ubytki w dochodach (z powodu COVID-19) – z wyłączeniem wskaźnika z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, na co zezwala tarcza 4.0. Pojawiła się jednak wątpliwość, czy może to być kredyt dłuższy niż rok, skoro mowa o ubytkach tylko w dochodach w 2020 r., czy właściwy będzie tylko jednoroczny – zaciągnięty i spłacany w 2020 r.?

Ustawodawca nie narzucił jednostkom samorządu terytorialnego tego, czy zaciągane zobowiązanie ma być spłacone w 2020 r. czy też w kolejnych latach następujących po roku, w którym zostało zaciągnięte. Wybór jednej z tych opcji jest więc zależny od możliwości budżetowych danej JST.

Jeśli chodzi o zaciąganie zobowiązań kredytowych z pominięciem wskaźnika z art. 243 ust. 1 o finansach publicznych (dalej u.f.p.), to tarcza 4.0 wprowadziła nowy mechanizm w art. 15zob. W ust. 1 tego artykułu wskazano, że wskaźnika nie stosuje się do wykupów papierów wartościowych, spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami i dyskontem, odpowiednio emitowanych lub zaciągniętych w 2020 r. – do równowartości kwoty ubytku w wykonanych dochodach jednostki będącego skutkiem wystąpienia COVID-19. Artykuł 15zoa ust. 2–4 stosuje się odpowiednio. We wskazanych regulacjach (do których nastąpiło odesłanie, tj. do art. 15zoa dotyczącego stosowania zasad z art. 242 ustawy o finansach publicznych) zdefiniowano zaś tzw. planowany ubytek w dochodach, wskazując, że jest nim zmniejszenie dochodów wskutek epidemii, obliczone jako różnica między dochodami jednostki planowanymi w zmianie budżetu, o której mowa w art. 15zoa ust. 1, a planowanymi dochodami wykazanymi przez jednostkę w sprawozdaniu budżetowym za pierwszy kwartał 2020 r. (ust. 2 tego artykułu). Z kolei w ust. 3 postanowiono, że przez ww. dochody rozumie się dochody podatkowe, o których mowa w art. 20 ust. 3, art. 22 ust. 3 i art. 24 ust. 3 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, powiększone o opłatę miejscową i uzdrowiskową.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

TAXWISE Michał Zdyb

TAXWISE Michał Zdyb jest nowoczesną kancelarią doradztwa podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama