reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Tarcza antykryzysowa w samorządzie - jak stosować nowe przepisy

Tarcza antykryzysowa w samorządzie - jak stosować nowe przepisy

Ze względu na epidemię koronawirusa zostało uchwalonych kilka pakietów antykryzysowych. Specjalne przepisy miały poprawić sytuację przedsiębiorców oraz wesprzeć samorząd terytorialny. Wokół nowych przepisów wciąż pojawia się wiele wątpliwości.

Podstawa prawna:

• tarcza antykryzysowa 4.0, czyli ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1086),

• tarcza antykryzysowa 1.0, czyli ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. poz. 1106),

• art. 242 i 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 695),

• ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. z 2020 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 374).

Mimo koronawirusa opinia RIO dla gminy prawie zawsze konieczna

Nasza gmina zamierza zaciągnąć zobowiązania kredytowe na różne cele, m.in. z wykorzystaniem tarcz antykryzysowych 1.0 (na zadania własne) i 4.0 (na ubytki w dochodach). Czy w obu przypadkach jest potrzebna opinia regionalnej izby obrachunkowej, skoro oba cele związane są ze skutkami COVID-19?

Warto przypomnieć, że w art. 13 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych wskazano, że do zadań RIO należy m.in. wydawanie (na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego) opinii o możliwości spłaty kredytu, pożyczki oraz innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, a także opinii w sprawie wykupu papierów wartościowych. Rola opiniodawcza izby sprowadza się jednak tylko do wyrażenia stanowiska w danej sprawie i nie wiąże samorządów przy podejmowaniu decyzji. Wskazał na to Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z 19 lutego 2019 r. (sygn. akt I GSK 118/19): „Opinie te są niczym innym, jak stanowiskiem regionalnych izb obrachunkowych na dany temat, informacją niezmieniającą istniejącego stanu rzeczy, niemającą wpływu na ważność aktów podejmowanych przez organy gminy ani też wiążącą prawnie innych adresatów opinii”.

Warunkowo

Nie oznacza to jednak, że JST jest zwolniona z obowiązku uzyskania opinii RIO. Co do zasady nie zwalnia też z tego sytuacja spowodowana COVID-19, choć w tarczy 1.0. przewidziano wyjątek (art. 15zo pkt 2), że nie ma wymogu uzyskania opinii o zaciąganiu zobowiązań, gdy:

  • jest to uzasadnione ryzykiem istotnego naruszeniem terminów i warunków realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego,
  • zobowiązania były przewidziane w prognozie kwoty długu i jednostka uzyskała pozytywną opinię RIO o tej prognozie.
reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Kuchta

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama